Złoty pociąg

Jarosław Szlachetka o złotym pociągu. "Przystanek w Myślenicach powinien znajdować się przy ul. Drogowców"

Jarosław Szlachetka o złotym pociągu. "Przystanek w Myślenicach powinien znajdować się przy ul. Drogowców"

"Będziemy stać na twardym stanowisku, że przystanek w Myślenicach powinien znajdować się przy ul. Drogowców na terenie starych zakładów Vistuli.

To miejsce będzie można w lepszy sposób skomunikować dla pasażerów, niż proponowane przez firmę projektową wzdłuż Zakopianki, przy markecie Kaufland"

- mówi burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS) i zachęca do zgłaszania uwag dotyczących planowanego przebiegu linii kolejowej na terenie gminy Myślenice. Mieszkańcy mają na to czas do 12 września

 

Podczas pierwszych konsultacji z mieszkańcami, które zorganizowano 12 sierpnia w UMiG Myślenice projektanci zaprezentowali przebieg planowanego połączenia kolejowego Myślenice - Kraków.

Na tym etapie do wyburzenia w gminie Myślenice przewidziano 8 domów i 4 budynki gospodarcze, a projekt przecina kilkadziesiąt działek i stanowi zmodyfikowaną wersję dotychczasowych zapowiedzi.

Projektant przedstawił napięty harmonogram działań, który daje niewiele czasu na wnoszenie poprawek do proponowanego przebiegu torowiska, ale za to ma pozwolić na zapewnienie finansowania projektu już w 2027 roku.

Warto zainteresować się, którędy pobiegną tory, bowiem czasu na wnoszenie uwag jest niewiele.

Z projektem można zapoznać się w UMiG (Rynek 8/9, pokój 29), a pisma i uwagi można kierować do urzędu do 12 września 2024 roku.

Przypomnijmy; jak na razie w ramach programu Kolej+ przyznano pieniądze na wykonanie projektu, ale nie na samą budowę połączenia - o to będzie można się starać po wykonaniu projektu. Obecnie koszt budowy kolei na tym odcinku szacowany jest na 2 mld zł.

Warto zainteresować się, którędy pobiegną tory, bowiem czasu na wnoszenie uwag jest niewiele. Z projektem można zapoznać się w UMiG (Rynek 8/9, pokój 29), a pisma i uwagi można kierować do urzędu do 12 września 2024 roku.

 

Krzyszkowice i Głogoczów mają pierwsze uwagi 

Podczas 4. sesji radni kadencji 2024-29 Czesław Wierzba (KW JSZ) zwracał uwagę, że obecny projekt co prawda omija Głogoczów-zahaczając o małą część dzielnicy Piesaki-Zagórzyniec, a kilkunastu mieszkańców zgłasza spostrzeżenia dotyczące przebiegu linii. 

- Mieszkańcy w pewnym sensie będą odcięci od reszty Głogoczowa. Wiem, że wybierają się na podobne spotkanie organizowane w Olszowicach - mówił radny Wierzba. 

W podobnym tonie wypowiadał się Andrzej Grzybek (KW JSZ) reprezentujący mieszkańców Krzyszkowic. - Część z nich jest za pociągiem, a część przeciwna. Przystanek będzie zlokalizowany koło kościoła, ale będą mogli dojeżdżać tam mieszkańcy Sieprawia i Zawady -zwracał uwagę. Pytał też, czy dopuszczalne będą większe korekty przebiegu linii kolejowej? 

W odpowiedzi burmistrz zapewniał, że uwagi można zgłaszać w urzędzie w wydziale architektury i gospodarki przestrzennej.

- Pewne korekty są dzisiaj możliwe do wykonania przez projektantów, niemniej jednak dużej możliwości zmian nie ma. To jest efekt prac studium i koncepcji, które były wykonane. Biuro projektowe opiera się na rozwiązaniach z koncepcji i biorąc pod uwagę dokładne wytyczne od zamawiającego (PKP PLK), koryguje wcześniejsze założenia. W zależności od kalibru uwag i zgłoszeń pewne korekty są dopuszczalne. Co do ich zakresu muszą wypowiedzieć się projektanci.

Pewne korekty są dzisiaj możliwe do wykonania przez projektantów, niemniej jednak dużej możliwości zmian nie ma. Ja zabiegam o linię kolejową od 8 lat, ale nie jestem jej projektantem - Jarosław Szlachetka (PiS)

Ja zabiegam o linię kolejową od 8 lat, ale nie jestem jej projektantem. Prowadzone dzisiaj prace projektowe są po to, aby za 3-4 lata rozpocząć prace inwestycyjne przy tym połączeniu kolejowym. W tych sprawach muszą wypowiadać się eksperci. My też jako samorząd jesteśmy do państwa dyspozycji, będziemy reprezentowali państwa stanowisko i interesy - wyjasniał Jarosław Szlachetka (PiS). 

W piątek 29 sierpnia w Krzyszkowicach odbędzie się zebranie mieszkańców, którego tematem będzie przebieg linii kolejowej przez tę miejscowość.  

2024. Szanse na powstanie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice oceniam jako:

  • bardzo duże
  • duże
  • umiarkowane
  • małe
  • bardzo małe
  • Zobacz wyniki
  • bardzo duże bardzo duże 19%
  • duże duże 13%
  • umiarkowane umiarkowane 19%
  • małe małe 16%
  • bardzo małe bardzo małe 33%
  • Głosów: 2070

Radnemu Wierzbie odpowiedział, że "wszystkie przystanki na całym przebiegu, nie tylko na trasie Myślenice-Glogoczów-Włosań-Olszowice były wcześniej tak zaproponowane, aby korelowały z węzłami drogowymi na Zakopiance". Zapewniał, że wielu właścicieli gruntów, które dzisiaj nie mają dostępu do dróg, otrzymają go przy realizacji połączenia kolejowego. 

- Wzdłuż linii kolejowej mają być zrealizowane tzw. drogi zbiorcze. Bardzo wiele na tej inwestycji może zyskać nie tylko gmina, ale też mieszkańcy. Dzięki temu działki zostaną uzbrojone, a tym samym ich wartość diametralnie wzrośnie - przekonywał burmistrz Szlachetka. 

Na pytanie Mirosława Fity (KW JSZ) o terminy kolejnych spotkań z mieszkańcami dotyczącymi przebiegu trasy, burmistrz zapowiedział, że "będziemy prosić, aby projektanci przedstawili zmiany na spotkaniu ogólnym lub będziemy umawiać się w zależności od możliwości czasowych w każdej miejscowości".

Podkreślał, że obowiązkowe konsultacje będą odbywać się też w trakcie starania o wydanie decyzji środowiskowej.

 

Jarosław Szlachetka: "Przystanek w Myślenicach powinien znajdować się przy ul. Drogowców"

Według założeń projektantów stacja kolejowa Myślenice miałaby powstać na pasie zieleni usytuowanym przy Zakopiance - między sklepem Kaufland a Tele-Foniką.

W sąsiedztwie stacji brak przestrzeni na budowę parkingu, a jak podczas konsultacji podkreślali mieszkańcy-stacja może ściągać do Myślenic nie tylko mieszkańców powiatu myślenickiego, ale również Podhalan, którzy również dojeżdżają do stolicy Małopolski.

Jak ochronić się przed kolejną falą samochodów w mieście, które już dzisiaj boryka się z brakiem wolnych miejsc parkingowych

Jarosław Szlachetka (PiS) stawia sprawę jasno; "Będziemy stać na twardym stanowisku, że przystanek w Myślenicach powinien znajdować się przy ul. Drogowców na terenie starych zakładów Vistuli. To miejsce będzie można w lepszy sposób skomunikować dla pasażerów, niż proponowane przez firmę projektową wzdłuż Zakopianki przy markecie Kaufland"

Projekt przedstawiony mieszkańcom określił jako "w znaczny sposób odbiegający od tego, co było zaprezentowane w studium". Jak mówił; te zmiany są związane m.in. ze stanowiskiem zamawiającego (PKP PLK - przyp. red.), który - jak twierdzi burmistrz "oczekuje od projektantów pewnych rozwiązań, z którymi my jako miasto na tym etapie się nie zgadzamy".

Która inwestycja powstanie wcześniej:

  • linia kolejowa Myślenice-Kraków
  • droga S7 Kraków-Myślenice
  • żadnej nie uda się wybudować
  • Zobacz wyniki
  • linia kolejowa Myślenice-Kraków linia kolejowa Myślenice-Kraków 23%
  • droga S7 Kraków-Myślenice droga S7 Kraków-Myślenice 19%
  • żadnej nie uda się wybudować żadnej nie uda się wybudować 58%
  • Głosów: 1335

Harmonogram „Złotego Pociągu”:

III kw. 2024 r. - opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.
II kw. 2026 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
III kw. 2026 r. - opracowanie projektu budowlanego.
III kw. 2026 r. - uzyskanie ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
I kw. 2027 r. - opracowanie projektu wykonawczego materiałów przetargowych (ma to zapewnić finansowanie projektu).
I kw. 2027 r.- uzyskanie pozwolenia na budowę
2028 r. - realizacja robót budowlanych w formule buduj/.

Powiązane tematy

Komentarze (21)

Zobacz więcej