logo-web9
Miasto

Najczęściej paragonów nie wydają w branży gastronomicznej

Co piąty przedsiębiorca nie wywiązuje się z obowiązku ewidencjonowania przychodów. To wynik wakacyjnych kontroli przeprowadzonych przez pracowników myślenickiego urzędu skarbowego

Przez całe lato kontrolerzy skarbowi sprawdzali w ramach akcji "Weź paragon" sprawdzali prawidłowość ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych i przypominali o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji.

- Jednym z głównych celów akcji było informowanie klientów o korzyściach płynących z posiadania paragonu. Klient biorąc paragon ułatwia sobie złożenie reklamacji, ma możliwość porównania cen, wspiera uczciwą konkurencję, ma pewność, że nie został oszukany, zmniejsza szarą strefę i dokłada starań, żeby zapłacony przez niego w cenie podatek trafił do budżetu państwa - Anna Boryczko z urzędu skarbowego w Myślenicach.

Co piąty przedsiębiorca nie ewidencjonuje przychodu

Wyniki tegorocznej edycji akcji potwierdzają skuteczność prowadzonych działań edukacyjno-kontrolnych. Co piąty przedsiębiorca (20%) z ponad 500 skontrolowanych w nieprawidłowy sposób wywiązuje się z obowiązków ewidencjonowania przychodów. Dla porównania, kontrole przeprowadzone podczas ubiegłorocznych wakacji ujawniły nieprawidłowości u co trzeciego kontrolowanego przedsiębiorcy.

Kontrolerzy nałożyli 127 mandatów

Pomimo utrzymującej się pozytywnej tendencji nadal zdarzają się sytuacje, w których stwierdzono naruszenie przepisów. W przypadku nieprawidłowości większej wagi wymierzono kary grzywny. W czasie tegorocznych wakacji miało to miejsce w 127 sprawach. Podczas działań kontrolnych najczęściej stwierdzaną nieprawidłowością było dokonywanie przez przedsiębiorców sprzedaży z pominięciem kasy fiskalnej. Coraz rzadziej natomiast zdarzają się przypadki niewydawania paragonów.

Nieprawidłowości w ewidencjonowaniu sprzedaży z wykorzystaniem kas rejestrujących ujawniono zarówno w działalność handlowej jak i wśród podmiotów świadczących usługi. „Liderem” złych praktyk jest, w tej odsłonie akcji, branża gastronomiczna. Aż 60% mandatów trafiło do podmiotów wykonujących usługi w tym zakresie. Znaczna liczba ukaranych to przedsiębiorcy prowadzący działalność sezonowo.

- Wzorem poprzednich edycji, ideą akcji była edukacja i prewencja, dlatego też średnia wysokość wymierzonych kar nie przekracza 10% maksymalnej wartości przewidzianej przepisami prawa. Dla znaczącej większości przedsiębiorców ujawnienie nieprawidłowości jest przestrogą i okazją do poprawy jakości ewidencjonowania sprzedaży. Zdarzają się niestety przypadki nie wyciągania wniosków z działań edukacyjnych i kontrolnych. Taka „beztroska” spowodowała pięciokrotne ukaranie pracowników jednej z firm produkcyjno-handlowych z branży spożywczej. Na szczęście jest to zdecydowanie odosobniony przypadek - tłumaczy Anna Boryczko.

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!