Edukacja

Niewielka Szkoła - Wielkie Możliwości. Przez to, że Liceo jest mniejszą szkołą, ma możliwość skupienia się bardziej na swoich uczniach - mówi Patrycja, absolwentka Liceo

Niewielka Szkoła - Wielkie Możliwości. Przez to, że Liceo jest mniejszą szkołą, ma możliwość skupienia się bardziej na swoich uczniach - mówi Patrycja, absolwentka Liceo

Nie ograniczają nas profile. Jesteśmy otwarci na kreatywne pomysły uczniów i uczymy się od siebie nawzajem. Rozwiązujemy języki - lekcje języka angielskiego to nasz największy atut. Stawiamy na indywidualizację nauczania, kontakt z uczniem, przyjacielskie relacje. W czym pomogło Patrycji Liceo i co dzięki niemu zyskała?

Ósmoklasiści staną niedługo w obliczu konieczności podjęcia decyzji dotyczącej wyboru dalszej ścieżki edukacji. Dla każdego ucznia, który myśli o zdobyciu wyższego wykształcenia na wymarzonym kierunku studiów - szkoła średnia to istotny etap.

Jak przejść przez niego aktywnie, wykorzystując swój potencjał intelektualny, nie zapominając po drodze o własnych pasjach, rozwijając równocześnie umiejętności społeczne i korzystając z najnowszych technologii, a tym samym zwiększając swoje szanse na egzaminie maturalnym?

 

Otóż Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Liceo - wypracowało na to swój sposób:
* Nieliczne zespoły klasowe - stawiamy na indywidualizację nauczania, kontakt z uczniem, przyjacielskie relacje.
* Nowoczesne technologie - nie boimy się korzystać z narzędzi, które oferuje nam współczesna technologia; wdrażamy, testujemy, eksperymentujemy.
* Innowacje edukacyjne - niestrudzenie poszukujemy nowych sposobów nauczania. Łączymy tradycyjną naukę z metodami aktywnymi i włączamy uczniów do świadomego uczestnictwa w procesie edukacji.
* Nie ograniczają nas profile - uczniowie klas drugich dokonują wyboru przedmiotów, które chcą rozszerzać, a następnie w małych podzespołach realizują fakultety przedmiotowe.
* Energia w działaniu - nauka jest naszą pasją, a zarazem źródłem niewyczerpanych inspiracji. Jesteśmy otwarci na kreatywne pomysły uczniów i uczymy się od siebie nawzajem.
* Rozwiązujemy języki - lekcje języka angielskiego to nasz największy atut. Dlatego wielu naszych absolwentów decyduje się kontynuować naukę na zagranicznych uczelniach bez obaw o swoje kompetencje komunikacyjne.

Wizytówką każdej szkoły są jej absolwenci. Nasza uczennica Patrycja w ubiegłym roku odebrała świadectwo ukończenia szkoły, a dziś Liceo poprosiło ją, o wystawienie świadectwa szkole.

Liceo: Dlaczego zdecydowałaś się na wybór naszej szkoły? W rejonie myślenickim funkcjonuje przecież dużo świetnych szkół publicznych?

Patrycja: Powodem, dla którego zdecydowałam się wybrać nasze liceum, był na pewno wysoki poziom języka angielskiego oraz świadomość istnienia małych klas, co oznaczało, że nauczyciel jest w stanie skupić się na pomocy wszystkim w klasie, w tym i mnie. A tej pomocy wiedziałam, że będę potrzebować, gdyż dopiero co wróciłam do Polski po 6 latach nauki w niemieckim systemie edukacji.

Widziałam jak nauczyciel stara się dla nas więc i ja, zmotywowana, starałam się bardziej. Według mnie małe, bardziej kameralne klasy są bardziej rozwojowe.

Wielu uczniów jest przerażonych na myśl o nielicznych klasach, w których nie sposób ukryć się przed okiem nauczyciela. Czy rzeczywiście występowała jakaś presja?

Ja nigdy nie odczułam żadnej presji. Wręcz powiedziałabym, że wielkość mojej klasy bardzo mi odpowiadała. Ale rozumiem, dlaczego niektórzy czują przed tym obawę. Strach przed nie przygotowaniem do lekcji, kiedy nauczyciel może to zobaczyć, może stresować. Ale wydaje mi się, że tutaj właśnie przez ten bliski kontakt z nauczycielem zawsze można porozmawiać i takie sytuacje wyjaśnić.

Faktycznie mała liczebność klas przekłada się na jakość nauczania?

Moim zdaniem TAK! Wielkość klasy w dużym stopniu przełożyła się na jakość mojej nauki. Przez bliższy kontakt z nauczycielami czułam się na lekcji bardziej komfortowo. Świadomość, że ktoś czuwa nade mną, była bardzo pomocna. Widziałam jak nauczyciel stara się dla nas więc i ja, zmotywowana, starałam się bardziej. Dodatkowo, gdy miałam jakiś problem, wiedziałam, że uzyskam pomoc od nauczyciela lub dyrekcji. Według mnie małe, bardziej kameralne klasy są bardziej rozwojowe.

 

Nasza szkoła to nie tylko nauka w tradycyjnym rozumieniu, ale także rozwijanie umiejętności praktycznych poprzez realizowanie rozmaitych projektów, wyjazdy, spotkania, udział w wydarzeniach różnego typu. Które z nich najbardziej Cię rozwinęło lub zapadło Ci w pamięć?

Uwielbiam to pytanie, ponieważ wiem, że moja szkoła pomogła mi się bardzo rozwinąć. Projekt, który chyba najbardziej otworzył mi oczy i rozwinął mnie to ZWZT (Zwolnieni z Teorii). Działając w nim uświadomiłam sobie, że takie projekty mogą mi dużo dać. To nie tylko doświadczenia i nowe kontakty, ale też pokazanie, że jesteś osobą, która chce czerpać z życia, co bardzo chętnie chcą słyszeć przyszli pracodawcy.

Natomiast wyjazdy, które najbardziej zapadły mi w pamięć, i dziękuję szkole za jego zorganizowanie, to wyjazd integracyjny. Dzięki niemu poznałam całą społeczność szkoły: nie tylko uczniów, ale też niektórych nauczycieli, przez co późniejsze życie w szkole było bardziej przyjemne. Na przerwach grałam w gry i rozmawiałam nie tylko z osobami z mojej klasy.

Szkoła nie dysponuje własną salą gimnastyczną. Jak wyglądały zajęcia WF-u?

Według mnie zajęcia WF-u były bardzo urozmaicone. Nauczyciel zawsze starał się, by były one ciekawe. I nigdy nie doskwierał mi brak sali gimnastycznej. Gdyby tylko ktoś chciał mieć WF na hali, szkoła na pewno wypożyczyłaby ją na kilka lekcji. Ale zamiast niej mieliśmy inne cudowne lekcje: tenis, badminton, siłownia, narty (wyjazd szkolny), łyżwy, spacery, siatkówka plażowa. Raz nawet ktoś przyniósł do szkoły grę “just dance” i tańczyliśmy całą lekcję. Naturalnie był też WF na hali, gdzie graliśmy w wiele gier drużynowych. Uważam, że nieważne jak wyglądała dana lekcja WF-u, nauczyciel zawsze starał się, by dała nam wiele ruchu, wysiłku i frajdy. A to wydaje mi się na WF-ie najważniejsze.

Absolwenci biegle posługują się językiem angielskim, a szkoła szczyci się rekordowo wysokimi wynikami matur z angielskiego, w czym tkwi sekret tego sukcesu?

Wydaje mi się, że od selektywnego doboru nauczycieli, którzy też od razu mają z nami bliski kontakt, przez co nie mamy innego wyjścia jak rozmawiać z nimi po angielsku. A właśnie to w nauce języka jest najważniejsze. Nauczyciele są tego świadomi i wykorzystują to w 100%. Z mojej perspektywy wyglądało to tak, że przed przyjściem do liceum nikt nie wymagał ode mnie, bym komunikowała się po angielsku, przez co tak naprawdę nie znałam tego języka. Dopiero w liceum zaczęto tego ode mnie wymagać i właśnie przez to mój poziom po trzech latach wzrósł i teraz śmielej mówię po angielsku.

Jesteś osobą dwujęzyczną, jak to się stało, że mimo bariery językowej tak fantastycznie zdałaś maturę?

Wydaje mi się, że oprócz tego, że jestem dość pracowitą i sumienną osobą, pomogła mi tutaj również świadomość, że nauczyciele i dyrekcja chcą mi pomóc. Moja chęć zaaklimatyzowania w Polsce znikłaby, gdyby nie tak ciepłe przyjęcie mnie przez szkołę, a przez to jak ludzie w liceum na mnie oddziaływali, ja też chciałam starać się bardziej.

Jak oceniasz szkołę po etapie nauki online? Czy nauczyciele oraz stosowane w szkole rozwiązania technologiczne sprostały temu wyzwaniu?

Jeśli miałabym odpowiedzieć w skali od 1-10, to dałabym 11. Uważam, że szkoła poradziła sobie fenomenalnie. Dyrekcja szybko znalazła rozwiązanie tak nietypowej sytuacji i jeśli dobrze pamiętam, to nie straciliśmy na początku żadnych dni lekcyjnych. Dodatkowo moim zdaniem poziom nauczania nie spadł w ogóle. Uważam, że sposób prowadzenia lekcji pod względem technicznym i technologicznym sprostał wymogom w pełni. Tak naprawdę jedyną różnicą było to, że siedziałam u siebie w pokoju. Na lekcji online nie traciło się kontaktu z nauczycielem, a wszystkie narzędzia stosowane przez szkołę ułatwiały naukę online. Od rozwiązywania zadań do prowadzenia lekcji.

Przez to, że Liceo jest mniejszą szkołą, ma możliwość skupienia się bardziej na swoim uczniach. Daje możliwości typu projekty społeczne, które pozwolą w dużym stopniu rozwinąć umiejętności komunikacyjne.

Szkoła to nie tylko nauka, ale także relacje i rozwijanie umiejętności społecznych. Czy takie małe środowisko przygotowuje do życia w tym zakresie?

Uważam, że tak. Nawet w małym środowisku można stworzyć odpowiednie relacje, znaleźć przyjaciół. Dodatkowo tutaj możesz poznać się ze wszystkimi ze szkoły, gdzie w dużym środowisku byłoby to pewnie zbyt stresujące i nawet nie do pomyślenia. A tutaj taką możliwość daje ci nawet wyjazd integracyjny.

Przez to, że Liceo jest mniejszą szkołą, ma możliwość skupienia się bardziej na swoich uczniach. Daje możliwości typu projekty społeczne, które pozwolą w dużym stopniu rozwinąć umiejętności komunikacyjne. Dlatego wydaje mi się, że pod tym względem nie ma co się martwić.

Szkołę ukończyłaś już niemal rok temu. Obecnie jesteś studentką, a do tego często podróżujesz do Niemiec. Co sprawia, że pojawiasz się czasem na wydarzeniach organizowanych przez szkołę i znalazłaś czas, aby udzielić tego wywiadu?

Co sprawia, że zawsze znajdę czas dla mojej szkoły i gdy tylko jestem w Myślenicach to ją odwiedzę? Trudne do opisania pytanie. Wydaje mi się, że w prostych słowach ja po prostu bardzo zżyłam się z moim Liceum. Mam tyle cudownych wspomnień, poznałam tak dużo niesamowitych ludzi, że aż nie wyobrażam sobie nie odwiedzać mojej szkoły po jej zakończeniu lub nie udzielić dla nich wywiadu. Nawet teraz, kiedy mogę coś zrobić dla Liceo, uśmiecham się ze szczęścia. Wydaje mi się, że każdy człowiek lubi wracać w miejsca, które dały mu tyle radości w sercu. Za co zawsze będę wdzięczna mojej szkole. Dziękuję.

Dziękujemy.

Szkoła istnieje od 2014 r. Do roku 2022 Liceo funkcjonowało pod nazwą Neo School. Wszystkie szczegółowe informacje o Liceo można znaleźć na stronie internetowej szkoły: liceo.edu.pl

Zachęcamy także do śledzenia naszych aktywności w social mediach: facebook.com/LiceumLiceo 
instagram.com/liceo.liceum

 

 

Materiał powstał we współpracy z Liceo Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące. 

Zobacz więcej