Akcja "Weź paragon": W zimie kontrolerzy sprawdzili 256 przedsiębiorców
Trzech na czterech przedsiębiorców wydaje paragony. Mimo to w czasie trwania akcji "Weź paragon", kontrolerzy skarbowi wydali 73 mandaty na łączną kwotę 17380 zł. Rekordzista został ukarany cztery razy
Dla większości przedsiębiorców wydanie paragonu to norma
Wyniki akcji prowadzonej przez myślenicką skarbówkę wskazują, że dla przeważającej większości przedsiębiorców wydanie paragonu stanowi naturalne zakończenie transakcji sprzedaży. Jak się okazuje 75% z 256 wyrywkowych kontroli potwierdziło, że przedsiębiorcy w prawidłowy sposób wywiązują się z obowiązków ewidencjonowania przychodów.
Dla porównania, kontrole przeprowadzone w lecie ujawniły nieprawidłowości u co trzeciego kontrolowanego przedsiębiorcy. - Prezentowane wyniki potwierdzają, że konsekwentne działania informacyjno-edukacyjne odnoszą zamierzony skutek i dla coraz liczniejszej grupy przedsiębiorców i klientów ewidencjonowanie przychodów i wydawanie paragonów oraz żądanie ich wydania jest po prostu normą - wyjaśnia Anna Boryczko.
73 mandaty na ponad 17 tys. zł
Pomimo utrzymującej się pozytywnej tendencji, nadal zdarzają się sytuacje, w których stwierdzono naruszenie przepisów. Od 14 stycznia do 24 lutego nałożono 73 mandaty na łączną kwotę 17.380 zł. - Rekordzista aż czterokrotnie został ukarany ale to zdecydowanie wyjątkowy i odosobniony przypadek - mówi Anna Boryczko.
Ponieważ ideą akcji jest edukacja i prewencja wysokość wymierzanych kar jest minimalna, choć w niektórych przypadkach może wynieść nawet 3200 zł. Podobnie jak w poprzednich edycjach akcji, najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami były sprzedaż z pominięciem kasy fiskalnej oraz brak wymaganej ewidencji sprzedaży lub posiadanie ewidencji nie zawierającej aktualnych zapisów.
- Obserwujemy pozytywną tendencję. Kolejne odsłony akcji pokazują, że systematycznie zmniejsza się liczba podmiotów nierzetelnych wśród ogółu kontrolowanych. Akcja zyskuje też coraz szersze poparcie społeczeństwa. Konsumenci coraz powszechniej traktują otrzymanie paragonu jako swoje prawo. Są świadomi, że biorąc paragon ułatwiają sobie złożenie reklamacji, mają możliwość porównania cen, wspierają uczciwą konkurencję, zmniejszają szarą strefę i dokładają starań, żeby zapłacony przez nich w cenie podatek trafił do budżetu państwa. Jak widać działania informacyjno-edukacyjne skutecznie promują pozytywne zachowania i systematycznie ograniczają odsetek zdarzeń, w których stwierdzono naruszenie przepisów - akcje podsumowuje Anna Boryczko.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.