Tak będzie wyglądać węzeł BDI w Głogoczowie. Wprowadzi na zakopiankę dodatkowe 14 tys. aut. GDDKiA rozstrzygnęła przetarg
- 14 sierpnia 2025

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła firmy, które wykonają badania geologiczne oraz przygotują projekt budowlany dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) na odcinku Bulowice – Chocznia i Kalwaria Wschód – Głogoczów.
Węzeł w Głogoczowie każdego dnia wprowadzi do ruchu na zakopiance do 14 tys. samochodów
Rozstrzygnięcie przetargu drogowcy określają mianem „kamieni milowych” dla tej inwestycji. Badania geologiczne oraz przygotowanie projektu budowlanego dla S52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) na odcinku Bulowice - Chocznia oraz Kalwaria Wschód – Głogoczów wykonają firmy Promost Consulting z Rzeszowa oraz Lafrenz Polska z Poznania.
„Zaproponowana przez Promost Consulting kwota dla odcinka Bulowice – Chocznia (11,5 km), czyli nieco ponad 23 mln zł, plasowała ją na piątym miejscu pod względem wysokości ceny. Jednak o wyborze zadecydowały maksymalne noty za pozostałe kryteria, w tym doświadczenie projektanta drogowego czy zespół środowiskowy. Jednocześnie trzy oferty zostały odrzucone.
Również w przypadku odcinka Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km) zaoferowana przez Lafrenz Polska w przetargu kwota, blisko 30 mln zł, nie była najniższa spośród wszystkich otrzymanych. Niemniej jednak przy ocenie wszystkich kryteriów, uwzględniającej zarówno czynniki finansowe (cena), jak i jakościowe (doświadczenie czy organizacja magazynu), oferta ta zdobyła najwięcej punktów” – informuje GDDKiA.
Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI Generalna Dyrekcja planuje złożyć w 2027 roku.
Węzeł w Głogoczowie, do 14 tys. aut na odcinku do Krakowa
BDI to ponad 60-kilometrowa droga ekspresowa (S52), która połączy Bielsko-Białą z leżącym przy zakopiance Głogoczowem. Droga zostanie poprowadzona w nowym śladzie, w pobliżu miejscowości leżących wzdłuż obecnej DK52. Zostaną włączone do nowej drogi ekspresowej 12 węzłami (Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina).
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Natomiast w grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
Dobowy ruch pojazdów na drodze krajowej nr 52 wynosi, w zależności od odcinka, 13-20 tys. pojazdów. Ruch ze Śląska w kierunku Krakowa i dalej na południe w kierunku Zakopanego jest jednym z najbardziej intensywnych w kraju. Dlatego pierwsze plany powstania BDI pojawiły się już blisko 20 lat temu. BDI będziemy budować w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a całkowity koszt tej inwestycji to ponad 8 mld zł.
Pod koniec lipca Maciej Ostrowski - dyrektor GDDKiA w Krakowie zwracał uwagę, że oddanie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej podzieli trasę Kraków-Myślenice na dwie części. BDI połączy się z zakopianką w Głogoczowie, a na odcinku w kierunku stolicy Małopolski każdego dnia przybędzie od 10 do 14 tys. samochodów. Jak podkreśla na tym fragmencie starej zakopianki „muszą powstać 3 pasy od BDI w stronę Krakowa, bo na dwóch się nie pomieścimy”.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Bardzo dobrze ze ta droga w końcu powstanie. Interesuje mnie tylko jedna rzecz. Od paru lat wiadomy jest dokładny przebieg tej drogi i w Głogoczowie w miejscu gdzie nowa droga odbijać będzie od starej w stronę północną ( jakieś 400-500metrow od zakopianki) w tym momencie budowany jest zjazd do biedronki, powstać ma tam podobno kolejny obiekt handlowy, a parę metrów dalej jest baza firmy Porębski przez środek której ma właśnie biec nowa BDI. Czy ktoś kto wydaje pozwolenia no te inwestycje ma pojęcie o tym.co tam ma powstać?
za to wszystko zapłacą rekompensaty z naszych podatków, a jeździć będą Ślązacy/Niemcy/Czesi i Arabowie/Ukraińcy
Dodam jeszcze że ok 2 km dalej sytuacja jest podobna. Rok temu otworzono tam nową restauracje/browar Alteria. Według planów BDI będzie przebiegać przez parking tej restauracji a sam lokal pozostanie bez dojazdu...
W pierwszej kolejności powinna powstać S7 Kraków-Myślenice i dopiero do niej należałoby podpiąć BDI. W obecnej formie, to mija się z celem.
Coś w tym CHYBA jest: Libertów, Krzyszkowice i Myślenice powstają (są przygotowywane) a Gaj, Mogilany (dokładnie pod Mogilanami) i Głogoczów gotowe (przygotowane). Pozostaje CHYBA tylko Jawornik i przejście (tunel, estakada albo to i to) gdzieś tam pod Dalinem i Plebańską (względnie gdzieś w tamtejszym rejonie - okolicach, rozwiązanie Balice - Krzeczów wydaje się mi, amatorowi, jako ok.) bo puszczenie "nowej" S7 przez Myślenice po śladzie "starej S7" to wg mnie byłoby nieszczęście !