logo-web9
Drogi

Tunel, drogi równoległe do Zakopianki i trzy kładki dla pieszych. GDDKiA zamieni Libertów i Gaj w plac budowy

Wojewoda Małopolski wydał zezwolenie na przebudowę Zakopianki w Libertowie. GDDKiA zapowiada powstanie tunelu, równoległych do DK7 dróg lokalnych i kładek dla pieszych.

Budowlańcy w tym miejscu pojawią się jeszcze w lutym, a prace potrwają do połowy 2027 roku. Kierowców czekają kolejne utrudnienia

Wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar (PSL) wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) dla rozbudowy Zakopianki w Libertowie i Gaju w gminie Mogilany. Inwestycja ma zapewnić bezpieczny wyjazd z Krakowa w stronę Zakopanego.

- Jak wskazują prowadzone pomiary, przez Libertów i Gaj w ciągu doby przejeżdża blisko 60 tys. samochodów. Modernizacja w tej części Zakopianki ma zatem spore znaczenie. Projektowane wiadukty dla pieszych wraz z układem chodników i ciągów pieszo-rowerowych oraz likwidacja skrzyżowań kolizyjnych poprawią bezpieczeństwo i poprawią płynność ruchu. Biorąc pod uwagę znaczenie tej inwestycji, wydanemu zezwoleniu nadałem rygor natychmiastowej wykonalności, aby jak najszybciej można było przystąpić do realizacji – podczas konferencji prasowej mówił wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar (PSL).

Podczas tego wydarzenia przekazał ZRID dyrektorowi krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciejowi Ostrowskiemu. Ten zapowiada likwidację skrzyżowania Zakopianki z ul. Góra Libertowska i Świetlista oraz budowę pod DK7 tunelu o długości 52 m., który ma zapewnić bezkolizyjny przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa.

- Wzdłuż Zakopianki poprawimy i uzupełnimy sieć dróg lokalnych. Pozwoli to kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazdu na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Sąsiadujące z inwestycją drogi gminne i powiatowe zostaną połączone z jedniami dodatkowymi równoległymi do DK – mówi Maciej Ostrowski, dyrektor GDDKiA w Krakowie.

Jak dodaje; „w ciągu najbliższych dni plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. Inwestycję w systemie „Projektuj i buduj” realizuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie. Koszt prac to prawie 150 mln zł. Wykonawca ma zakończyć roboty do połowy 2027 r.”.

Co tam będzie się działo?

W ramach inwestycji GDDKiA planuje likwidację skrzyżowania Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod DK7 ma powstać tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa.

Wzdłuż Zakopianki ma zostać poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co ma pozwolić kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. „Sąsiadujące z inwestycją drogi gminne i powiatowe zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do zakopianki” – informuje GDDKiA.

Według zapewnień drogowców; rozbudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. W okolicy likwidowanego skrzyżowania mają powstać trzy kładki dla pieszych - na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju. Po ich oddaniu z Zakopianki znikną istniejące przejścia dla pieszych.

Jak informuje GDDKiA; „przebudowa w Libertowie to kolejny etap realizowanego przez nas programu modernizacji Zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych”.

W 2024 r. do użytku oddano węzeł drogowy w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. W trakcie budowy pozostają węzły w Krzyszkowicach i Myślenicach. „Przygotowujemy dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku” – informuje Generalna Dyrekcja.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!