GDDKiA pokazuje plany tunelu w Krzyszkowicach. Ma powstać w 2024 roku
Projekt obejmuje m.in. likwidację przejścia dla pieszych na Zakopiance, skrętu w lewo z DK7 w drogi powiatową i gminną oraz wyburzenie jednego budynku mieszkalnego i gospodarczego. Nowy odcinek powstanie pod ziemią i będą mogły poruszać się nim zarówno samochody jak i piesi.
„W trakcie przygotowania są materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Zgodnie z planem ma być wydana w 2021 roku” – czytamy w komunikacie GDDKiA. Tunel ma zostać oddany trzy lata później
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie; postępują prace projektowe dotyczące przebudowy skrzyżowania Zakopianki (DK7) z drogą powiatową i gminną w Krzyszkowicach. „W trakcie przygotowania są materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Zgodnie z planem ma być wydana w 2021 roku” – czytamy w komunikacie.
Jak podaje GDDKiA od podpisania umowy (8 lipca 2020 r.) na opracowanie dokumentacji projektowej odbyły się 4 rady techniczne, podczas których projektanci prezentowali kolejne warianty bezkolizyjnego skrzyżowania w tym miejscu. W spotkaniach brali udział przedstawiciele gminy Myślenice i starostwa powiatowego.
Likwidacja przejścia i wyburzenia budynków
Projekt zaprezentowany przez GDDKiA przewiduje likwidację przejścia dla pieszych na poziomie Zakopianki oraz skrętu w lewo z drogi krajowej nr 7 w drogi: powiatową i gminną. W pasie dzielącym jezdnie przewidziany jest zieleniec. Aby zapewnić relacje skrętu w miejsce tego zlikwidowanego, wybudowany zostanie nowy odcinek drogi z możliwością poruszania się pojazdów i pieszych. Będzie przebiegał pod Zakopianką. Istniejąca droga powiatowa oraz nowoprojektowany odcinek drogi będą włączone do DK7 i przeznaczone wyłącznie do skrętów w prawo, z zapewnieniem dodatkowych pasów wyłączania i włączania.
W tej koncepcji założone zostało wyburzenie jednego budynku mieszkalnego i gospodarczego po północno-wschodniej stronie DK7 oraz przeniesienie do skansenu zabytkowego budynku mieszkalnego wraz z towarzyszącym mu obiektem gospodarczym, które znajdują się po południowo-zachodniej stronie Zakopianki. Trwa poszukiwanie skansenu, który przejął by pieczę nad zabytkiem.
Projekt przebudowy skrzyżowania będzie jeszcze podlegał licznym uzgodnieniom, dlatego jego ostateczny kształt może się różnić od przedstawionej w załączniku koncepcji.
Budowa tunelu ma kosztować 34 mln zł, a na mocy porozumienia podpisanego w 2020 roku samorządowcy z powiatu dokładają 2 mln, a gmina Myślenice brakujące 0.5 mln.
Rok 2021 ma zostać spożytkowany na przygotowanie materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Po jej otrzymaniu; rok 2022 będzie poświęcony na uzyskanie zgody dotyczącej realizacji inwestycji (tzw. ZRID), natomiast sama budowa tunelu przewidziana jest na lata 2023-2024.
Mieszkańcy wychodzili ten tunel
Mieszkańcom Krzyszkowic od lat obiecywano rozwiązanie problemu dotyczącego zagrożenia, jakie generuje skrzyżowanie drogi powiatowej z Zakopianką. Na początku 2020 roku, ponad dwieście osób powiedziało „dosyć!” i przez trzy godziny blokowało przejście dla pieszych, domagając się budowy tunelu.
„Chcemy tym sposobem zwrócić uwagę kierowców, lokalnego samorządu, władz wojewódzkich i zarządcy drogi na niebezpieczny problem, z którym walczymy każdego dnia. Chcemy wreszcie bezpiecznie żyć” – przekonywała Bożena Góra, inicjatorka protestu.
Zaangażowanie w poprawę bezpieczeństwa na Zakopiance w Krzyszkowicach opisaliśmy m.in. w reportażu „Coś w nich pękło” w papierowym magazynie MiastoInfo.
Upór i determinacja mieszkańców doprowadziły ich do celu, a przynajmniej zapewnienia, że w drodze do jego realizacji wykonali kolejny krok. We wrześniu starosta wraz z wicestarostą jako pierwsi złożyli podpisy pod trójstronnym porozumieniem, dotyczącym budowy bezpiecznej przeprawy przez Zakopiankę w Krzyszkowicach.
Przedmiotem trójstronnego porozumienia jest określenie zasad współpracy i finansowania budowy bezkolizyjnej przeprawy przez Zakopiankę w Krzyszkowicach. Inwestorem będzie GDDKiA, która zleci opracowanie dokumentacji dla jego realizacji, natomiast powiat i gmina będą mieć zapewniony udział w procesie projektowania i wyborze najkorzystniejszego wariantu poprzez udział w naradach technicznych. O pierwszej z nich podczas konferencji prasowej mówił dyrektor zarządu dróg powiatowych.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.