Nowa Zakopianka a sprawa Myślenic. Stanisław Bisztyga: Uważam, że planowana obwodnica wokół Myślenic "uśmierci" miasto
- 12 lutego 2022
"Chodzi o to, aby nie demolować ludziom życia. W pierwszej kolejności należy się zastanowić nad kosztami i terminami. Zapytam marszałka w swojej interpelacji o koszty i tempo realizacji poszczególnych wariantów.
Uważam, ze obwodnica wokół Myślenic "uśmierci" miasto. Przede wszystkim ruch turystyczny. Kierowcy nie będą mieć powodów, aby zjeżdżać z autostrady.
Zapewniam, że będę śledził ten temat, będę dbał o to, aby myśleniczan nie poturbowano, aby miasto nie zostało rozjechane przez planowaną drogę S7
- o planach poprowadzenia nowego odcinka Zakopianki na odcinku Kraków-Myślenice przez miasto - mówi Stanisław Bisztyga, radny Województwa Małopolskiego (KO)
Po tym jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała wstępne lokalizacje korytarzy pod przyszłą drogę ekspresową S7, uzupełniającą brakujący jej fragment od Myślenic do Krakowa, nie milkną głosy w tej sprawie.
GDDKiA spośród wstępnych propozycji tras do dalszych analiz wytypowała 6 korytarzy. Dla wszystkich założono dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.
Wszystkie warianty przechodzą przez gminę Myślenice, cztery z propozycji przebiegają także przez gminę Siepraw, a jedna z nich proponowana jest również przez Dobczyce.
Co więcej, każdy z 6 prezentowanych korytarzy planowanej S7 przebiega przez Myślenice. Droga miałaby prowadzić od węzła na Zakopiance w północnej części miasta, następnie w okolicach kompleksu leśnego Dalin, przez zachodnią część Myślenic (tzw. Górne Przedmieście - Bysinę), tunelem pod Plebańską Górą, aby na terenie gminy Pcim połączyć się z dotychczasową Zakopianką.
Trudno określić dokładny przebieg trasy, bowiem zaprezentowane przez GDDKiA korytarze mają ok. 3 do 5 km szerokości (w pasie terenu o takiej szerokości może być projektowana droga - przyp.red.), a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy po opracowaniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Jednak z prezentowanych wariantów można określić przybliżony przebieg drogi, co pokazują opublikowane przez GDDKiA grafiki.
Poszczególne warianty opisujemy w artykule "Sześć propozycji przebiegu nowej Zakopianki od Krakowa do Myślenic. 'Po trzy pasy ruchu w każdym kierunku'."
Czy planowana sześciopasmowa droga ekspresowa S7, przebiegająca przez Myślenice, to korzystne rozwiązanie dla miasta?
- zdecydowanie tak zdecydowanie tak 40%
- raczej tak raczej tak 9%
- trudno powiedzieć trudno powiedzieć 8%
- raczej nie raczej nie 8%
- zdecydowanie nie zdecydowanie nie 35%
- Głosów: 3505
W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o pierwszych mieszkańcach Krakowa i podkrakowskich miejscowości, którzy zbierają podpisy pod petycjami wyrażającymi sprzeciw wobec budowy drogi ekspresowej S7 Myślenice-Kraków na terenie ich gmin. Negatywnie do planów GDDKiA odnieśli się włodarze gminy Mogilany i burmistrz Wieliczki.
Nowa Zakopianka a sprawa Myślenic
W związku z planowanym przebiegiem tras, o zdanie w tej kwestii zapytaliśmy samorządowców reprezentujących "ziemię myślenicką". Pytamy ich o ocenę dotyczącą przebiegu nowej Zakopianki, korzyści lub ich brak dla miasta i mieszkańców regionu wynikające z takiej lokalizacji drogi, ich stanowisko w tej sprawie oraz o to, czy i jakie działania, jako przedstawiciele mieszkańców podejmą w tej sprawie.
Pierwszy na nasze pytania odpowiedział Stanisław Bisztyga, radny Województwa Małopolskiego (KO).
Stanisław Bisztyga, radny Województwa Małopolskiego (KO): Uważam, że planowana obwodnica wokół Myślenic "uśmierci" miasto. Przede wszystkim ruch turystyczny. Kierowcy nie będą mieć powodów, aby zjeżdżać z autostrady. Do tej pory Myślenice traktowano jako „bramę do gór”, miasto turystyczne, miejsce relaksu, wypoczynku. Przy realizacji „siódemki” w proponowanym kształcie stracą ten przywilej. Jakie jadący tą drogą kierowcy będą mieć powody, żeby skręcić do Myślenic? Czy miasto na tym zyska? Wątpię. Co więcej, wydaje mi się, że więcej ludzi będzie je omijało. Dla włodarzy będzie problem, aby ściągnąć tu ludzi.
Myślenice będą rozjechane, nie mówiąc już o ilości spalin, które będziemy wchłaniać. Być może trzeba będzie zrobić coś na wzór lokalnego referendum, jeśli gmina nie znajdzie na to pieniędzy, będę zabiegał o takie środki z Sejmiku. Dla mnie ważny jest głos ludzi, chciałbym się w niego wsłuchać, co mieszkańcy miasta i gminy myślą na ten temat.
Nie chciałbym mieszkać na osiedlu, wokół którego przebiega autostrada. To zabije chęć mieszkania w Myślenicach. Wiele osób kupiło tu mieszkania, a do pracy dojeżdżają do Krakowa. Rozładowanie ruchu na Zakopiance jest potrzebne, ale diabeł tkwi w szczegółach. Jak długo będzie trwało, ile będzie kosztowało i jaką cenę za to zapłacą mieszkańcy?
Chodzi o to, aby nie demolować ludziom życia. W pierwszej kolejności należy się zastanowić nad kosztami i terminami. Zapytam marszałka w swojej interpelacji o koszty i tempo realizacji poszczególnych wariantów. Należy pamiętać, że garnuszek jest jeden, źródło finansowania jest jedno, czyli budżet państwa.
Sam pomysł zaprezentowania tej drogi jest dosyć zaskakujący, bo do tej pory mówiło się o planach budowy kolei aglomeracyjnej. Pytanie, co będzie wcześniej i co ma większe szanse na realizację; kolej czy droga?
Sam pomysł zaprezentowania tej drogi jest dosyć zaskakujący, bo do tej pory mówiło się o planach budowy kolei aglomeracyjnej. Z tego co orientowałem się wcześniej, burmistrz Jarosław Szlachetka był zwolennikiem kolei aglomeracyjnej. Mam wrażenie, że planowana „siódemka” nie jest mu na rękę. Pytanie, co będzie wcześniej i co ma większe szanse na realizację; kolej czy droga? Sądzę, że ze względów finansowych jedno zadanie wyklucza drugie. Musimy czekać na wyniki programu Kolej Plus. Ciekawi mnie stanowisko samorządowców, jak dotąd większość jest przeciwko tej inwestycji jeśli ma przebiegać przez ich gminy.
Zapewniam, że będę śledził ten temat, będę dbał o to, aby myśleniczan nie poturbowano, aby miasto nie zostało rozjechane przez planowaną drogę S7."
Czy samorządowcom związanym z "ziemią myślenicką" uda się doprowadzić do zmiany planowanej trasy S7 prowadzącej przez Myślenice?
- TAK
- NIE
- TRUDNO POWIEDZIEĆ
- Zobacz wyniki
Do debaty pt. „Nowa Zakopianka a sprawa Myślenic” zaprosiliśmy posła Władysława Kurowskiego (PiS), radnych województwa małopolskiego Stanisława Bisztygę (KO) i Roberta Bylicę (PiS), starostę Józefa Tomala (FZM), burmistrza Jarosława Szlachetkę (PiS), przewodniczącego rady miasta i gminy Wacława Szczotkowskiego (PiS), przedstawicieli klubów radnych Prawa i Sprawiedliwości, Wspólnie dla Gminy i Bez Układów, a także burmistrza Dobczyc Tomasza Susia oraz wójta gminy Siepraw Tadeusza Pitalę.
Od kiedy w Myśleniach jest ruch turystyczny? Zniszczone bez atrakcji komunistyczne Zarabie, 4km ścieżki rowerowej, gdzie trzeba zawrócić, całkowicie nie wykorzystany potencjał Chełmu, brak atrakcji i wygodnego dojścia na Mikołaj. Nie słyszałem jeszcze o turystach w Myślenicach. Zamknięty zalew. Brak wież widokowych pomimo pięknej okolicy, wieża na Chełmie 95% czasu zamknięta, wiec nie ma po co wyjeżdżać kolejką na górę Oprócz obejścia rynku w koło turyści całkowicie nie mają tu co robić dlatego omijają to miasto.
w końcu ktoś się wypowiedział na ten temat. rozsądne podejście, trzeba ludziom uświadomić co się planuje w mieście, ale też dowiedzieć się kiedy i zabiegać o inny wariant. nie dziwie sie ze mogilany i wieliczka przeciw. autostrada przez miasto nie daje nam żadnych korzysci - ZADNYCH! bardzo dobre stwierdzenie - ta droga usmierci miasto
Jakie miasto? Ok, rozumiem, że Myślenice to wymarłe miasto gdzie wieczór nikt już nie wychodzi na ulicę, w sumie nie dziwi mnie to... ale spróbuj tak w zimowy wieczór przejść się na spacer przez Myślenice.. ten smród już nie przeszkadza? wszędzie czuć spaliny z pieców, że aż ciężko się oddycha.. to już ok, ale za to samochody już będą powodować zanieczyszczenie.. to się do kabaretu nadaje. Turyści jadący do Zakopanego zjeżdżają do Myślenic, tylko wtedy gdy na zakopiance jest korek lub wypadek, by go objechać przez miasto.. ot cały ruch turystyczny.. Miasto pod względem turystycznym nie istnieje i ta droga nic nie zmieni pod tym kątem. Zielone miasto... to już w ogóle dobry żart...
6 pasmowa droga rujnująca zdrowie.. a mi się wydawało, że obecna droga Kraków - Myślenice, jest niebezpieczna, na którą ciągle ktoś narzeka.. bo przejścia dla pieszych, bo niebezpieczne skrzyżowania itp.. :)
Radny St. Bisztyga, głos rozsądku. Brawo. Władze samorządowe mają obowiązek dopilnować, aby planowana inwestycja nie zniszczyła Myślenic i życia mieszkańców, a mieszkańcy powinni ich do tego zmobilizować. GDDKiA musi przedstawić nieszkodliwy wariant obejścia miasta lub skoncentrować się na udrożnieniu zakopianki. I budować kolej.
jak zrobia tunel pod plebanska to bedzie prawdziwa brama do gor jak lubia mowic o myslenicach niektorzy