Węzeł na Zakopiance w Jaworniku. Najbliżej realizacji „wariant niebieski”
- 6 września 2021
Tzw. „wariant niebieski” to projekt, który ma największe szanse na realizację w ramach budowy węzła planowanego na skrzyżowaniu Zakopianki z drogą wojewódzką 955 w Jaworniku
Główny inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w lipcu zaprezentował trzy warianty planowanego węzła w Jaworniku. Następnie mieszkańcy mieli możliwość wzięcia udziału w konsultacjach społecznych prowadzonych przez biuro projektowe, wykonujące dokumentacje dla tej inwestycji.
O wynik rozmów dotyczących budowy węzła, podczas sesji rady miejskiej dopytywał radny Mirosław Fita (PiS). Od burmistrza usłyszał m.in., że najwięcej pozytywnych opinii i za najbardziej optymalną wersję uznano tzw. „wariant niebieski”.
- Najwięcej pozytywnych opinii i najbardziej optymalną wersją dla mieszkańców Jawornika, przedstawicieli sołectwa i dla nas, była wersja niebieska. Po naniesieniu korekt przez biuro projektowe, mamy otrzymać jeszcze propozycję do przeglądnięcia. Jeżeli chodzi o kwestię wykonawstwa; jeżeli by dobrze poszło to może być kwestia końcówki przyszłego roku. Musi powstać projekt i zostać uzyskane wszelkie pozwolenia. Na początek decyzja środowiskowa, pozwolenia budowlane, uzgodnienia z zarządem dróg wojewódzkich. Droga związana z formalnościami jest dosyć długa. Przełom roku 2022/23 myślę, że udałoby się rozstrzygnąć przetarg i przejść do realizacji samej inwestycji – wyjaśniał burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS).
Skrzyżowanie ma być gotowe w 2025 roku
W lutym GDDKiA wybrała wykonawcę dokumentacji projektowej dla tego zadania. „Podpisaliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy węzła drogowego w Jaworniku na drodze krajowej nr 7 z konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków (partner), MP Infra (partner). Koszt prac wyniesie 2 262 585 zł” – informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach zadania wykonawca opracuje kompleksową dokumentację projektową dla węzła drogowego w Jaworniku na drodze krajowej nr 7 i uzyskać ostateczną decyzję środowiskową. Podczas robót budowlanych będzie też sprawował nadzór autorski.
Inwestycja obejmie budowę po nowym śladzie dwupoziomowego węzła i łącznic. Powstaną też pasy włączeń i wyłączeń po obu stronach drogi krajowej, przebudowany będzie odcinek drogi wojewódzkiej nr 955 oraz drogi zapewniające komunikację lokalną. W ramach inwestycji wybudowane zostaną dwa ronda, wiadukt, ekrany akustyczne, mur oporowy, ścieżka rowerowa i przepust dla ruchu pod DK7. Istniejące sieci infrastruktury technicznej będą przebudowane, powstaną też nowe oraz wybudowany zostanie kanał technologiczny.
Do inwestycji dołożą się samorządy. W lipcu GDDKiA podpisała porozumienie z gminą Myślenice i Województwem Małopolskim na mocy którego: gmina Myślenice pokryje koszty dokumentacji wstępnej, odszkodowań i budowy drogi gminnej, w sumie wydając ponad 5,9 mln zł, natomiast Województwo Małopolskie będzie miało swój udział w kosztach prac budowlanych, nadzoru inwestorskiego i wypłat odszkodowań na łączną kwotę 20 mln zł. Większość kosztów zarówno na etapie przygotowania dokumentacji jak i robót budowlany pokryje GDDKiA (Skarb Państwa).
Przygotowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidywane jest na lata 2020-2023, natomiast roboty budowlane na lata 2024-2025.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
A pociąg?kiedy coś o pociągu? Który wariant?
Nocny pociag z mięsem obejrzyj dobry - raczej innego u nas nie zobaczysz
To część większego planu - pewna śląska spółka zajmująca się budową szybów odkopie Złoty Pociąg. A później puszczą go z Krakowa do Myślenic...
A co słychać w sprawie krzyszkowickiego tunelu ? Niektórzy mieszkańcy być może zadowolą się tymczasowym mostem... Szacunek dla żołnierzy tyrających tam przez cztery, a może nawet sześć dób..Chociaż ten starszy most jest całkiem dobry... Ale to był wybór naszych włodarzy. Poooszło w Polskę ! I o to im chodziło.
We wszystkich 3 jeżdżą pod prąd (tj. w ruchu lewostronnym) XDD