logo-web9
Jawornik

Węzeł w Jaworniku ma opóźnienie. Jarosław Szlachetka pogania GDDKiA. „To strategiczna inwestycja. Nie możemy na nią dłużej czekać”

Według zapowiedzi drogowców zezwolenie na realizację węzła w Jaworniku miało zostać wydane w 2023 roku, a budowa miała przypadać na lata 2024-25. Nadal nie została wydana decyzja ZRiD, a prace planowo przesuwa się na lata 2026-28.

"Na chwilę obecną perspektywa rozpoczęcia inwestycji odsuwa się wyraźnie w czasie. To strategiczna inwestycja dla gminy Myślenice. Nie możemy na nią dłużej czekać” - mówi Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic (PiS).

W Jaworniku miał być węzeł, ale nadal go nie ma. Według informacji przekazywanych w poprzednich latach przez GDDKiA; przygotowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), przewidywane było na lata 2020-23, natomiast roboty budowlane na lata 2024-25.

Do tej pory prace nie ruszyły, a Jawornik stał się areną starć lokalnych polityków m.in. podczas samorządowej kampanii wyborczej 2024.

Podczas jednej z przedwyborczych konferencji prasowych Maciej Ostrowski - obecny dyrektor GDDKiA w Krakowie, a w marcu 2024 kandydat na burmistrza MiG Myślenice – przekonywał, że zaprosił na miejsce wiceministrów, żeby ci pomogli w przyspieszeniu prac związanych z budową węzła.

Korzystając z obecności kamer, burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka (PiS), poseł Władysław Kurowski (PiS) i ówczesny radny sejmiku województwa małopolskiego Robert Bylica (PiS), a dzisiejszy zastępca burmistrza Myślenic wygłosili swoje wystąpienie, w którym opóźnienie w realizacji zadania nazwali „skandalem”.

Plany budowy węzła drogowego na Zakopiance w Jaworniku nadal wzbudzają wiele emocji samorządowców i stanowią paliwo dla politycznej debaty.

Tak było podczas listopadowej jak i grudniowej sesji rady miejskiej. O to kiedy ruszy inwestycja na Zakopiance podczas 8. sesji pytała m.in. radna Krystyna Szczotkowska (KW JSz). – Kiedy zostaną rozpoczęte prace związane z budową? Wiemy, jak trudno jest przejechać przez Zakopiankę w kierunku Sułkowic – mówiła.

Burmistrz Jarosław Szlachetka węzeł w Jaworniku - podobnie jak budowę połączenia kolejowego zalicza do strategicznych inwestycji dla gminy. Jak wyjaśnia; w listopadzie miało miejsce posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych z przedstawicielami GDDKiA, na którym zostały zaakceptowane i zakończone prace projektowe.

Weź udział w sondażu!

- Teraz czekamy na złożenie przez inwestora, którym jest GDDKiA wniosku o wydanie ZRiD do wojewody małopolskiego. Przypominam, że ten miał być złożony do końca 2024 roku. Z zapowiedzi Generalnej Dyrekcji wiemy, że ma to nastąpić dopiero w pierwszym kwartale 2025 r., a przetarg na rozpoczęcie budowy będzie ogłaszany dopiero w roku 2026. Na chwilę obecną perspektywa rozpoczęcia inwestycji odsuwa się wyraźnie w czasie.

Według niego przesunięcie realizacji węzła opóźnia rozwój strefy gospodarczej Jawornik-Polanka. - Na rozpoczęcie tej inwestycji oczekują też nowe firmy, które uzależniają rozpoczęcie procesu inwestycyjnego w strefie od rozpoczęcia prac przy węźle. Będziemy rozmawiać z Generalną Dyrekcją i być może Resortem Infrastruktury, aby przedstawiony do tej pory harmonogram został podtrzymany, żeby ta inwestycja mogła się rozpocząć jeszcze w 2025 r. a nie w 2026 r., bo nie możemy dłużej na nią czekać – podkreśla Jarosław Szlachetka.

Jarosław Szlachetka (PiS), burmistrz MiG Myślenice: Jako gmina jesteśmy tylko partnerem dla GDDKiA i z informacji, które ostatnio uzyskaliśmy - przetarg na wyłonienie wykonawcy jest planowany na drugi kwartał 2026 r., a budowa na lata 2026-28.

To znaczne opóźnienie - planowe, bo dzisiaj Generalna Dyrekcja nie jest w stanie określić, czy te rozstrzygnięcia przetargowe odbędą się w bez żadnych odwołań, czy powtórzonych przetargów.

Prosił też o zabranie głosu w tej sprawie radnego Macieja Ostrowskiego (WDG), który pełni funkcję dyrektora GDDKiA. Ten podczas sesji nie odniósł się do tematu budowy węzła na Zakopiance w Jaworniku.

W lutym 2022 r. GDDKiA wybrała wykonawcę dla tego zadania, który miał opracować  kompleksową dokumentację projektową dla węzła drogowego w Jaworniku na drodze krajowej nr 7 i uzyskać ostateczną decyzję środowiskową.

Inwestycja ma objąć budowę dwupoziomowego węzła i łącznic. Powstaną też pasy włączeń i wyłączeń po obu stronach drogi krajowej, przebudowany będzie odcinek drogi wojewódzkiej nr 955 oraz drogi zapewniające komunikację lokalną. Wybudowane zostaną dwa ronda, wiadukt, ekrany akustyczne, mur oporowy, ścieżka rowerowa i przepust dla ruchu pod DK7. Istniejące sieci infrastruktury technicznej będą przebudowane, powstaną też nowe oraz wybudowany zostanie kanał technologiczny.

Jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc w regionie

Skrzyżowanie w Jaworniku to jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na odcinku Zakopianki między Myślenicami a Krakowem. Według Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021, każdego dnia przejeżdża tędy prawie 40 tysięcy pojazdów.

Skrzyżowanie daje się też we znaki kierowcom samochodów ciężarowych wyjeżdżających i zjeżdżających do leżącej obok Strefy Aktywności Gospodarczej Jawornik-Polanka. 

Droga krajowa nr 7 należy do sieci TEN-T i jest istotnym połączeniem komunikacyjnym kraju. Obsługuje zarówno ruch tranzytowy jak i lokalny. Z roku na rok obserwujemy zwiększenie natężenia ruchu. W latach 2020 - 2021 na samym odcinku Jawornik – Myślenice wyniosło ono prawie 47 tys. pojazdów na dobę.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!