Powiat myślenicki

Wojewoda ma 42 mln zł na stworzenie linii autobusowych. Czy samorządy skorzystają z funduszu?

Wojewoda ma 42 mln zł na stworzenie linii autobusowych. Czy samorządy skorzystają z funduszu?

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita (PiS) ogłosił dodatkowy nabór wniosków na dofinansowanie w ramach „Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej”.

Wnioski można składać do 2 października. Wysokość środków przyznanych na 2020 rok dla małopolskich samorządów wynosi ponad 42 mln złotych. Do tej pory wydano 10,5 mln.

 

Jak informuje wojewoda małopolski; celem dofinansowania ze środków „Funduszu zadań własnych organizatorów publicznego transportu zbiorowego” jest reaktywowanie zamkniętych lub utworzenie nowych połączeń autobusowych, a tym samym usprawnienie komunikacji publicznej i eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego na terenie jednostek samorządu terytorialnego.

Wojewoda Łukasz Kmita (PiS): Ruszamy z kolejnym naborem dotyczącym utworzenia nowych połączeń autobusowych. Zachęcam wszystkie samorządy do tego, aby odpowiedziały na apel mieszkańców. Mamy świadomość, że w czasie epidemii część kursów została zawieszona, stąd prośba do samorządowców, aby do 2 października złożyli aplikację na uruchomienie nowych połączeń.

Wniosek może złożyć właściwy organizator publicznego transportu zbiorowego, tj. gmina, związek międzygminny, związek powiatowo-gminny, powiat, związek powiatów i województwo.

Do tej pory w 2020 roku dofinansowanie przyznane zostało w dwóch naborach. W pierwszym 17 jednostkom samorządu województwa małopolskiego, obejmując 59 linii autobusowych, natomiast w drugim naborze 27 jednostkom samorządu obejmując 81 linii autobusowych. Podpisane umowy opiewają łącznie na kwotę przekraczającą 10,5 mln zł. Do zagospodarowania zostało jeszcze 31,5 mln zł.

 

Transport oparty na busach zawiódł

Pandemia koronawirusa obnażyła słabe strony systemu komunikacji opartego w głównej mierze na prywatnych przewoźnikach. Ci w reakcji na rządowe ograniczenia dotyczące przewozu osób zawieszali lub ograniczali kursy.

Skutki takiego postępowania odczuli m.in. mieszkańcy Poręby, Jasienicy, Buliny, Krzyszkowic, Zawady, Chełmu, Sułkowic, Pcimia (Pcim-Sucha), Trzebuni, Kornatki, Dobczyc i Gdowa, którzy z powodu braku połączeń mieli problem z dotarciem na czas do pracy i z powrotem do domów.

Po naszych interwencjach, gospodarze gmin zwrócili uwagę na ten problem, organizując linie zastępcze. "To jednak pokazuje, że organizacja komunikacji zbiorowej będzie jednym z wyzwań z którymi po zakończeniu pandemii będą musieli zmierzyć się samorządowcy" - pisaliśmy w maju.

Organizacja komunikacji zbiorowej zaspokajającej potrzeby mieszkańców powiatu myślenickiego, to jedno z wyzwań czekających samorządowców.

W tym czasie wiele osób z nadzieją patrzyło na autobus MPK poruszający się po Myślenicach. Jak się jednak okazało przeznaczony był… dla personelu szpitalnego. Jednak wypuszczając go na trasę Kraków-Myślenice były wojewoda Piotr Ćwik (PiS) udowodnił, że można.

 

Jarosław Szlachetka zapowiada autobus do Krakowa

Podczas konferencji prasowej dotyczącej możliwości budowy połączenia kolejowego na odcinku Kraków-Myślenice, które (jeśli powstanie, to nie wcześniej niż w ciągu 8 lat) Jarosław Szlachetka (PiS) zapowiedział uruchomienie linii autobusowej we współpracy z MPK Kraków.

Priorytetem samorządowców w polityce transportowej powinno być:

  • połączenie kolejowe Kraków-Myślenice
  • połączenia autobusowe Kraków-Myślenice
  • połączenia między gminami w powiecie
  • utrzymywanie obecnego stanu
  • Zobacz wyniki
  • połączenie kolejowe Kraków-Myślenice połączenie kolejowe Kraków-Myślenice 25%
  • połączenia autobusowe Kraków-Myślenice połączenia autobusowe Kraków-Myślenice 59%
  • połączenia między gminami w powiecie połączenia między gminami w powiecie 13%
  • utrzymywanie obecnego stanu utrzymywanie obecnego stanu 3%
  • Głosów: 1259

„Jeżeli uda się wygospodarować odpowiednie środki finansowe, to będziemy chcieli zaproponować takie połączenie przy udziale spółki gminy Kraków od nowego roku budżetowego” – mówił burmistrz Myślenic.

Zwracał również uwagę, że „za komunikację międzygminną, czy wewnątrz powiatu odpowiada starosta powiatowy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i powiatowym” wytykając mu zaniedbania w tej kwestii.

 

Starosta płaci przewoźnikom za promocję powiatu

Tydzień temu starostwo podpisało umowy z 14 przewoźnikami, którym płaci za to, że na szybach ich busów wiszą plakaty promujące działalność powiatu. „Podjęliśmy to działanie w trosce o naszych mieszkańców i by wspomóc zachowanie ciągłości połączeń” – wyjaśnia starosta Józef Tomal.

Umowy zostały zawarte do końca września z możliwością ich przedłużenia i opiewają na łączną kwotę 35 700 zł. Samorządowcy tłumaczą, że taka forma współpracy pełni funkcję informacyjną dla mieszkańców, a ponadto ma stanowić wsparcie finansowe dla przewoźników, co ma zapobiegać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców.

W komentarzach oraz listach do redakcji często zwracacie uwagę na niedoskonałości i braki w organizacji komunikacji zbiorowej. Czy dotychczasowe działania lokalnych władz w ramach prowadzonej przez nich polityki transportowej zaspokajają potrzeby mieszkańców? Czekamy na Wasze głosy w tej sprawie. 

Powiązane tematy

Komentarze

  • mysleniczaninzdziada 29 wrz

    nie pozostaje nic innego jak powiedziec.., do dziela burmistrzowie wojtowie i panie starosto! trzymam kciuki

    18 3 Odpowiedz
  • 29 wrz

    Burmistrz Sułkowic miał gdzieś sytuacje mieszkańców w marcu kwietniu maju... mimo pisania maili ,itp burmistrz nie zrobił absolutnie nic by ludzie mieli możliwość dojazdu do Krakowie- prywatni przewoźnicy przestali jeździć - ludzie zostali w sytuacji bez wyjścia...jest wielu w naszej gminie , którzy stracili z tego powodu pracę.... Burmistrz Sułkowic zapewne nie wystąpił z wnioskiem o transport zbiorowy ( w sensie to co wynika z artykułu), chodź 2 kursy rano i kurs w południe i kurs popołudniu i wieczorem z Krakowa -niestety..w Sułkowicach możemy pomarzyć....jak o wielu innych rzeczy... niestety ale do takich spraw itp. musza w urzędzie gminy pracować kompetentni , prężni ludzie.... wiedzący jak pozyskać skutecznie dużo środków z UE , zainwestować itp... wiele rzeczy jest do zrobienia.. wiele...które naprawdę nie są niewykonalne.. ale trzeba chęci , determinacji i wiedzy.....

    23 Odpowiedz
  • 30 wrz

    By się zrobiło jak w Warszawie, że jednym z wicepremierów jest Kaczyński jako wodzu, i jak przyjdzie na spotkanie rzadu, to wszyscy będą słuchać nie premiera tylko jego zastępcę.
    U nas któryś z wicestarostów, powinien być w randze wodza do kreowania polityki powiatowej.
    Takiego wicestarostę mianował by wodzu z Żoliborza.

    8 7 Odpowiedz
  • mirek@ 30 wrz

    Żart żartami, ale tak poważnie to jest szansa. Często się słyszy ze nie ma pieniędzy bo samorządy biedne i nie będą dotować a tu można skorzystać z funduszy zewnętrznych. Jakoś w Wiśniowej jeździ taki autobus. Co więc stoi na przeszkodzie?

    11 3 Odpowiedz
  • Jacek Karwatowski 30 wrz
    3 1 Odpowiedz
  • 30 wrz

    zdjecie

    4 Odpowiedz
  • 30 wrz

    Są pieniądze i możliwości. Jaka będzie tym razem wymówka?

    2 1 Odpowiedz
  • 1 paź

    Nie rozumiem Was za bardzo,bo co powinno być normalnie NORMĄ, żeby każdy człowiek miał dostęp do lekarza, komunikacji pomiędzy miejscowościami gminą miastem powiatowym i wojewódzkim, dostęp do wody pitnej, energii elektrycznej (żeby mu świetlówki nie migały i nie gasło światło z powodu spadku napięcia w sieci TAURON), miał drogę do domu niezrytą przez wodę, która tą drogę systematycznie niszczy oraz zapewnione bezpieczeństwo i dach nad głową oraz równe traktowanie pod względem prawa...Wy tutaj jesteście zadowoleni, że dali panu wójtowi pieniążki i że"puścił busika"co jest jego obowiązkiem jak każdego, którego żeśmy/żeście wybrali.Wymagajmy więcej i upominajmy się o więcej.Jesteśmy krajem który powinien się rozwijać a nie naprawiać błędy czy zaniechania.

    7 1 Odpowiedz
    • Jacek Karwatowski 1 paź

      wlasnie o to chodzi ze powinno byc tak jak piszesz, ze te przewozy powinny byc norma a wisniowa wkleilem jako przyklad. ze jednak sie da i to z tego samego programu to skoro mozna w wisniowej to dlaczego nie mozna w myslenicach, sulkowicach czy innych miejscowosciach?

      2 Odpowiedz
  • 19 paź

    Dobrze by było gdyby ta linia MPK ,o ile będzie,dowoziła pasażerów do dworca w Krakowie a nie kończyła bieg w Borku.Przesiadka spowoduje spore utrudnienia dla pasażerów.
    Wypadało by rozważyć i ten problem.

    1 Odpowiedz

Zobacz więcej