Radni mówią „Nie” wszystkim wariantom S7 przebiegającym przez gminę Myślenice
- 25 listopada 2025
Szesnastoma głosami za przy trzech nieoddanych i dwóch nieobecnych, radni Rady Miejskiej w Myślenicach przegłosowali uchwałę wyrażającą sprzeciw wobec wszystkich wariantów S7 zaprezentowanych przez GDDKiA i przecinających gminę Myślenice
artykuł aktualizowany
Projekt uchwały w ramach autopoprawki został wprowadzony na obrady 22. sesji rady miejskiej z inicjatywy klubu radnych Razem dla Myślenic (dawny Klub Wyborców Jarosława Szlachetki) oraz burmistrza. Dokument dotyczy wyrażenia sprzeciwu wobec wszystkich wariantów drogi ekspresowej S7 zaproponowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Głosowanie poprzedziła kilkugodzinna dyskusja, w której udział brali m.in. przedstawiciele komitetów protestacyjnych reprezentujących południowe dzielnice Krakowa, Krzyszkowice i Zawadę, poseł Marek Sowa (PO) oraz radni (wypowiedzi stron w temacie S7 przedstawimy w osobnych materiałach).
Jarosław Szlachetka, wprowadzając do dyskusji skrytykował sposób przygotowania i prezentacji wariantów drogi S7 przez GDDKiA. Wskazał, że zaprezentowane propozycje „bazują na założeniach z 2022 roku bez rewizji pod kątem lokalnych potrzeb i uwag” oraz że samorząd „po raz kolejny dowiedział się o wariantach S7 z prezentacji, a nie z rozmów przy stole”. Podkreślił, że wszystkie przedstawione przebiegi przecinają gminę Myślenice i „dewastują nasze miejscowości takie jak, chociażby Głogoczów, Krzyszkowice, Zawadę, a także część Polanki, Jawornika czy Myślenic”.
Zarzucił inwestorowi zignorowanie stanowiska Rady Miejskiej dotyczącego braku zgody na przebieg S7 przez gminę oraz brak wariantów omijających Myślenice. Ocenił, że żaden z wariantów „nie rozwiązuje problemu odciążenia Zakopianki i rozproszenia ruchu tranzytowego”. Jego zdaniem proponowane przebiegi pogłębią korki, zwiększą hałas, zanieczyszczenie i doprowadzą do „fragmentaryzacji ekosystemów”.
Szlachetka uznał, że sposób przygotowania wariantów prowadzi do konfliktów między gminami: „poszczególne samorządy lub społeczności będą wskazywać preferowane rozwiązania kosztem sąsiadów”. Wskazał, że Myślenice sprzeciwiają się wszystkim wariantom zaprezentowanym w listopadzie.

Szczególnej krytyce poddał wariant E, który według niego ma „zaniżone o setki milionów złotych” koszty, generuje duże wyburzenia i oznacza prowadzenie prac „pod ruchem”, co mogłoby sparaliżować DK7. Zwrócił uwagę, że podniesienie standardu drogi doprowadzi do likwidacji lokalnych zjazdów i „zamknięcia wielu lokalnych działalności gospodarczych”.
Oceniając perspektywę ruchową wskazał, że przy prognozach „70- czy nawet 80 000 samochodów” przekrój 2x2 będzie niewystarczający. Na koniec zapowiedział, że samorząd będzie domagał się odstąpienia od prac nad obecnymi wariantami S7 przebiegającymi przez gminę Myślenice.
Jarosław Szlachetka (PiS), burmistrz MiG Myślenice; Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zaproponowała żadnego rozwiązania, które uwzględniałoby potrzeby Myślenic, w tym postulowanego przez nas od lat obejścia wschodniego od miasta Krakowa i Wieliczki na A4, za zbiornikiem Dobczyckim z dojściem do S7 i węzła Lubień. Żaden z sześciu przedstawionych wariantów od A do F nie rozwiązuje problemu odciążenia Zakopianki i rozproszenia ruchu tranzytowego.
(…) Zamiast oddechu od tranzytu, trasa pogłębia czy pogłębi korki na DK7 oraz w strefie przemysłowej Dolne Przedmieście i na drogach powiatowych, takich jak chociażby Myślenice - Wiśniowa, uniemożliwiając dalszy rozwój naszej gminy. Dlatego, drodzy państwo, będziemy domagać się aby i domagamy się oczywiście od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, od Ministerstwa Infrastruktury, także prosimy tutaj o pomoc parlamentarzystów o to, aby odstąpiono od kontynuowania prac nad obecnym kształtem STEŚ oraz przedstawionymi wariantami przebiegającymi przez gminę Myślenice w wariantach od A do F.
Będziemy oczekiwać włączenia do pracy i realizacji chociażby wariantu wschodniego obejścia Krakowa, Wieliczki oraz gminy Myślenice.
Wspólny głos społeczny
Przedstawiciele mieszkańców Krzyszkowic, Zawady oraz Komitetu Południe Krakowa wyrazili jednoznaczny sprzeciw wobec zaprezentowanych wariantów drogi S7. Wskazywali na zbyt dużą ingerencję w tereny zamieszkałe, zbyt wysokie koszty społeczne i ekologiczne oraz brak realnych korzyści dla lokalnych społeczności.
Mieszkańcy zgodnie apelują o odstąpienie od obecnych wariantów S7, przygotowanie nowych rozwiązań omijających zwarte tereny zabudowy, pełną transparentność prac oraz realny dialog, w którym uwzględnione zostaną koszty społeczne i środowiskowe.
Przedstawiciele Komitetu reprezentującego południe Krakowa podkreślili, że istniejące propozycje są nie do przyjęcia, bo koncentrują się na tranzycie, a nie na potrzebach mieszkańców. Zwrócono uwagę, że po modernizacji zakopianki obecna infrastruktura będzie wystarczająca.
Przedstawicielka Komitetu Zawada bez S7 Ewa Chymińska-Piekarz wskazała na poważne konsekwencje społeczne: zagrożenie dla szkoły, odcięcie mieszkańców od kluczowych instytucji i liczne wyburzenia. „Warianty A, B i C odcinają nas od szkoły, kościoła, OSP i sklepów, a to oznacza realne zagrożenie dla mieszkańców i ich codziennego życia”.
Przedstawicielka komitetu z Krzyszkowic Marzena Pszczoła zwracała uwagę na chaos informacyjny i niewystarczające przedstawienie zagrożeń, szczególnie w wariancie E. Podkreślała, że miejscowość jest najbardziej obciążona, bo aż pięć wariantów przecina teren wsi. - Dopiero po spotkaniach zrozumieliśmy skalę zagrożeń. Żadnego z pięciu wariantów nie możemy zaakceptować, a wariant E nie jest żadnym kompromisem – mówiła.
Wyniki głosowania jawnego w sprawie: Projekt uchwały w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec wszystkich wariantów S7, zaprezentowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przechodzących przez teren Gminy Myślenice.

ZA (16): Cachel Jerzy, Czepiel Jacek, Dyląg Halina, Fita Mirosław, Górka Tadeusz, Grzybek Andrzej, Kutrzeba Izabela, Malinowski Wojciech, Miszczak Małgorzata, Motyka Agnieszka, Motyka Piotr, Podmokły Bogusław, Ryś Mieczysław, Szczotkowska Krystyna, Szymanowska Anna, Wierzba Czesław; BRAK GŁOSU (3): Styczeń Adam, Wincenciak-Walas Ewa, Wójtowicz Tomasz; NIEOBECNI (2): Gorzelany-Dziadkowiec Magdalena, Ostrowski Maciej.
Mieszkańcy regionu łączą siły przeciwko planom budowy drogi S7
Po tym, jak GDDKiA przedstawiła sześć wariantów przebiegu planowanej drogi samorządowcy z regionu stanęli przed wyzwaniem - to m.in. od ich działań zależeć będzie skuteczność reprezentowania interesów mieszkańców w procesie konsultacji.
Właśnie pomiędzy włodarzami i mieszkańcami a Generalną Dyrekcją rozegra się sprawa dotycząca przyszłości i ostatecznego kształtu zapowiadanej inwestycji.
Trudno wskazać sprawę, o którą z takim zaangażowaniem w ostatnich latach walczyli mieszkańcy Krakowa i gmin położonych na południe od stolicy Małopolski.
Gminy Myślenice, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Siepraw łączą siły i wychodzą na ulice. Nie godzą się na plany dyrekcji dotyczące budowy sześciopasmowej drogi ekspresowej S7. Od dwóch tygodni blokują zakopiankę i zapowiadają kolejne protesty na drogach oraz przy siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (1 grudnia).
To już nie jest protest poszczególnych miejscowości. Mieszkańcy regionu łączą siły i występują we wspólnej sprawie. "Nie dla S7. Nie dla wszystkich wariantów drogi ekspresowej. Wszyscy razem!" - deklarowali podczas niedzielnego protestu w Głogoczowie.
Czy przedstawione przez GDDKiA warianty drogi S7 Kraków-Myślenice są korzystne dla gminy Myślenice?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- trudno powiedzieć
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- Zobacz wyniki
Choć realizacja inwestycji planowana jest na najbliższe 10–15 lat, już w najbliższy wtorek (25 listopada) odbędzie sie pierwsze spotkanie informacyjno-konsutlacyjne w Świątnikach Górnych. Kolejne w Krakowie (26 listopada), Wieliczce (27 listopada), Sieprawiu (9 grudnia), Mogilanach (10 grudnia) i w Myślenicach (11 grudnia).
Te jak informuje GDDKiA; spotkania zostaną przeprowadzane w formie dyżurów wykonawcy i zamawiającego w godzinach: 9:30 – 14:00 i 15:00 – 20:30.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.



Burmistrz najbardziej krytykuje wariant, który zakłada wyburzenie najmniejszej liczby domów? Akurat z wszystkich zaprezentowanych, wariant E nie jest taki zły. Wykorzystuje dużą część aktualnej DK7.
I znów Ostrowski nieobecny. Miej człowieku honor i złóż mandat radnego. Ciekawe co sobie myślą ci, którzy głosowali na niego?
A czym tłumaczą nieoddanie głosu Ci radni: Styczeń Adam, Wincenciak-Walas Ewa, Wójtowicz Tomasz; - nie macie zdania? Baliście się sprzeciwić uchwale? Wstyd !!!
Blokuje tylko miejsce, a Pan Józef, jako następny z listy czeka, bo byłby efektywniejszy i zawsze obecny.
A czemu pan dyrektor radny Ostrowski nieobecny?
Bo celem S7 jest oddzielenie ruchu tranzytowego i turystycznego od lokalnego i regionalnego. Więc w tym wariancie musisz przewidzieć budowę innej drogi lokalnej z Krakowa do Myślenic, więc zaraz będzie kolejny problem. Zresztą nie będzie się nawet dało rozpocząć budowy S7 w tym wariancie, bez zapewnienia alternatywnego przejazdu.