Myślenice

Pierwsi mieszkańcy podkrakowskich miejscowości przeciwko budowie nowej Zakopianki. Planowana droga przecina Myślenice

Pierwsi mieszkańcy podkrakowskich miejscowości przeciwko budowie nowej Zakopianki. Planowana droga przecina Myślenice

Mieszkańcy południowych terenów Krakowa, podkrakowskiej Lusiny i gminy Mogilany, jako pierwsi głośno wyrażają swój sprzeciw wobec planów GDDKiA, dotyczących przebiegu nowej Zakopianki.

Na każdym z sześciu wariantów sześciopasmowa droga prowadząca w dwóch kierunkach, przecina Myślenice

Pierwsi mieszkańcy regionu wyrażają sprzeciw i zaniepokojenie, wobec zaprezentowanych w styczniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wstępnych lokalizacji korytarzy pod przyszłą drogę ekspresową S7, uzupełniającą brakujący jej fragment od Myślenic do Krakowa.

Pierwsi podpisują się pod internetową petycją pt. „Sprzeciw wobec budowy brakującego fragmentu drogi ekspresowej S7 Myślenice-Kraków na terenach gminy Kraków”, z kolei mieszkańcy Mogilan stworzyli w sieci grupę "Nie dla kolejnej S7 w gminie Mogilany", która na tę chwilę ma ok. 500 członków.

Stanowisko w sprawie planów przebiegu nowej drogi wydała też gmina Mogilany, która zaznaczyła, że jest za realizacją inwestycji, ale pod warunkiem, że będzie ona w całości omijać tę gminę. „Nasze stanowisko jest następujące - nowy odcinek drogi ekspresowej (S7) pomiędzy Krakowem a Myślenicami nie może przebiegać przez teren gminy Mogilany!” – to przekaz od wójta gminy Piotra Piotrowskiego i radnych.

Podobne stanowisko znalazło się w piśmie do GDDKiA podpisanym przez burmistrza Wieliczki. "Propozycje poprowadzenia drogi ekspresowej przez gęsto zaludniony obszar gminy Wieliczka, których realizacja przyniosłaby ogromne koszty nie tylko finansowe, ale przede wszystkim negatywne skutki społeczne nie może zyskać poparcia" – podkreśla burmistrz Artur Kozioł.

 

Sześć pasów przez Myślenice

Jak pisaliśmy pod koniec stycznia; GDDKiA spośród wstępnych propozycji tras do dalszych analiz wytypowała 6 korytarzy. Dla wszystkich założono dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w obu kierunkach.

Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.

Wszystkie warianty przechodzą przez gminę Myślenice, cztery z propozycji przebiegają także przez gminę Siepraw, a jedna z nich proponowana jest również przez Dobczyce. Ich końcowy fragment prowadzi przez Myślenice. 

Wszystkie warianty przechodzą przez gminę Myślenice, cztery z propozycji przebiegają także przez gminę Siepraw, a jedna z nich proponowana jest również przez Dobczyce.

Co więcej, każdy z 6 prezentowanych korytarzy planowanej S7 przebiega przez Myślenice. Droga miałaby prowadzić od węzła na Zakopiance w północnej części miasta, następnie w okolicach kompleksu leśnego Dalin, przez zachodnią część Myślenic (tzw. Górne Przedmieście - Bysinę), tunelem pod Plebańską Górą, aby na terenie gminy Pcim połączyć się z dotychczasową Zakopianką.

Trudno określić dokładny przebieg trasy, bowiem zaprezentowane przez GDDKiA korytarze mają ok. 3 do 5 km szerokości (w pasie terenu o takiej szerokości może być projektowana droga - przyp.red.), a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy po opracowaniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Jednak z prezentowanych wariantów można określić przybliżony przebieg drogi, co pokazują opublikowane przez GDDKiA warianty.

Poszczególne warianty opisujemy w artykule "Sześć propozycji przebiegu nowej Zakopianki od Krakowa do Myślenic. 'Po trzy pasy ruchu w każdym kierunku'." 

GDDKiA zapewnia, że studium korytarzowe "służy wstępnej ocenie zasadności zamierzenia inwestycyjnego". "Prowadzenie dalszych prac projektowych będzie kontynuowane po zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez ministra infrastruktury. Gdy otrzymamy środki finansowe, będziemy mogli ogłosić postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), które określi najkorzystniejszy przebieg planowanej inwestycji" – w mediach podkreśla Iwona Mikrut, rzeczniczka prasowa GDDKiA w Krakowie.

Dodaje, że bezpośredni udział społeczeństwa planowany jest na etapie opracowania dokumentacji projektowej w ramach STEŚ, ale GDDKiA zachęca, by już teraz zapoznać się ze streszczeniem studium i przekazywać jej wszelkie opinie, uwagi i pytania.

Opracowanie dotyczące trasy S7 na swojej stronie prezentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Można je znaleźć tutaj.

 

„Najlepszy wariant dla połączenia Kraków-Myślenice? Budowa linii kolejowej”

W ostatnich latach odcinek zakopianki pomiędzy Krakowem a Myślenicami staje się coraz bardziej problematyczny. Na drodze występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych, pojedyncze zjazdy, a zarządca drogi wprowadza tu coraz więcej ograniczeń głównie dotyczących prędkości.

Ponadto Zakopianka obsługuje ruch tranzytowy, jak i lokalny. W sezonie wakacyjnym, podczas ferii zimowych, długich weekendów lub masowych imprez organizowanych w Zakopanem, droga ta często jest niedrożna.

„Najbardziej pożądany z perspektywy Krakowa wariant to budowa linii kolejowej do Myślenic. Kiedy wybudujemy układ drogowy, gdziekolwiek by on prowadził, zawsze będzie zachęcał do jazdy samochodem. Czy gdy wybudujemy drogę o wysokich parametrach, która będzie wprowadzać gigantyczne liczby pojazdów do miasta, to ktoś mieszkający w pobliżu trasy ekspresowej będzie rozważał pójście na pociąg? Nie, wsiądzie w samochód. Trzeba jednak pamiętać, że nim dojedzie do centrum, utknie w korkach, bo problemem dziś nie jest to, że na danym odcinku powstają po trzy pasy ruchu, ale to, że one gdzieś się kończą. Na szczęście przedłużenie trzypasmowej trasy przez Kraków jest już niemożliwe”

w wywiadzie dla Gazety Wyborczej na temat przedstawionych wariantów z perspektywy Krakowa wypowiada się prof. dr. hab. inż. Andrzej Szarata, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. 

O tym, czy projekt połączenia kolejowego na odcinku Kraków-Myślenice zostanie zakwalifikowany w rządowym działaniu Kolej Plus, dowiemy się jeszcze w tym miesiącu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończy ocenę dokumentów z wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi.

Wynikiem prac będzie utworzenie listy rankingowej projektów, a następnie - po akceptacji przez Ministra Infrastruktury, kwalifikacja do realizacji w Programie Kolej Plus. Jak poinformował nas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe lista rankingowa zostanie opublikowana „po 24 lutego, a szczegóły podamy bliżej tej daty”.

Planowana droga S7 a sprawa Myślenic

Czy planowana sześciopasmowa droga ekspresowa S7, przebiegająca przez Myślenice, to korzystne rozwiązanie dla miasta?

  • zdecydowanie tak
  • raczej tak
  • trudno powiedzieć
  • raczej nie
  • zdecydowanie nie
  • Zobacz wyniki
  • zdecydowanie tak zdecydowanie tak 40%
  • raczej tak raczej tak 9%
  • trudno powiedzieć trudno powiedzieć 9%
  • raczej nie raczej nie 8%
  • zdecydowanie nie zdecydowanie nie 35%
  • Głosów: 3218

W związku z planowanym przebiegiem tras o zdanie w tej kwestii zapytaliśmy samorządowców z regionu. Do debaty staramy się zachęcić posła Władysława Kurowskiego (PiS), radnych sejmiku małopolskiego Stanisława Bisztygę (KO) i Roberta Bylicę (PiS), starostę Józefa Tomala (FZM), burmistrza Jarosława Szlachetkę (PiS), przewodniczącego rady miasta i gminy Wacława Szczotkowskiego (PiS), przedstawicieli klubów radnych Prawa i Sprawiedliwości, Wspólnie dla Gminy i Bez Układów, a także burmistrza Dobczyc Tomasza Susia oraz wójta gminy Siepraw Tadeusza Pitalę. 

Samorządowców pytamy o ich ocenę dotyczącą przebiegu nowej Zakopianki, korzyści lub ich brak dla miasta i mieszkańców regionu z takiej lokalizacji drogi, ich stanowisko w tej sprawie oraz o to, czy i jakie działania, jako przedstawiciele mieszkańców podejmą w tej sprawie. 

Powiązane tematy

Co dalej z nową S7?
Myślenice a droga S7 0

Co dalej z nową S7?

Dyrektor GDDKiA tonuje nastroje, zapewniając jednocześnie, że w sprawie budowy drogi S7 Kraków-Myślenice „nie zostały jeszcze podjęte decyzje odnośnie dalszyc...

Komentarze (101)

  • burzumsquat666@wp.pl 10 lut

    Pierwszy Rozbiór Myślenic

    Małe wioski są w stanie szybciej niż Myślenice zorganizować się i zaprotestować. Kolejny "sukces" Szlachetki. Puszczą Zakopiankę praktycznie środkiem Myślenic, a burmistrz nie będzie protestował?

    Pewnie nie. Protest = utrata rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa.

    Może dawny burmistrz a aktualny poseł złoży protest?

    Pewnie nie. Protest = utrata miejsca na liście wyborczej.

    Interes prywatny nad interesem mieszkańców.

    GDDKiA nawet nie pokusiła się stworzenie różnych wariantów dla Myślenic. Z góry założyli, że tutaj "swój" i sowicie opłacony człowiek nie złoży żadnego protestu. Póki co wychodzi na to, że się nie mylili.

    To będzie rozbiór Myślenic. Tak PiS "dziękuje" mieszkańcom za wierne oddawanie głosów.

    95 15 Odpowiedz
  • Jacek Karwatowski 10 lut

    co to za jaja? przeciez ta droga przeryje okolice i zburzy domy ludzi, co za chory pomysł ciagnąc zakopianke przez miasto

    90 8 Odpowiedz
  • 10 lut

    I dymiące kominy zastąpią rurami wydechowymi. Nowelizacja czystego powietrza dla Myślenic. Pomysł na miarę ............

    78 3 Odpowiedz
  • 10 lut

    Tego typu drogi wyprowadza się poza obszar zamieszkały a nie prowadzi w sam środek. Po to są obwodnice. A eksperci z GDDKiA za coś biorą grubą kasę, więc niech szukają takiego wariantu, który nie będzie szkodził mieszkańcom.
    Czy poseł, przedstawiciel Myślenic, mógłby się wstawić za mieszkańcami? Bo tu nie tylko jest kwestia Górnego Przedmieścia, ale też osiedla, gdzie jest masa ludzi a zanieczyszczenie nie osiądzie na drodze, tylko "przejdzie" na tereny mieszkalne.

    70 4 Odpowiedz
  • 10 lut

    Nikt nie mówi, że ma nie powstać, tylko żeby nie prowadzić jej przez środek miasta, w dodatku od strony nawietrznej.

    51 2 Odpowiedz

Zobacz więcej