Beskidzka Droga Integracyjna

GDDKiA podpisała umowę na badania geologiczne i projekt budowlany pod Beskidzką Drogę Integracyjną Kalwaria-Głogoczów

GDDKiA podpisała umowę na badania geologiczne i projekt budowlany pod Beskidzką Drogę Integracyjną Kalwaria-Głogoczów

Trzy z czterech odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) mają wykonawców badań geologicznych, którzy przygotują również projekty budowlane. Tym razem GDDKiA podpisała umowę odcinków S52 Bulowice – Chocznia (11,5 km) i Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km)

 

W starostwie powiatowym w Myślenicach dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski podpisał umowy dla odcinków S52 Bulowice – Chocznia (11,5 km) i Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km).

Od sierpnia prowadzone są badania pomiędzy Bielsko-Białą i Bulowicami (16,9 km). „W tym miesiącu ponownie wybierzemy wykonawcę badań na odcinku Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska (21 km)” – zapowiada dyrektor GDDKiA.

Bulowice – Chocznia

Dla tego odcinka najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Promost Consulting, a koszt prac to 23,1 mln zł. Ten fragment S52 BDI ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego. To tu odnotowujemy jedno z największych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem.

Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 każdego dnia korzysta z tej trasy prawie 17 tysięcy pojazdów. BDI ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł na trasie zbudujemy w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od tej popularnej wśród turystów miejscowości.

W pobliżu Wadowic powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (jedno po każdej stronie drogi). Planujemy budowę 17 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt, most o długości ponad 200 m, planujemy wybudować na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.

Kalwaria Wschód – Głogoczów

Wykonawcą prac na tym odcinku będzie Lafrentz Polska, a wartość umowy to 29,7 mln zł. Przetarg został rozstrzygnięty w sierpniu, „jednak z uwagi na odwołania nie mogliśmy podpisać umowy i czekaliśmy na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej (KIO)” – informują drogowcy. „Z końcem października KIO podtrzymała nasz wybór, dzięki czemu mogliśmy przystąpić do kompletowania dokumentów i zabezpieczeń niezbędnych do podpisania umowy” – wyjaśniano podczas spotkania.

To ostatni odcinek BDI, który połączy nową drogę ekspresową z zakopianką. S52 spotka się z DK7 w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany.  Poza tym powstaną dwa węzły - Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.

Wraz z drogą ekspresową powstaną 33 obiekty. Największy z nich drogowcy planują zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900-metrowa estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotują też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów.

Dziś na tym odcinku notowane jest największe w małopolskiej części DK52 natężenie ruchu. Co dzień tą drogą porusza się niemal 18 tysięcy aut.

Zakres badań geologicznych

Na całym odcinku BDI Generalna planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m.

Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.  Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.

Beskidzka Droga Integracyjna

Droga ekspresowa S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W planach jest budowa 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o pozwolenie na budowę (decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) dla czterech odcinków drogowcy planują złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosić przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze

Zobacz więcej