Myślenice

Budowa połączenia kolejowego Kraków-Myślenice trafiła do oceny. Szacowany koszt to 1,1 mld zł

Wizja budowy linii kolejowej łączącej Kraków z Myślenicami trafiła pod ocenę ekspertów z rządowego programu Kolej Plus.

Wartość projektu szacowana jest na 1,1 mld zł, a w przypadku jego realizacji kwotę od 160 do 200 mln zł będą musiały pokryć samorządy

Województwo Małopolskie złożyło wniosek dotyczący budowy połączenia kolejowego na odcinku Kraków-Myślenice. To jeden z pięciu projektów z Małopolski i stu w skali kraju. Rozstrzygnięcie naboru zostanie ogłoszone za trzy miesiące.

W ramach programu Kolej Plus rząd zamierza przeznaczyć na realizację inwestycji 6 mld zł (przy 15% wkładu samorządów), a złożone wnioski już na etapie wstępnej oceny czterokrotnie przewyższają tę kwotę. Oznacza to sporą konkurencję, szczególnie z uwagi na to, że budowa linii kolejowej z Krakowa do Myślenic szacowana jest na 1,1 mld zł, co stanowi jedną szóstą rządowych środków.

- Mam nadzieję, że przejdziemy wstępną weryfikację. Spośród wniosków z województwa Małopolskiego i kraju nasz projekt „złotego pociągu” jest jednym z większych, a nakłady finansowe potrzebne do realizacji tej inwestycji zostały oszacowane na 1,1 mld zł. Liczę na to, że nasze połączenie kolejowe znajdzie się na liście inwestycji, które będą mogły być realizowane w przedziale czasowym do 2028 roku.

Do programu zgłosiły się wszystkie województwa wysyłając po kilka wniosków. To pokazuje, jak ważna jest dzisiaj walka z wykluczeniem komunikacyjnym i kolejowym - jak to ma miejsce w powiecie myślenickim.

Chcemy temu przeciwdziałać, przede wszystkim poprawić komunikację między stolicą powiatu myślenickiego, a stolicą regionu. Odpowiedzieć tym na pewne braki i problemy, które dzisiaj dotykają mieszkańców gminy Myślenice i powiatu, dać też lepsze możliwości rozwojowe dla naszego regionu i miasta, bo niewątpliwie posiadanie terenu kolejowego posłużyłoby do rozwoju gminy i w tym trudnym czasie byłby to motor napędowy dla lokalnych firm budowlanych i rynku pracy.

– podczas poniedziałkowej konferencji prasowej mówił burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS).

Czy projekt budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice otrzyma finansowanie z programu Kolej Plus?

  • TAK TAK 60%
  • NIE NIE 40%
  • Głosów: 1467

Skąd wziąć na to pieniądze?

Jeśli projekt budowy „złotego pociągu” do Myślenic pozytywnie przejdzie ocenę, samorządy będą musiały pokryć 15% jego wartości. Wstępne szacunki opiewają na kwotę między 160 a 200 mln zł.

W sierpniu w UMiG w Myślenicach odbyło się spotkanie gospodarzy gmin i przedstawicieli starostwa powiatowego, podczas którego Jarosław Szlachetka apelował do samorządowców, aby poparli inicjatywę budowy nowego połączenia kolejowego i zadeklarowali swoje wsparcie finansowe.

W przedstawionym przez niego modelu finansowym, w ciągu kolejnych 8 lat poszczególne samorządy miałyby przeznaczyć na ten cel następujące kwoty: gmina Pcim, Tokarnia, Lubień, Wiśniowa, Dobczyce, Sułkowice - po 2 mln zł., Siepraw - 4 mln zł. Myślenice oraz powiat myślenicki po 8 mln zł.

Jak czytamy na stronie Miasta i Gminy Myślenice: „na chwilę obecną marszałek Województwa Małopolskiego zadeklarował na ten cel kwotę ok. 160 mln zł. a władze Miasta Krakowa 60 mln zł. Swój udział deklarują także władze Świątnik Górnych, Mogilan oraz Powiat Krakowski”.

Przez 8 lat poszczególne samorządy miałyby przeznaczyć następujące kwoty: gmina Pcim, Tokarnia, Lubień, Wiśniowa, Dobczyce, Sułkowice po 2 mln zł., Siepraw - 4 mln zł. Myślenice oraz powiat myślenicki po 8 mln zł.

O to skąd pozyskać piętnastoprocentowy wkład do inwestycji podczas poniedziałkowej konferencji prasowej zapytaliśmy burmistrza Myślenic;

Jarosław Szlachetka, burmistrz miasta o gminy Myślenice: Główne źródło wkładu finansowego w realizację tego przedsięwzięcia to województwo małopolskie i miasto oraz gmina Kraków. Reszta symbolicznego wkładu finansowego została zadeklarowana poniekąd przez większość samorządowców powiatu myślenickiego i gmin, które były zaangażowane w wykonanie dokumentu studialnego – mówię tu o gminie Siepraw i Świątniki Górne.

Zwróciliśmy się też z propozycją współpracy – partycypacji w kosztach do gminy Mogilany. W związku z trudną sytuacją finansową gminy tam decyzje będą musiały zostać podjęte trochę później. Jest zrozumienie i poparcie wszystkich samorządowców z powiatu myślenickiego, którzy widzą walory wykonania takiego połączenia. Nie dalej jak dwa tygodnie temu odbyłem spotkanie z wójtami, burmistrzami i władzami starostwa. Koszty dla samorządów powiatu myślenickiego są bardzo symboliczne i stanowią 1% całego przedsięwzięcia.

Sprawa pociągu, który poruszałby się na trasie Myślenice-Kraków rozwiązuje problemy mieszkańców całej populacji powiatu, dlatego wyszedłem z taką propozycją, aby w finansowaniu piętnastoprocentowego wkładu uczestniczyły zarówno gminy jak i starostwo powiatowe.

 

Wizja budowy tak, ale udział w finansowaniu niekoniecznie

O opinie w tej sprawie poprosiliśmy także gospodarzy gmin oraz starostę. O ile ideę budowy połączenia kolejowego wszyscy oceniają pozytywnie, to do tematu dokładania pieniędzy z samorządowych budżetów, wójtowie i burmistrzowie podchodzą z dystansem.

Wacław Żarski zapowiada, że gmina Raciechowice „nie może zadeklarować zaangażowania środków finansowych”. Bogumił Pawlak, że temat trafi pod obrady radnych gminy Wiśniowa. W podobnym tonie wypowiada się Tadeusz Szczepaniec, wójt gminy Lubień, burmistrz Sułkowic Artur Grabczyk, Dobczyc – Tomasz Suś, wójt Pcimia – Piotr Hajduk, a gospodarz Tokarni Marek Kluska zapewnia, że rada rozważy propozycję partycypacji w kosztach w przyszłym roku.

Czy gminy powiatu myślenickiego powinny dokładać się do budowy kolei na trasie Kraków-Myślenice?

  • TAK TAK 59%
  • NIE NIE 41%
  • Głosów: 748

Pozytywnie na apel o dofinasowanie budowy połączenia kolejowego reaguje wójt gminy Siepraw. - Oczywiście zakładam, że jeżeli linia kolejowa będzie przebiegać w taki sposób, że mieszkańcy na tym skorzystają, to jak najbardziej nasz wkład w inwestycję jest możliwy. O tym, że poważnie traktujemy pomysł świadczy nasze dotychczasowe zaangażowanie w projekt poprzez udział w pracach oraz dofinansowanie koncepcji budowy linii kolejowej w wysokości 50.000 zł – deklaruje Tadeusz Pitala.

Natomiast starosta Józef Tomal „z radością przyjmuje kolejne kroki mające na celu realizację budowy linii kolejowej Kraków-Myślenice-Kraków”, jednak deklaruje chęć pomocy w budowie ewentualnych parkingów - ostrzegając tym samym o możliwości wzrostu liczby samochodów pozostawianych na terenie powiatu przez pasażerów wspomnianego pociągu.

Pełne opinie gospodarzy gmin i powiatu myślenickiego publikujemy w artykule „Czy samorządy powinny dokładać się do "złotego pociągu"? Burmistrz Myślenic zorganizował spotkanie w tej sprawie” 

- Starosta wyraził wolę partycypowania w budowie parkingów, co doceniamy, ale najpierw trzeba wybudować linię kolejową. Wzdłuż torów naturalnie trzeba będzie wykonać infrastrukturę parkingową i przystankową, ale to następny krok po budowie połączenia kolejowego – propozycję starosty komentuje burmistrz Myślenic.

Priorytetem samorządowców w polityce transportowej powinno być:

  • połączenie kolejowe Kraków-Myślenice
  • połączenia autobusowe Kraków-Myślenice
  • połączenia między gminami w powiecie
  • utrzymywanie obecnego stanu
  • Zobacz wyniki
  • połączenie kolejowe Kraków-Myślenice połączenie kolejowe Kraków-Myślenice 28%
  • połączenia autobusowe Kraków-Myślenice połączenia autobusowe Kraków-Myślenice 56%
  • połączenia między gminami w powiecie połączenia między gminami w powiecie 12%
  • utrzymywanie obecnego stanu utrzymywanie obecnego stanu 3%
  • Głosów: 1480

Jednocześnie gospodarz gminy przyznaje, że łatwo nie zrezygnuje z tej inwestycji. Jeśli projekt „złotego pociągu” dla Myślenic nie otrzyma dofinansowania z programu Kolej Plus, Jarosław Szlachetka będzie zabiegał o fundusze z innych środków.

- W takim przypadku będziemy czynić starania, aby budowa połączenia kolejowego Kraków-Myślenice została wpisana przez premiera i ministra infrastruktury do Krajowego Programu Kolejowego lub będziemy się starać o środki chociażby z nowej perspektywy z funduszy europejskich – zapowiadał podczas spotkania z mediami.

Powiązane tematy

Komentarze

  • Jacek Karwatowski 3 wrz

    za busy byscie sie wzieli w koncu a nie marzyli o pociagu

    42 6 Odpowiedz
    • 5 wrz

      Nikt za busy się nie weźmie. Bo co w zamian ? Ten temat przerasta nasze władze. Tzw. komuna lepiej radziła sobie z komunikacją publiczną. Problem ten kompletnie leży. Kogo obchodzi zatrucie środowiska ? Władze zajmują się samymi sobą. A co mają robić ludzie, którzy muszą dojechać do roboty, a busy jeżdzą, jak im pasuje ? Dlatego przy każdym z domów mamy po kilka rzęchów. Pomysł o pociągu jest z kosmosu. Samorządowcy, zejdźcie na ziemię. Bo zaczynam myśleć, że korzystacie z pomocy tej samej zielarki, co władca Polski.

      8 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Ta Gmina Pcim dołoży, jak na remont szkoły w Trzebuni kasy niestety nie ma :) Jakoś dał rady jeździć autobus mpk po pracowników szpitali do Myślenic

    26 3 Odpowiedz
  • 3 wrz

    MPK do Myślenic !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    24 5 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Wybudowanie linii kolejowej to jeden problem. Następne problemy zaczną się z utrzymaniem przystanków oraz dotacjami do kolei już istniejącej, bo żadna tego typu lokalna linia nie zarabia na siebie. Lokalne samorządy muszą cały czas dokładać.

    23 3 Odpowiedz
    • 3 wrz

      Nie ważne, kolej czy MPK dokładać trzeba, w przeciwnym wypadku busy będą jeździć wiecznie.
      Wiele rzeczy musi być dofinansowanych, nic w tym złego, w końcu ludzie płacą podatki.

      18 9 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Ta kolej to niepowtarzalna szansa, ile by wytoczyć argumentów przeciw, zawsze przebiją je argumenty -za,
    Doping dla inicjatorów kolei, a nie marudzenie.

    9 22 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Za taką kasę jak bym prywatnie budował to bym lotnisko postawił i mógłbym konkurować z lotniskiem w Krakowie

    22 5 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Lol xd dramat o czym wy piszecie ! Totalnie chory pomysł chorych ludzi. MPK załatwicie i bd Ok a nie kolejkę za ponad miliard która co pół roku bd w remoncie albo nie używana !

    22 3 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Powiedzcie ile bd trwać podróż z mce do galeri itp jak dłużej niż 30 min to se wsadźcie ta kolej
    Miedzy bajki i jeszcze ile taki przejazd bd kosztował bo myśle ze jeśli czas bd taki jak ciasnego bisa a cena powyżej 5-8 zł to to jest totalnie bez sensu busy bd pełne lub przepełnione a kolejka pusta !!!!

    15 4 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Na wszystkie twoje pytania znajdziesz odpowiedzi w starszych wątkach o kolei, zastanawia mnie jedna rzecz złożyli wniosek do kolei + która ma budżet 6 mld sama kolej do Myślenic to koszt ponad 1 mld A wniosków jest ponad 100 czyli mamy 1% szans, zamiast złożyć wniosek od razu do innych źródeł jak fundusze unijne to burmistrz czekać będzie 3 miesiące na oczywista negatywna odpowiedź.

    17 1 Odpowiedz
    • 3 wrz

      Chcąc coś budować za ponad miliard zł z nie swoich pieniędzy to powinni o tym informować w każdym artykule bo szukać sobie to ja mogę Mieszkania działki czy domu ale nie mUsze ❗️Usrał se Jarek kolejkę do krowiarek to niech szuka poparcia u obywateli ( referendum,ankieta itp) a nie wyrzucić miliard w hu wie co i hu wie komu ❗️Jeśli jesteś zwolennikiem to wystarczyło podesłać link i bym napisał SENKJU!

      13 4 Odpowiedz
      • 3 wrz

        Była ankieta ankieterzy odwiedzali domy w zeszłym roku przez kilka miesięcy było o tym pelno informacji w gazecie Myślenickiej miasto info, kmy, dzienniku polskim. Poczytaj popytaj nie siej herezji.

        5 10 Odpowiedz
      • 3 wrz

        Brzmi to tak jakby "busiarz" czuł koniec przewozowego eldorado.
        Relatywnie kiedy ta liniaowa kolej (mam nadzieje) to właśnie busiarze, o ironio - będą zmuszeni przerzucić się na "krowiarki" vide bydłowozy.

        5 8 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Kolej to jedyna szansa na szybką i punktualną podróż w komfortowych warunkach. Jest XXI wiek i czas skończyć z jazdą w małych, zdezelowanych metalowych puszkach (czyt. busach).

    10 7 Odpowiedz
    • 3 wrz

      Lepiej wybudować lotnisko jak w Radomiu i wygodnie latać do Krakowa w 5 minut a nie 45 min koleją. :-) Zwróć uwagę drogi przyjacielu, że na świecie buduje się szybką kolej magnetyczną, a my planujemy szynową - klasyczną.

      11 2 Odpowiedz
  • 3 wrz

    Powiedzmy sobie prawdę, połączenie kolejowe to olbrzymia szansa dla Myślenic, nawet jakby to miało kosztować 2x więcej to i tak warto , bo jeśli nie zbudują to pieniądze pójdą gdzie indziej.
    Zakopianka jest juz niewydolna a będzie jeszcze gorzej po dokończeniu S7 do Krakowa i S7 od Myślenic do Nowego Targu będzie armagedon. Tylko połączenia kolejowe mają przyszłość, centra przesiadkowe a nie żadne MPK. Mówimy o czymś co będzie za X lat, ale pomarzyć też fajnie :) bez względu co myślicie o burmistrzu , trzymajcie kciuki nie za niego ale za ten złoty pociąg.

    16 8 Odpowiedz
  • 4 wrz

    ile tych konsultacji planow pozwoleń schadzek w urzedzie bedzie niedługo okarze sie ze cała impreza bedzie kosztowała 4 razy tyle

    4 3 Odpowiedz
  • 4 wrz

    a ten pociag bedzie jechal z myślenic przez zakopane do krakowa ? czas zakładany 17 h

    4 6 Odpowiedz
  • 4 wrz

    a wars bedzie ?????

    2 3 Odpowiedz
  • 4 wrz

    Chwała Bogu, że wybieramy władze do określonego celu.
    Żadne marudzenie, nie zniechęci pomysłodawcy.
    I budujemy kolej, a maruderzy niech sobie marudzą dalej.
    Myśle , że po uruchomieniu tej kolei, honorowo do nie nie wsiądą,

    5 8 Odpowiedz
  • mirek@ 4 wrz

    Cały program ma kosztować 6 mld a wy myślicie ze dadzą 1 na myslenice? Lepiej dla nich zrealizować połączenia w całej Polsce bo tu i tak PiS ma głosy mieszkańców czy obieca kolejkę czy ja zbuduje ludzie i tak będą na nich głosować więc wystarczy mówić że się robi a niekoniecznie zrobic

    14 1 Odpowiedz
  • mysleniczaninzdziada 4 wrz

    Według mnie ta kolej to jakaś fatamorgana i jeszcze prześmiewczo nazywają ją złotym pociągiem czyli takim, którego nikt nigdy nie widział a jedynie krążyły o nim legendy ze gdzieś tam miał jechać kiedyś w stronę Wałbrzycha. Tak jak ten pojedzie z Krakowa w stronę Myślenic

    12 Odpowiedz
  • 4 wrz

    A nie mówiłem, że za każdym razem kiedy planowano pociągi do Myślenic to wybuchała wojna? No a cóż mamy teraz? Początki...

    3 2 Odpowiedz
    • 5 wrz

      Chyba uczył Cię ten sam, co i mnie profesor historii. Wg. Niego były dwie takie próby. Strach się bać...

      5 Odpowiedz
  • 5 wrz

    Wyobraź sobie zakopiankę (...) kończącą się w Myślenicach.
    W kierunku Zakopanego i Podhala nie pojedziesz bo nie ma dalej drogi.

    Pociąg... z Krakowa do Myślenic, nie mając swojej kontynuacji np do Zakopanego jest szalenie ryzykownym przedsięwzięciem.

    W zaproponowanej formie ogranicza się do transportu ludzi do Krakowa i z Krakowa do Myślenic. Czas przejazdu 45 do 55 min. nie jest rozwiązaniem szybszym niż podróż samochodem, czy nawet busem.

    Czy rozwiązanie to przyniesie rozwój gospodarczy i turystyczny Myślenic ?
    Trochę w to wątpię.
    Mamy strefę przemysłową na Słowackiego, niedaleko w Dobczycach jest kolejny ważny obszar gospodarczy.
    Połączenie tych miejsc z linią tranzytową dopiero otworzy nowe możliwości inwestycji i transportu powstających w Myślenicach i Dobczycach dóbr przemysłowych produkowanych lokalnie.

    Kolejna sprawa to otwarcie lini kolejowej (alternatywy do obecnej) na Podhale.
    Myślenice mogłyby się stać miastem tranzytowym dla podróżujących do stolicy tatr.
    Dla mieszkańców Myślenic, alternatywa do DK7 w kierunku Podhala również może być atrakcyjnym środkiem transportu do Zakopanego.

    PRZYSZŁOŚĆ.
    🤔Podróże na Podhale połączone ze zwiedzaniem Myślenic specjalnie zorganizowanym dla turystów programem. Rozbudowa lokalnej bazy noclegowej, gastronomicznej, lokalnych produktów i pamiątek.
    🤔W cenie biletu do Zakopanego wyjazd wyciągiem na Chełm.
    🤔 Możliwość wypożyczenia na przystanku PKP rowerów.
    🤔 Połaczenie autobusem miejskim przystanku PKP z rynkiem i Zarabiem.
    🤔 Zamiast linii kolejowej -torowej , wybudowanie szybkiego połączenia pociągiem magnetycznym Krakowa ze stolicą Podhala przez Myślenice (czas podróży np 30 min.).
    🤔 Podroz do Krakowa mieszkancow Myslenic w 15 min. Kursy odbywają się 3 razy na godzinę.

    5 1 Odpowiedz
  • 5 wrz

    Odstaw chłopie dragi. Im szybciej, tym lepiej dla Ciebie.Ratuje Cię początek
    "wyobraź sobie "...Wiem, że kpisz sobie. Mogę nawet przeprosić Cię za podejrzewanie używania.

    4 Odpowiedz

Zobacz więcej