Okolice

Nawet 30 złotych za wjazd do centrum Krakowa?

Od połowy roku będzie można tworzyć strefy czystego transportu w miastach. Będą obowiązywać całą dobę, a jeśli zdecyduje się na nie Kraków za wjazd do jego centrum zapłacimy maksymalnie 30 złotych za dzień

Od połowy roku miasta mogą zacząć pobierać opłatę za wjazd do centrum. Projekt ustawy o elektromobilności przyjęty przez rząd daje miastom możliwość tworzenia stref czystego transportu.

Co to będzie oznaczać w rzeczywistości? Za wjazd do takiej strefy zapłacą kierowcy samochodu napędzanego ropą, benzyną lub autogazem. Wolny wjazd będą miały wyłącznie samochody napędzane elektrycznie, wodorem i gazem ziemnym.

W pierwotnej wersji projektu ustawy o elektromobilności płatne strefy ruchu w miastach miały objąć jedynie kierowców starych samochodów. Przepis jednak ostatecznie zaostrzono i objęto nim wszystkich posiadaczy samochodów spalinowych.

Stawkę mają ustalać lokalne władze, a kwota za jednorazowy wjazd nie może być wyższa niż 30 zł za dzień. Za wjazd bez zezwolenia grozić będzie mandat do 500 zł.

Na takie rozwiązanie mogą zdecydować się największe miasta, które borykają się ze smogiem. Tak może być w przypadku Krakowa do którego każdego dnia do pracy dociera wielu mieszkańców powiatu myślenickiego. Spodziewać się można również wzrostu cen biletów w komunikacji zbiorowej, ponieważ koszt wjazdu ponieść będą musieli właściciele firm transportowych.

Projekt ustawy umożliwiającej m.in. wprowadzenie opłat rząd przyjął pod koniec grudnia. Teraz dokument trafi do Sejmu. Ustawa powinna wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem pakietu regulacji, które będą obowiązywać w innych terminach.  

Komentarze

  • 4 sty 2018

    Super ! chętnie dojadę do Krakowa Komunikacją zbiorową !! tylko w cywilizowany sposób !!! Niech zrobią jakąś linię aglomeracyjną do Krakowa a później takie coś, busy to trzeci albo czwarty świat

    80 9 Odpowiedz
    • 5 sty 2018

      właśnie - autobusy miejskie i zaproponować panom busiarzom pracę (jeśli mają narzekać, że się będzie chciano ich pozbyć) i byłoby pięknie. Naprawdę nikt w Mce żadnej okazji do biznesu w tym nie widzi?

      4 2 Odpowiedz
  • Niebieskooka 4 sty 2018

    Jak zwykle media biją pianę. To że taka ustawa wejdzie w życie to jeszcze nic nie oznacza. Władze miast same będą decydować, lecz nie zrobią tego z dnia na dzień, tylko dadzą czas aby ludzie się dostosowali i wtedy będzie można pisać artykuły a nie jakieś domysły. Swoją drogą ideologia słuszna, miasta od wieków były dla ludzi, a samochody siłą nam je wzięły

    11 28 Odpowiedz
    • jeden język a dwoje uszu 4 sty 2018

      Zrobią to zaraz po wyborach. Za mocne lobby antysmogowe (które ludzi w błąd wprowadza) jest w Krakowie, a przed wyborami myślę że im się nie opłaci o tym decydować. Patrz uchwała anty smogowa dla małopolski. Wszystkie terminy w niej są po wyborach (bodajże XII2019, XII2023, XII2026). Na marginesie kto sobie zdaje sprawę, że obecnie dzięki tej uchwale koszt wymiany pieca węglowego może wynieść ok 20 tys zł i że ona wprowadza ostrzejsze wymagania w całej Małopolsce, niż dyrektywa UE, która zacznie obowiązywać za kilka lat.

      11 4 Odpowiedz
      • Artur 5 sty 2018

        W którym miejscu "lobby antysmogowe" wprowadza ludzi w błąd? Przykłady, a nie tendencyjne i ogólnikowe stwierdzenia proszę.

        2 1 Odpowiedz
        • jeden język a dwoje uszu 6 sty 2018

          Była uchwała antysmogowa zaskorżona w sądzie administracyjnym. W uzasadnieniu do wyroku sędzia mijał się z prawdą mówiąc, że uchwała ta dąży do tego, co i tak dyrektywa UE wymusi za kilka lat. Po kim ten sędzia to powtórzył, skoro na rozprawie był przedstawiciel alarmu antysmogowego?

          Dlaczego alarm antysmogowy nie publikuje pełnej dokumentacji z badań, które wspiera?

          2 2 Odpowiedz
          • Artur 12 sty 2018

            Nie trzeba być bystrzakiem, żeby wiedzieć, że UE zaostrza normy środowiskowe. Zakłady przemysłowe już się całkiem nieźle dostosowały, teraz przyszła pora na domowe paleniska i samochody (źródła rozproszone).
            Tego typu system (w mojej ocenie lepszy) funkcjonuje w Paryżu. Nawet jak jedziesz do Paryża na weekend własnym samochodem zarejestrowanym w Pl to musisz odpowiednio wcześniej wysłać dane o samochodzie do francuskiego Urzędu Transportu i odeślą Ci naklejkę na szybę określającą klasę ekologiczną pojazdu. Z zieloną naklejką wjedziesz wszędzie, z żółtą mogą być problemy w ścisłym centrum, a czerwona = zakaz wjazdu do Paryża.

            2 Odpowiedz
  • 4 sty 2018

    a dlaczego tylko w miastach ma być zakaz? przez Libertów ,Gaj Mogilany Głogoczów Krzyszkowice Jawornik Myslenice przewija sie dziennie cała masa samochodów,nie rozumiem dlaczego w Krakowie nie bedzie mozna smrodzic a gdzie inndziej bedzie mozna smrodzić
    droga nr 52 przebiega przez sam środek wsi,na wsiach juz mozna smrodzić?taki nawał samochodów codziennie utrudnia mieszkancom zycie,jesli wprowadzać zakazy to wszedzie a nie w wybranych miejscach przez samorzady,no chyba ze Krakusy nie wyjada poza granice swojego miasta
    w calej europie buduja parkingi aby na jak najmniejszym obszarze zmiescio sie jak najwiecej samochodów a u nas zakazy
    jestem jak najbardziej za zakazem,ale niech obejmie wszystkie miejscowosci

    41 19 Odpowiedz
  • Niebieskooka 4 sty 2018

    albert bo w dużych miastach korki są wielkości Myślenic :)

    13 23 Odpowiedz
  • 4 sty 2018

    duze miasta duze korki,na zachodzi sa jeszcze wiekse miasta i jeszcze wieksze korki,krakowiskie korki to mały pikuś,korki z reguły tworza sie gdy sa pprowadzone jakies remonty lub gdy jest jakis wypadek
    chcesz zobaczyć korek poza miastem? jedz w godzinach szczytu drogą nr 52

    16 10 Odpowiedz
  • Niebieskooka 4 sty 2018

    korki tworzy zbyt duża ilość samochodów. Miasto ma ograniczoną przestrzeń. Może gdy przyjdzie zapłacić ludzie zrozumieją że miasta nie są dla samochodów tylko dla ludzi. Dlaczego ja codziennie muszę tracić ponad godzinę w korkach bo państwo wygodniccy musza pojechać do pracy samochodem? W weekend jakoś problemów nie ma. Większe miasta? Może Nowy Jork? Korki duże ale jedzie się dużo płynniej niż w takim Krakowie co przy takiej liczbie ludzi jest sukcesem

    4 38 Odpowiedz
    • Inżynier Monk 4 sty 2018

      Tzn tracisz czas w korkach idąc pieszo? Bo chyba nie tramwajem.

      17 6 Odpowiedz
    • 8 sty 2018

      To już Twój problem. Ja będę zawsze autem jeździł bo:
      A) to mój samochód
      B) to moje pieniądze
      C) to mój czas
      D) nie będzie jakiś śmieszny człowieczek mówił mi jak mam żyć
      Więc schowaj swoje żale w kieszeń i kiś się w korkach z przepoconym bydłem i żulami dojrzewającymi na słońcu w MPK. Ja wolę posiedzieć w moim prywatnym klimatyzowanym samochodzie :D. Nic mnie bardziej nie denerwuje niż ktoś kto myśli że będzie za innych decydował i mówił im jak mają żyć.

      10 4 Odpowiedz
  • 4 sty 2018

    Korki tworzą się przede wszystkim dlatego, że ludzie nie potrafią jeździć. Notorycznie blokują skrzyżowania, nie potrafią sprawnie ruszać ze skrzyżowania czy z tzw. "świateł", nie potrafią sprawnie włączać się do ruchu, nie potrafią wykorzystywać miejsca na jezdni, nie znają zasad ruchu okrężnego, itd.

    31 10 Odpowiedz
  • Artur 4 sty 2018

    I bardzo dobrze. W nieznacznym stopniu, ale jednak rozwiązanie takie poprawi fatalną jakość powietrza w Krakowie.

    7 27 Odpowiedz
  • 4 sty 2018

    Kolejny debilizm.
    Szkoda ze nikt nie powie wprost ze chodzi tu tylko o kase a nie nasze dobro. Ponoc żyjemy w wolnym kraju a nie ze będzie ktoś nam narzucał co mamy robic i czym sie poruszać. Stać mnie to bede jeździł autem a nie bede tracił czas na komunikacje i uzeral sie z ludźmi!!
    Debilne państwo.

    31 6 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    5 sty 2018

    zrobić tak jak było na śdm w krakowie. wtedy nikt nigdzie autem nie dojedzie i po problemie. :) poza tym spoko puki co straż miejska nie jest w stanie upilnować strefy A w centrum a co dopiero jakby mieli pilnować strefy czystego powietrza. jak ktoś wie jak to i tak jeździ po centrum jak chce :)

    6 3 Odpowiedz
  • 5 sty 2018

    niewolnik niewolnikiem pogania niewolnika, takie ekonomiczne zniewolenie, miliony niewolników, a Ty masz oddać wszystko co posiadasz a jak to działa ? Kup jakikolwiek produkt, on wygeneruje problemy aby kupić usługę i jej otoczkę czyli dokup przedłużenie gwarancji, do tego dokup ubezpieczenie a następnie ubezpieczenie na życie aby Twoja rodzina nie spłacała, oczywiście dopłać za ubezpieczenie wkładu własnego. Następnie wykup abonament obsługi prawnej, bo tylko w ten sposób będzie Twój głos reprezentowany we wszelkich urzędach, Ty nie będziesz miał czasu na walkę o swoje prawa (także gwarancyjne nowych gadżetów niezbędnych do życia), bo Twoje jedyne prawo to będzie praca na miniratki tego co kupiłeś i dokupić planujesz. Dopłać do abonamentu najlepiej w kryptowalucie a otrzymasz za chwilę możliwość oddychania, oczywiście abonament tym droższy im większy wiek nieprodukcyjny (bo po co ma oddychać ten kto nie pracuje). Chcesz oddychać - płać.
    Taka wizja :-))))

    10 3 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    5 sty 2018

    Wielu ludzi w tym rodzice z chorymi dziećmi jeździ do lekarzy w Krakowie i też musieli by jeszcze dodatkowo płacić! Przecież to istny BANDYTYZM!

    28 2 Odpowiedz
  • Niebieskooka 5 sty 2018

    Problem jest taki że to komunikacji miejskiej trzeba dopłacać i mało która gmina chce się na to pisać. Chociaż niedaleko mnie gminy zorganizowały darmową komunikację do głównej pętli MPK. Zrobić tak wszędzie do tego P&R i można pozamykać wjazd w tygodniu:)

    2 3 Odpowiedz
    • 9 sty 2018

      Problem jest taki ze jest problem z toba, moze jakis lekarz? Ta jak koło wyżej opisał mam samochód place podatki to bede tym samochodem jeździł, czuje sie bezpieczniejszy w swoim samochodzie z FILTREM DPF niz stojąc w niesprawnym kopcącym busie ktory ma takiż filtr wycięty, bądźmy jest tak stary ze nie posiada takiej części w swoim podzespole.. POZDRO BUSIARZE MIN PAN KOWAL FU

      1 2 Odpowiedz
  • 5 sty 2018

    Niebieskooka absolutnie się nie zgadzam trasa Kraków myslenice jest bardzo rentowna wystarczy aby trasa mpk była zbieżna z aktualną trasa busów

    11 2 Odpowiedz
  • 6 sty 2018

    Ja sie pytam kto to ##### wymyslił. Niemają już skąď pieniędzy brać,od kierowców będą brać za wjazd do krk, pffff to jest jakis absurd.

    5 3 Odpowiedz
  • jeden język a dwoje uszu 7 sty 2018

    To nie jest absurd pod trzema warunkami:
    - jeżeli będzie obowiązywał tylko w zabytkowej części miasta
    - jeżeli wcześniej zostaną zapewnione alternatywne rozwiązania komunikacyjne dla uboższych - takie ktre tylko nieznacznie mogą utrudnić im życie
    - nie będą musiały w te strefy wjeżdżać (np do urzędów, szpitali itp) osoby starsze, niepełnosprawni i małe dzieci i chorzy.

    1 2 Odpowiedz
  • jeden język a dwoje uszu 12 sty 2018

    Nie trzeba być bystrzakiem, aby wiedzieć, że UE zaostrza normy środowiskowe. To prawda. Nie trzeba też być bystrzakiem, aby zauważyć, że choć mnie zacytowałaś, to kompletnie nie odpowiedziałaś na moje pytania. Trzeba jednak mieć odrobinę bystrości i dużo zainteresowania sprawą, aby zauważyć, że uchwała antysmogowa dla całej małopolski bardziej i szybciej zaostrza niż UE, a przecież nie jesteśmy jednym z najbogatszych krajów UE.

    A trzeba już być bystry, aby zauważyć, że uchwała antysmogowa zabrania rozwiązań, które czasem mogą być bardziej ekologiczne niż te, na które pozwala ta uchwała.

    1 Odpowiedz
  • 24 sty 2018

    BARDZO DOBRZE SKONCZY SIE WIEJSKIE WYCIECZKI KMY do GRODU KROLEWSKIEGO TRZYMAJTA SIE Z DALA OD MIASTA Z TRUJACYMI AUTAMI TYLKO HYBIRD I ELEKTRYCZNE I TYLKO DLA WYBRANYCH !!! a zwiedzac to czemu nie za 50 za wjazd sie odechce miszczom kierownicy jazdy.

    1 3 Odpowiedz

Zobacz więcej

Odblaski mogą uratować życie
Społeczeństwo 0

Odblaski mogą uratować życie

Nawet niewielki element odblaskowy na ubraniu, plecaku czy torbie może uratować życie i zdrowie. O odblaskach powinni pamiętać zarówno piesi, jak i rowerzyści To szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy jest ciemno i panuje zła widoczność. Jeśli pieszy jest słabo widoczny na drodze, łatwiej może zostać potrącony przez samochód. Konieczn...

Mieszkańcy Krzyszkowic szykują się do protestu na Zakopiance. „Chcemy bezpiecznie żyć!”
Krzyszkowice 11

Mieszkańcy Krzyszkowic szykują się do protestu na Zakopiance. „Chcemy bezpiecznie żyć!”

„Chcemy tym sposobem zwrócić uwagę kierowców, lokalnego samorządu, władz wojewódzkich i zarządcy drogi na niebezpieczny problem, z którym walczymy każdego dnia” – zapowiadają organizatorzy protestu Pod koniec listopada 2019 została podjęta uchwała o budowie bezkolizyjnego węzła zakopianki DK 7 z drogą wojewódzką DW 955 w miejscowości Jawornik. Wra...

Ukradł opla i schował go w garażu. Może trafić za kratki na 10 lat
Powiat myślenicki 3

Ukradł opla i schował go w garażu. Może trafić za kratki na 10 lat

Do 10 lat pozbawienia wolności grozi 35-latkowi z powiatu myślenickiego, który ukradł opla o wartości 40 tys. zł. Samochód odzyskali policjanci z powiatu krakowskiego Do kradzieży auta doszło z 17 na 18 listopada na parkingu w Skawinie. Policja nie wyklucza kolejnych zatrzymań. Jak informuje myślenicka policja, kiedy pokrzywdzony zauważył brak poj...

Głogoczowskie Gospodynie działają Lokalnie!
Głogoczów 0

Głogoczowskie Gospodynie działają Lokalnie!

Stowarzyszenie Gospodyń Wiejskich w Głogoczowie zaprosiło w okresie od lipca do grudnia 2019 roku mieszkańców miejscowości i dzieci z Przedszkola Samorządowego do udziału w projekcie „Polska to My. Przyszłość to Wy” W Głogoczowie już powoli widać efekty Programu Działaj Lokalnie. Mieszkańcy wsi w ramach projektu Stowarzyszenia Gospodyń Wiejskich w...

Spadł pierwszy śnieg: Zobacz kto odśnieża drogi w twojej miejscowości
Drogi 5

Spadł pierwszy śnieg: Zobacz kto odśnieża drogi w twojej miejscowości

Mimo, że pierwsze opady śniegu nie były obfite, to warto wiedzieć, kto tej zimy będzie odpowiedzialny za odśnieżanie dróg powiatowych, a kto zajmie się ich utrzymaniem w obrębie ulic i dróg gminnych Przetargi są już rozstrzygnięte i wyłoniły firmy, które będą dbały o przejezdność na drogach w nadchodzącej zimie. Spis firm wraz z kontaktem, które b...