Drogi

Jawornik. Czy w 2025 r. drogowcy zaczną budować węzeł na Zakopiance? "Nie czy zaczną, ale powinni"

Jawornik. Czy w 2025 r. drogowcy zaczną budować węzeł na Zakopiance? "Nie czy zaczną, ale powinni"
Skrzyżowanie w Jaworniku to jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na odcinku Zakopianki między Myślenicami a Krakowem. Fot. Piotr Jagniewski

Podczas 7. sesji radni dopytywali burmistrza, czy w 2025 roku mogą ruszyć prace budowlane na Zakopiance w Jaworniku.

"Nie czy mogą, tylko one powinny ruszyć. Jestem przekonany, że decyzja ZRiD powinna zostać wydana najdalej do 6 miesięcy, następnie ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg oraz podpisana umowa na budowę węzła w Jaworniku"- zwracał uwagę Jarosław Szlachetka (PiS)

 

W trakcie 7. sesji rady miejskiej burmistrz informował o obradach zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z budową węzła drogowego w Jaworniku.

- Prace projektowe wykonywane przez firmę MP RB sp. z o.o. oraz Mosty Kraków dobiegają końca. Mam nadzieję, że inwestor - GDDKiA jak najszybciej złoży kompletną dokumentację projektową do wojewody małopolskiego o wydanie decyzji ZRiD. Mam również nadzieję, że dyrekcja krakowskiego oddziału GDDKiA zapewni w centrali Ministerstwa Infrastruktury potrzebne dodatkowe środki, których na chwilę obecną brakuje do realizacji tego zadania. Liczę na to, że jak najszybciej ZRiD zostanie wydany, a na wiosnę 2025 r. ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie tej inwestycji - mówił Jarosław Szlachetka (PiS).  

Radni dopytywali, czy w 2025 roku mogą ruszyć prace budowlane na Zakopiance w Jaworniku.

"Nie czy mogą - tylko one powinny ruszyć!" - zwracał uwagę gospodarz gminy Myślenice. Co więcej, wyraził nadzieję, co do kolejnych ruchów GDDKiA dotyczących tej inwestycji. "Pomimo deklaracji różnych osób prace wcale nie przyśpieszyły, odbywają się zgodnie z harmonogramem. Teraz oczekujemy na zabezpieczenie dodatkowych środków, bo dzisiaj ostatecznie zostały poznane koszty budowlane i wykupu gruntów w związku z zajęciem terenów prywatnych. To musi być zabezpieczone w budżecie państwa" - przekonywał Jarosław Szlachetka. 

Analizując ostatnie dwa lata pracy przy tej inwestycji oraz sytuację społeczną w jej rejonie stwierdził, że nie powinno być żadnych odwołań przy wydaniu decyzji ZRiD. "Jestem przekonany, że decyzja ZRiD powinna zostać wydana najdalej do 6 miesięcy, następnie ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg i podpisana umowa na budowę węzła w Jaworniku"

W lutym 2022 r. GDDKiA wybrała wykonawcę dla tego zadania, który miał opracować  kompleksową dokumentację projektową dla węzła drogowego w Jaworniku na drodze krajowej nr 7 i uzyskać ostateczną decyzję środowiskową. 

Inwestycja ma objąć budowę dwupoziomowego węzła i łącznic. Powstaną też pasy włączeń i wyłączeń po obu stronach drogi krajowej, przebudowany będzie odcinek drogi wojewódzkiej nr 955 oraz drogi zapewniające komunikację lokalną. Wybudowane zostaną dwa ronda, wiadukt, ekrany akustyczne, mur oporowy, ścieżka rowerowa i przepust dla ruchu pod DK7. Istniejące sieci infrastruktury technicznej będą przebudowane, powstaną też nowe oraz wybudowany zostanie kanał technologiczny.

Jak informowano w 2023 roku; przygotowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidywane jest na lata 2020-2023, natomiast roboty budowlane na lata 2024-2025. Do tej pory prace nie ruszyły, za to węzeł w Jaworniku stał się areną starć lokalnych polityków podczas samorządowej kampanii wyborczej 2024.

Węzeł emocjonuje samorządowców

Plany budowy węzła drogowego na Zakopiance w Jaworniku wzbudzają wiele emocji wśród lokalnych polityków.

Podczas jednej z przedwyborczych konferencji prasowych Maciej Ostrowski - obecny dyrektor GDDKiA w Krakowie, a w marcu kandydat na burmistrza MiG Myślenice – przekonywał, że zaprosił na miejsce wiceministrów, żeby pomogli w przyspieszeniu prac związanych z budową węzła.

Korzystając z obecności kamer burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka (PiS), poseł Władysław Kurowski (PiS) i ówczesny radny sejmiku województwa małopolskiego Robert Bylica (PiS) wygłosili swoje wystąpienie, w którym opóźnienie w realizacji zadania nazwali „skandalem”.

Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule „Jawornik. Polityczne przepychanki o węzeł na Zakopiance. Burmistrz Jarosław Szlachetka z kolegami pojawia się na konferencji prasowej Macieja Ostrowskiego”.  

 

Jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc w regionie

Skrzyżowanie w Jaworniku to jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na odcinku Zakopianki między Myślenicami a Krakowem. Według Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021, każdego dnia przejeżdża tędy prawie 40 tysięcy pojazdów.

Skrzyżowanie daje się też we znaki kierowcom samochodów ciężarowych wyjeżdżających i zjeżdżających do leżącej obok Strefy Aktywności Gospodarczej Jawornik-Polanka. 

Droga krajowa nr 7 należy do sieci TEN-T i jest istotnym połączeniem komunikacyjnym kraju. Obsługuje zarówno ruch tranzytowy jak i lokalny. Z roku na rok obserwujemy zwiększenie natężenia ruchu. W latach 2020 - 2021 na samym odcinku Jawornik – Myślenice wyniosło ono prawie 47 tys. pojazdów na dobę.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze (10)

Zobacz więcej