GDDKiA ponownie ogłasza przetarg na badania geologiczne pod budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej BDI
- 13 stycznia 2025
Nie było chętnych na odwierty. GDDKiA ponownie przeprowadza przetarg na badania geologiczne pod budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej BDI.
Tak nazywana jest droga S52, która ma połączyć Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z Zakopianką w Głogoczowie
W lutym 2024 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Krakowie ogłosiła przetarg na dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Tak nazywana jest droga S52, która ma połączyć Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z Zakopianką w Głogoczowie.
Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o długości 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Na trasie zostanie wybudowanych 12 nowych węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Jak informuje GDDKiA oddział Kraków; ponownie ogłoszony został przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). To 16 km drogi ekspresowej S52 między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Na oferty drogowcy czekać będą do 18 lutego.
„Pierwsze postępowanie musieliśmy unieważnić wiosną 2024 r. ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert. Zaprosiliśmy wtedy geologów na spotkania, żeby wspólnie wypracować nowe założenia kolejnego postępowania. W porównaniu z poprzednim jest kilka istotnych różnic. Wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części.
Teraz podzieliliśmy przetarg na cztery osobne postępowania i dziś ogłaszamy pierwsze z nich. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na jej budowę (czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Wykonawca przygotuje też projekt wykonawczy” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Przetargi na badania i przygotowanie projektu dla kolejnych etapów nowej drogi mają być ogłaszane stopniowo.
Zakres badań geologicznych
Na całym odcinku BDI Generalna Dyrekcja planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m.
Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
„Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)” – informuje Generalna Dyrekcja.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Komentarze