logo-web9
Złoty pociąg

Myślenice. Lokalizacja dworca w mieście i przystanków w Krzyszkowicach oraz Głogoczowie to główne uwagi gminy

Główne postulaty gminy dotyczące projektu linii kolejowej Myślenice-Kraków dotyczyć będą lokalizacji dworca w mieście oraz przesunięcia przystanku w Krzyszkowicach i Głogoczowie.

Na drugim spotkaniu z mieszkańcami Myślenic, rozmawiano o przebiegu kolei oraz do końca września wydłużono termin składania uwag

Trwają prace projektowe nad połączeniem kolejowym Myślenice - Kraków. Po tym jak 12 sierpnia projektanci wraz z burmistrzem i zleceniodawcą jakim jest PKP PLK po raz pierwszy pokazali przebieg linii kolejowej, temat nie schodzi z ust mieszkańców regionu.

Nie wszyscy popierają przedstawione rozwiązania, a swoje uwagi i sprzeciw zgłaszają m.in. mieszkańcy Krzyszkowic i Głogoczowa, ale również innych podkrakowskich gmin takich jak Mogilany, czy Olszowice. Do dyskusji włączył się też wójt Sieprawia. Tadeusz Pitala twierdzi, że  „brak przystanku w Kątach dla gminy Siepraw jest rozwiązaniem nie do przyjęcia”.

Drugie spotkanie dotyczące przebiegu linii kolejowej przez Myślenice odbyło się 11 września w Muzeum Niepodległości. Burmistrz przedstawił kolej jako zapewnienie rozwoju gminy Myślenice i sposób na rozwiązanie „odwiecznego problemu komunikacji między Myślenicami a Krakowem”.

Zwracał uwagę, że w przeciągu 10-20 lat granice między miejscowościami a stolicą Małopolski będą się zacierać, a poruszanie się po drogach będzie coraz bardziej uciążliwe.

Jak prognozuje; przybywać będzie też mieszkańców, Kraków rozszerzy strefę czystego transportu, a szansy na rozwiązanie tych problemów dopatruje się w pojemnym transporcie publicznym. „Musimy spodziewać się, ze w przeciągu najbliższej dekady miasto Kraków będzie wprowadzać ograniczenia dostępności samochodów. Ta strefa ograniczonego ruchu będzie dochodziła do Matecznego, albo Borku Fałęckiego” – argumentował Jarosław Szlachetka (PiS).

Podczas sierpniowego spotkania mieszkańcy pytali o możliwość udostępnienia projektu w sieci, ale nie padła jednoznaczna odpowiedź, czy i kiedy to nastąpi. Do tej pory nie można znaleźć go online.

Myślenice. Przesunąć dworzec na ul. Przemysłową

Obecne założenia projektantów i przebieg trasy prezentował Wojciech Spyrka, naczelnik wydziału gospodarki przestrzennej w UMiG Myślenice. Wydłużono też termin składania uwag do końca września.

Burmistrz nie kryje rozczarowania. Jak mówi; potrzebne będzie wsparcie mieszkańców, aby projektanci i zamawiający – PKP wrócili do rozwiązań ze studium z 2019 roku. Największa zmiana, o której wspomina dotyczy m.in. lokalizacji dworca kolejowego w Myślenicach.

Z projektem można zapoznać się w UMiG (Rynek 8/9, pokój 29), a pisma i uwagi można kierować do urzędu do końca września 2024 roku.

Stacja kolejowa Myślenice miałaby powstać na pasie zieleni usytuowanym przy Zakopiance między sklepem Kaufland a Tele-Foniką. Będzie zawierać 3 tory – jeden główny doprowadzający kolej oraz dwa dostawcze.

To lokalizacja tej stacji budzi największe wątpliwości burmistrza Myślenic i będzie stanowić główną uwagę gminy, dotyczącą przebiegu linii kolejowej przez Myślenice.

Od momentu wyłożenia projektu burmistrz podkreśla, że dworzec w Myślenicach powinien znajdować się przy ul. Drogowców lub Przemysłowej na tzw. "starych zakładach Vistuli", tak jak zaplanowano to w studium z 2019 roku. „Te zmiany projektantów wzięły się tylko i wyłącznie ze wskazań zamawiającego, aby na projektowanej linii ograniczyć pewne koszty budowli technicznych” - podkreślał w Muzeum Niepodległości 11 września.

Jarosław Szlachetka (PiS), burmistrz MiG Myślenice: To dla mnie podstawowa sprawa. W naszym studium przewidywaliśmy dworzec w Myśleniach - przystanek końcowy przy ul. Przemysłowej na starych zakładach Vistuli. Jesteśmy przekonani, że to miejsce jest doskonałym punktem, aby jak najlepiej skomunikować pasażerów z dojazdem z zostawieniem tam pojazdów i przesiadką na transport kolejowy.

To jeden z głównych argumentów i założeń, które będziemy chcieli ocalić tak, aby to co zaproponowali projektanci i PKP - czyli lokalizację dworca na wysokości Kauflandu - przesunąć zgodnie ze studium na ul. Przemysłową.

Dla jasności sprawy; te zmiany projektantów wzięły się tylko i wyłącznie ze wskazań zamawiającego, aby na projektowanej linii ograniczyć pewne koszty budowli technicznych. Stąd m.in. zmiana lokalizacji przystanku w Myślenicach, bo PKP sobie wymyśliło, że skracając ten dojazd na dworzec, nie będzie musiało budować estakady nad ul. Słowackiego.

Przypomnijmy; jak na razie w ramach programu Kolej+ przyznano pieniądze na wykonanie projektu (koszt to 150 mln zł), ale nie na samą budowę połączenia. O to będzie można się starać po zakończeniu prac projektowych. Obecnie koszt budowy kolei na tym odcinku szacowany jest na 2 mld zł.

Weź udział w sondażu!

- Ten projekt otrzymał, póki co finansowanie na realizację projektu budowlanego, na uzyskanie wszelkich decyzji administracyjnych i docelowo zabezpieczono środki na potencjalne wykupy, wysiedlenia, zapłaty odszkodowań za grunty, które będą przejęte pod budowę linii kolejowej – podczas spotkania z mieszkańcami Myślenic mówił burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS).

Argumentował też, że dworzec przy ul. Przemysłowej pozwoli na budowę parkingu, ułatwi dojazd nie tylko mieszkańcom gminy Myślenice, ale też przyjeżdżającym na kolej z południa.

Zapewniał, że przy budowie linii kolejowej gmina będzie rozszerzać sieć dróg. „Myślimy o połączeniu drogą gminną od ul. Piłsudskiego wzdłuż Zakopianki do nowego wylotu przy rondzie Marszałka Nawary i dzięki temu skomunikowaniu strefy przemysłowej z Zarabiem. Ta staje się centrum administracyjnym, mamy tam ZUS, KRUS, budynek starostwa powiatowego” – mówił.

Wśród pomysłów na rozwój tego miejsca padła budowa kładki na wysokości ul. Szpitalnej, aby skierować ruch pieszych z tej część miasta z budynkiem potencjalnego dworca.

Którędy pojedzie pociąg? Krzyszkowice i Głogoczów chcą zmian

Poza zmianą lokalizacji dworca i przebiegiem trasy na terenie miasta Myślenice, projekt nie wymaga większych zmian.

Założenie województwa jako organizatora przewozów jest takie, że pociąg będzie kursować co 30 minut od rana do wieczora, a szacowany czas przejazdu do stacji Kraków Dworzec Główny wyniesie 42 minuty. Maksymalna prędkość, jaką pociąg osiągnie podczas pokonywania tego dystansu to 120 km/h, a na trasie nie przewiduje się kursów składów towarowych.

Po rozpoczęciu biegu w Myślenicach, pociąg będzie kierował się w stronę północną-jadąc równolegle do Zakopianki. Tory poprowadzono w kierunku wschodnim na Polankę, gdzie przebiegają w sąsiedztwie cmentarza, a następnie zachodnią częścią Polanki na wschód od terenów przemysłowych, gdzie ulokowany został pierwszy przystanek przy strefie przemysłowej.

Dalej pociąg kierować się będzie wzdłuż odpływu od Borzęty na północ do centrum Krzyszkowic, gdzie tory przebiegają m.in. koło zabytkowego kościoła i w jego pobliżu usytuowany zostanie drugi przystanek.

„Tutaj też mamy odmienne zdanie do założeń projektanta, co do lokalizacji przystanku. Chcielibyśmy, aby przystanek spod kościoła w Krzyszkowicach został przeniesiony za drogę powiatową pod plebanię” – mówi burmistrz Szlachetka. To pozwoli na ulokowanie w tym miejscu peronu oraz budowę parkingu.

Z kolei w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków rozpocznie się odcinek dwutorowy służący do mijania się pociągów. Za oczyszczalnią, w miejscu, gdzie Głogoczówka łączy się z Sieprawką nastąpi skręt na północ do Głogoczowa i Swoszowic.  Mieszkańcy Głogoczowa apelują, aby przystanek znalazł się na granicy ich miejscowości z Włosanią.

Kolejne przystanki zaplanowano w Olszowicach, Mogilanach, Konarach, Swoszowicach i następnie linia wchodzić będzie w istniejące tory i stamtąd pociąg przejedzie przez Kraków

Kolejne przystanki zostaną ulokowane przy budynku Carreforua na Zakopiance (ul. Marcika), przy Zusie w Łagiewnikach, przy CH Bonarka (ul. Puszkarska), na Podgórzu przy ul. Wielickiej, na Zabłociu, Kraków Grzegórzki i Kraków Główny.

Dzisiaj jest czas na korektę szczegółowych rozwiązań, po to aby za 3 lata przejść i mówić o fazie realizacji połączenia.

Aby za około - daj Panie Boże 8 lat, można było wyjechać pociągiem z Myślenic do Krakowa, albo z Krakowa przyjechać do Myślenic na dworzec przy ul. Przemysłowej.

Kolejnym etapem jest przekonanie projektantów i PKP do zmian proponowanych przez mieszkańców i gminę 

– Jarosław Szlachetka (PiS).

„Dzisiaj to czas na korektę szczegółowych rozwiązań, po to aby za 3 lata przejść i mówić o fazie realizacji połączenie, aby za około - daj Panie Boże 8 lat, można było wyjechać pociągiem z Myślenic do Krakowa, albo z Krakowa przyjechać do Myślenic na dworzec przy ul. Przemysłowej” – mówił Jarosław Szlachetka (PiS).

Dowozy pasażerów, parkingi, ale jak powiedział burmistrz „to kwestia przyszłości”. Kolejnym etapem jest przekonanie projektantów i PKP do zmian proponowanych przez mieszkańców i gminę.

Harmonogram „Złotego Pociągu”;

III kw. 2024 r. - opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.
II kw. 2026 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
III kw. 2026 r. - opracowanie projektu budowlanego.
III kw. 2026 r. - uzyskanie ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
I kw. 2027 r. - opracowanie projektu wykonawczego materiałów przetargowych (ma to zapewnić finansowanie projektu).
I kw. 2027 r.- uzyskanie pozwolenia na budowę
2028 r. - realizacja robót budowlanych w formule buduj.

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!