Myślenice

Myślenice potrzebują obwodnic. A gdyby tak... zachodnią budował starosta, a wschodnią burmistrz?

Myślenice potrzebują obwodnic. A gdyby tak... zachodnią budował starosta, a wschodnią burmistrz?
Fot. GDDKiA

To najnowsza propozycja radnego Jana Bylicy (PiS), który podczas czwartej sesji rady powiatu poruszył temat budowy obwodnic Myślenic.

Ich powstanie umożliwi węzeł na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Sobieskiego. Obwodnice mogą odciążyć ruch w centrum, łącząc się z nim od północnego-wschodu i zachodu miasta.

Przez samorządowców te drogi zapowiadane są od lat, czy nadchodzi czas realizacji tych koncepcji?

 

Miasto potrzebuje obwodnic, aby wyprowadzić ruch samochodowy z centrum. Od lat mówi się o drodze zachodniej, która miała łączyć Zakopiankę z Górnym Przedmieściem i Osiedlem Tysiąclecia, a ostatnie lata i rozwój strefy przemysłowej, stworzyły potrzebę odciążenia drogi wojewódzkiej 967 i ul. Słowackiego. 

Budowę północno-wschodniej obwodnicy w 2022 roku obiecywał burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS), podobnie jak kontynuację projektu drogi zachodniej i budowę bezkolizyjnego skrzyżowania na Zakopiance. 

We wrześniu 2022 r. marszałek Witold Kozłowski i burmistrz Szlachetka podpisali umowę na opracowanie koncepcji jej budowy. Przebieg drogi mieliśmy poznać pod koniec 2023 roku. 

„Jeżeli mówimy o obwodnicy wschodniej to perspektywa 5-7 lat, jeżeli chodzi o złoty pociąg z Myślenic do Krakowa, to w bardzo optymistycznym wariancie mówimy o perspektywie do 10 lat” - po złożonym podpisie w programie „Tematy Dnia” w TVP Kraków zapowiadał burmistrz Myślenic. 

Czy lokalnym władzom uda się doprowadzić do budowy północno-wschodniej obwodnicy Myślenic?

  • zdecydowanie tak
  • raczej tak
  • trudno powiedzieć
  • raczej nie
  • zdecydowanie nie
  • Zobacz wyniki
  • zdecydowanie tak zdecydowanie tak 11%
  • raczej tak raczej tak 8%
  • trudno powiedzieć trudno powiedzieć 12%
  • raczej nie raczej nie 25%
  • zdecydowanie nie zdecydowanie nie 45%
  • Głosów: 844

 

Węzeł na Zakopiance - łącznik dla obwodnic 

Przypomnijmy; obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracuje nad budową węzła u zbiegu ul. Sobieskiego i Zakopianki, gdzie w tym momencie ruch kierowany jest za pomocą sygnalizacji świetlnej.

Wykonanie węzła umożliwi dołączenie do niego tzw. drogi zachodniej oraz północno-wschodniej.

Burmistrz Szlachetka uważa, że droga zachodnia powinna być powiatowa i wraca do tematu sprzed trzech lat, kiedy jego opinii nie podzielał starosta. Ostatnia dyskusja na ten temat między samorządowcami, miała miejsce w 2021 r. Wówczas jego pomysł skrytykował starosta, który przypominał, że to obietnice Jarosława Szlachetki. 

„Ze zdziwieniem przyjąłem informację, że pan burmistrz Szlachetka chce, aby powiat myślenicki realizował jego obietnice wyborcze. Wybudowanie tzw. "obejścia zachodniego" jest w programie wyborczym pod nazwą "Plan dla Myślenic". Od początku był to pomysł gminy. (…) Będziemy ją wspierać przy wydaniu pozwolenia na tzw. ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, które leży w kompetencjach starosty" - sprawę komentował starosta Józef Tomal.

 

Radny proponuje rywalizację; starosta buduje obwodnicę zachodnią, a burmistrz wschodnią 

Radny powiatowy Jan Bylica (PiS) proponuje element rywalizacji, a podczas czwartego posiedzenia rady wnioskował o zaproszenie do dyskusji nowego dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA, którym został były burmistrz Myślenic Maciej Ostrowski

Przy okazji zasugerował, że drogę zachodnią mógłby budować starosta, a drogę wschodnią... burmistrz.

- Widziałbym możliwość budowy myślenickiej WZ-tki wschód-zachód, która wykorzystywałaby nowy węzeł powstający na skrzyżowaniu Zakopianki i ul. Sobieskiego. Mogłoby to wyglądać w ten sposób, że część zachodnią buduje starosta, a wschodnią burmistrz. Takie współzawodnictwo dla wszystkich mieszkańców nawet całego powiatu mogłoby się przydać-proponuje radny Jan Bylica (PiS). 

Kto powinien budować drogę zachodnią w Myślenicach?

  • gmina Myślenice
  • powiat myślenicki
  • gmina i powiat razem
  • droga nie powinna powstać
  • Zobacz wyniki
  • gmina Myślenice gmina Myślenice 25%
  • powiat myślenicki powiat myślenicki 15%
  • gmina i powiat razem gmina i powiat razem 42%
  • droga nie powinna powstać droga nie powinna powstać 18%
  • Głosów: 235

O ile zaproszenie dyrektora na sesję starosta przyjął z aprobatą, to podczas posiedzenia rady, nie odniósł się do samego pomysłu budowy drogi zachodniej. 

 

A co z drogą S7 Kraków-Myślenice?

O ile planowana obwodnica północno-wschodnia nie jest zagrożona inną inwestycją, to budowa drogi zachodniej może kolidować z przebiegiem nowej Zakopianki, czyli ekspresowego odcinka S7 między Krakowem a Myślenicami. 

To szczególnie ważny temat dla mieszkańców Myślenic, bowiem prezentowane dotychczas przebiegi tras prowadziły przez Górne Przedmieście

Przypomnijmy; Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła firmę IVIA, która jest odpowiedzialna za przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla tzw. „nowej Zakopianki” pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Na opracowanie dokumentu firma ma 6 lat, ale pierwsze propozycje przebiegu drogi S7 poznamy w 2025 roku.

Obecnie prowadzone są analizy rozległego obszaru między miastami pod kątem poprowadzenia tam nowej drogi. To obszar pomiędzy południowymi granicami Krakowa a Myślenicami. - Nie powiedzieliśmy, gdzie planowana nowa zakopianka ma się łączyć z drogą ekspresową w Myślenicach. Ma się włączyć w drogę ekspresową, która zaczyna się w Myślenicach - wyjaśnia Kacper Michna, z GDDKiA.

Czy samorządowcom związanym z "ziemią myślenicką" uda się doprowadzić do zmiany planowanej trasy S7 prowadzącej przez Myślenice?

  • TAK TAK 22%
  • NIE NIE 61%
  • TRUDNO POWIEDZIEĆ TRUDNO POWIEDZIEĆ 17%
  • Głosów: 2669

Jak powiedział Gazecie Krakowskiej; do opracowania wariantów przebiegu trasy potrzebne jest poznanie terenu, jego inwentaryzacja. W tym wypadku mówimy o nawet tysiącach kilometrów kwadratowych. Wykonawca Studium dla nowej trasy sprawdza więc teren pod względem geodezyjnym, przyrodniczym, musi zaznaczyć istniejące budynki, wyznaczyć osuwiska. Na mapy zostanie naniesione wszystko, co jest istotne dla późniejszego projektowania.

 

Powiązane tematy

Komentarze (19)

  • 15 lip

    Najlepiej odbijać piłeczkę, a pieniądze wydawać na dożynki, koncerty i festiwale. O czym mowa z obwodnicą, jak na rondzie przy mleczarni potężna dziura uszkadza zawieszenia tyle czasu. Wszyscy ślepi, a filozofować to pierwsi.

    38 2 Odpowiedz
  • 15 lip

    Jak burmistrz Szlachetka obiecał to niech się teraz bierze do roboty. Czas koncepcji się skończył i pora brać odpowiedzialność za słowa. Przecież miał być wiarygodny w swoich działaniach.
    Myślę że powinien poprosić tego ministra któremu urządzili szopkę na Zakopiance o pomoc.

    35 8 Odpowiedz
  • jeden język a dwoje uszu 15 lip

    Po pierwsze to aż prosi się w pierwszej kolejności o połączenie drogi wojewódzkiej 967 na Borzęcie z drogą wojewódzką 955 biegnącą z Jawornika w kierunku Sułkowic w sposób praktycznie omijający Myślenice. Nie kumam czemu łącznicę / przedłużenie drogi wojewódzkiej ma budować gmina lub powiat, a nie województwo?

    20 1 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    15 lip

    a gdyby tak urzędnicy zajęli by się sprawami ważnymi i ponosili konsekwencje tak jak obywatele czy dalej by była taka szopka ?

    18 5 Odpowiedz
  • 15 lip

    No zgadza się. Pierwsze musi zostać zatwierdzona ostatecznie trasa S7 Kraków-Myślenice a dopiero potem można by się zabrac za temat obwodnic.

    18 5 Odpowiedz

Zobacz więcej