Krzyszkowice. Pięciu chętnych na budowę dodatkowych dróg wzdłuż zakopianki
Pięć firm odpowiedziało na przetarg GDDKiA dotyczący zaprojektowania i budowy 560 metrów nowych dróg po obu stronach zakopianki w Krzyszkowicach. Nowe drogi pozwolą mieszkańcom Bugaja, Psiar i Wójciakówki na dojazd do budowanego tu węzła
W Krzyszkowicach trwa budowa węzła, który ma pozwolić na bezpieczny wjazd na Zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic. Zapewnić ma to tunel powstający pod drogą krajową nr 7. Będzie w nim również chodnik dla pieszych, a jego budowa ma potrwać do końca 2025 roku.
Jak się jednak okazało, projekt nie obejmował wykonania dróg dojazdowych do powstającego skrzyżowania, a mieszkańcy przysiółków Psiary, Bugaj i Wójciakówka alarmowali, że „grozi to ich odcięciem od reszty świata i komunikacyjnym wykluczeniem”.
Spór między politykami o to, kto powinien wybudować drogi trwał przez kilka ostatnich lat. W lutym 2025 dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaproponował zamknięcie skrzyżowań i budowę dróg biegnących po obu stronach zakopianki, które doprowadzą ruch do powstającego węzła. Te mają powstać w przeciągu trzech lat, a więc do 2028 roku.
W sierpniu informowaliśmy o tym, że Generalna Dyrekcja ogłosiła przetarg na budowę dróg serwisowych. Do pracy zgłosiło się pięć chętnych firm, które oferują zaprojektowanie i budowę nowych jezdni w Krzyszkowicach.
GDDKiA zamierza wybudować tu prawie 600 m nowych dróg wzdłuż zakopianki i poszerzyć ponad 400 m już istniejących. W ramach budowy dodatkowych jezdni w Krzyszkowicach powstaną także trzy nowe mosty – jeden na Krzyszkowiance i dwa na Młynówce.
Rozpiętość ofert w przetargu wyniosła od 13,7 do blisko 19 mln zł. Obecnie trwa analiza propozycji. Wykonawca, po podpisaniu umowy, będzie miał niespełna trzy lata na przygotowanie projektu prac, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz realizację inwestycji.
"Budujemy dodatkowe drogi wzdłuż zakopianki, które umożliwią lepsze połączenie z powstającym w Krzyszkowicach węzłem oraz bezkolizyjne włączanie się do ruchu na DK7" - czytamy w komunikacie drogowców.
Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) w latach 2020-2021 na odcinku Głogoczów - Jawornik każdego dnia przemieszczało się ponad 39 tys. pojazdów. Zakopianka pozostaje jedną z najpopularniejszych tras w skali kraju, co pokazują tegoroczne rekordy liczby przejazdów tunelem pod Luboniem Małym.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.