Krzyszkowice

„Bezpieczna Jedynka” o skrzyżowaniu w Krzyszkowicach. Tunel najwcześniej w 2024 roku

„Bezpieczna Jedynka” o skrzyżowaniu w Krzyszkowicach. Tunel najwcześniej w 2024 roku
Przejście dla pieszych przez Zakopiankę w Krzyszkowicach. Fot. Piotr Jagniewski

Reporterzy programu „Bezpieczna jedynka” realizowanego przez Program 1 Polskiego Radia najnowszy odcinek poświęcili niebezpiecznemu skrzyżowaniu w Krzyszkowicach. Co nowego wniósł do sprawy?

Rozgłos jaki mieszkańcy Krzyszkowic nadali skrzyżowaniu drogi powiatowej z Zakopianką sprawia, że kolejni politycy oraz media o zasięgu ogólnopolskim zabierają głos w sprawie poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu. Przypomnijmy; w sobotę 25 stycznia około 200 osób blokowało Zakopiankę w Krzyszkowicach w ramach protestu „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć”. Mieszkańcy domagali się w tej sposób budowy tunelu.

- Chcemy tym sposobem zwrócić uwagę kierowców, lokalnego samorządu, władz wojewódzkich i zarządcy drogi na niebezpieczny problem, z którym walczymy każdego dnia. Chcemy wreszcie bezpiecznie żyć – mówiła Bożena Góra, inicjatorka protestu.

Jak się okazuje zwrócili uwagę nie tylko lokalnego środowiska, ale również polityków i rozgłośni o zasięgu ogólnopolskim. Efektem ich działań była dzisiejsza audycja Polskiego Radia. 

 

Polskie radio interweniuje 

Reporterzy "Jedynki" próbowali m.in. przejść przez pasy na Zakopiance zwracając uwagę, że sztuka ta wcale nie należy do łatwych. Statystyki z ostatnich trzech lat dotyczące zdarzeń w tym miejscu przedstawił Dawid Wietrzyk, rzecznik prasowy myślenickiej policji. W tym czasie w rejonie skrzyżowania doszło do 5 wypadków i 14 kolizji w których 1 osoba zginęła, a 6 zostało rannych. Jak podkreślał; „nie obrazują do końca jak niebezpieczne jest to skrzyżowanie”.

W programie głos zabrali organizatorzy protestu „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie życ!”. Bożena Góra, Waldemar Kleszcz i Dawid @ mówili m.in. że mieszkańców nie satysfakcjonują ani światła, ani kładka. - Chodzi nam o to, aby łatwiej było przechodzić pieszym, ale również kierowcom – przekonywali.

- Cały czas czekamy. Są obietnice, ale żaden dokument nie popiera tych słów – mówiła Bożena Góra. Tym samym nawiązała do rozmowy, jaka swoją premierę miała na łamach papierowego wydania magazynu Miasto-info.pl. Wyjaśnia w nim m.in., "Protest to pokazanie, że mieszkańcy Krzyszkowic mają dość kolejnych zapewnień i obietnic. Chcą konkretnych działań. Będziemy trzymać rękę na pulsie i oczekiwać realnych posunięć popartych dokumentami. Nie wystarczą nam już słowa, to za mało".

 

Tunel najwcześniej w 2024 roku

Prof. Stanisław Gaca, dyrektor Instytutu Inżynierii Drogowej, Kolejowej i Transportu na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej zwracał uwagę, że przejścia dla pieszych typu zebra są wątpliwym rozwiązaniem. – Wymuszają istotne ograniczenie prędkości – mówił. Za najszybsze rozwiązanie uznał tymczasową sygnalizację świetlną, jednak do najbardziej bezpiecznych zaliczył kładki i tunele, zwłaszcza jeśli są połączone z traktami dla pieszych, czy rowerzystów. Z kolei na ich wykonanie potrzeba czasu. Jako realny termin jego wykonania GDDKiA wskazuje rok 2024.

Iwona Mikrut, reprezentująca Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad: Od 4 lat robi się bardzo dużo aby poprawić bezpieczeństwo pieszych i kierowców na Zakopiance. Między Głogoczowem a Krakowem w tym czasie zostało wybudowanych 5 kładek dla pieszych. Proces budowy w Krzyszkowicach się rozpoczął. Zależy nam, aby zakończył się jak najszybciej.

Zanim jednak powstanie tunel, wcześniej należy przeprowadzić analizę techniczną inwestycji, badania geologiczne i środowiskowe, program inwestycyjny na ten rok, analizę techniczną inwestycji oraz zaprojektować te rozwiązania. Sama budowa też nie będzie łatwa. Termin realizacji zależy od zamknięcia procesu administracyjnego. Jeśli przejdziemy już okres projektowo – dokumentacyjny, to sama budowa potrwa 16 miesięcy i całość zakończy się w 2024 roku.

 

Przesłuchaj całą audycję

Program "Bezpieczna Jedynka" Programu 1 Polskiego Radia 14 lutego 2020

Reporterzy Programu 1 Polskiego Radia pojawiają się tam, gdzie słuchacze oczekują porady w zakresie bezpieczeństwa. Plenerowa audycja "Bezpieczna Jedynka" poświęcona jest szeroko rozumianemu bezpieczeństwu: od tego osobistego, przez fizyczne na drogach, chodnikach, boiskach i stadionach, szpitalach po bezpieczeństwo socjalne i prawne. Akcji towarzyszy hasło: "Z Jedynką bezpieczniej". Dotychczasowy charakter poradnikowy akcji został poszerzony o wymiar interwencyjny. 

 

Powiązane tematy

Komentarze (11)

  • 14 lut 2020

    A poseł Ziemii Myślenickiej głosował przeciwko poprawką do budżetu, gdzie było 40 milionów na budowę tunelu. Niestety głosowałem na niego i teraz widzę, że był to tylko błąd. Będzie głosował tak jak mu szef powie...

    28 5 Odpowiedz
  • 14 lut 2020

    I tutaj tak jak pisałem wcześniej burmistrz powinien protestującym postawić dobry trunek, bo dzięki rozgłosowi załatwili sobie tunel sami.
    Burmistrz jedynie może się do niego podpiąć.

    27 7 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    14 lut 2020

    2 mld zł na TVPiS, a pi_nendzy nie ma.
    https://m.youtube.com/watch?v=JN4LD3KN4Kw

    24 8 Odpowiedz
  • 15 lut 2020

    Pani z Generalnej Dyrekcji ; ""Proces budowy w Krzyszkowicach rozpoczął się. Zależy nam, aby zakończył się jak najszybciej.' Czyżby ? Znając troskę Generalnej o bezpieczeństwo w Krzyszkowicach powinno być; "PROTEST W KRZYSZKOWICACH ROZPOCZĄŁ SIĘ. ZALEŻY NAM, ABY ZAKOŃCZYŁ SIĘ JAK NAJSZYBCIEJ".

    14 7 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    15 lut 2020

    <<Iwona Mikrut, reprezentująca Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad: Od 4 lat robi się bardzo dużo aby poprawić bezpieczeństwo pieszych i kierowców na Zakopiance. Między Głogoczowem a Krakowem w tym czasie zostało wybudowanych 5 kładek dla pieszych. Proces budowy w Krzyszkowicach się rozpoczął. Zależy nam, aby zakończył się jak najszybciej>>

    "Od 4 lat robi się bardzo dużo..." O kurde, oniemiałem. Kładki zbudowano przed 2015 r, a właśnie po 2015 na Zakopiance w sprawie bezpieczeństwa zmieniło się NICO, to jak to w końcu? Boimy się otwarcie powiedzieć że budowa infrastruktury stanęła (?) Dalej czytam, że "proces budowy się rozpoczął"... Wirtualnie to jakoś wygląda, z szacunkiem ale zdaje się że jesteśmy w d.pie

    10 3 Odpowiedz

Zobacz więcej