logo-web9
Złoty pociąg

Agnieszka Węgrzyn: „Kolej uderza w interes Głogoczowa”. Zmiany w projekcie przebiegu linii określa jako katastrofalne i apeluje do mieszkańców

Społeczniczka i była radna zmiany w projekcie przebiegu linii kolejowej określa jako katastrofalne dla Głogoczowa i apeluje do mieszkańców o wysyłanie petycji zawierającej postulat przywrócenia wariantu trasy z 2019 roku oraz wpisanie przystanku komunikacyjnego Kąty

Z każdym tygodniem robi się coraz głośniej na temat projektu budowy połączenia kolejowego łączącego Myślenice z Krakowem. Po tym jak projektanci wraz z burmistrzem 12 sierpnia zaprezentowali przebieg planowanej linii kolejowej, mieszkańcy Myślenic, Krzyszkowic, Głogoczowa, a także podkrakowskich gmin takich jak Mogilany, czy Olszowice wyrażają swoje niezadowolenie z tego pomysłu.

Jedni z pierwszych petycję przeciwko budowie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice podpisywali mieszkańcy Krzyszkowic, którzy nie godzą się na przebieg torów przez centrum miejscowości w pobliżu zabytkowego kościoła, budynku „starej szkoły” i dworku.

Głos w sprawie projektu zabrała też Agnieszka Węgrzyn – głogoczowianka, społeczniczka i radna rady miejskiej w Myślenicach (KW MO) w latach 2010-18.

W apelu zamieszczonym na stronie „Blog dla Głogoczowa” zwraca uwagę, że do lipca 2024 wśród mieszkańców Głogoczowa panowała zgoda, co do przebiegu linii kolejowej.

Jak podkreśla w swoim wpisie; zespół projektowy Konsorcjum BBF Sp. z o.o. i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. „dokonał katastrofalnych dla Głogoczowa zmian, przeprojektowując trasę na dwutorową, rozpędzając pociąg do 120 km/h, usuwając wcześniej spodziewany przystanek komunikacyjny w Kątach oraz co najgorsze uderzając bezpośrednio w ścisłą zabudowę części Głogoczowa – Zagórzyniec. Wskazano do wyburzenia 3 budynki oraz oddzielono od wsi potencjalnie około 50-60 osób”.

W swoim wpisie argumentuje, że rejon Zagórzyńca jest częścią buforową rezerwy terenowej przyszłego suchego zbiornika retencyjnego Głogoczów. „Ta część wsi przyjmie ogromne obciążenie ochrony przeciwpowodziowej dla całego Głogoczowa. Nie pozwólmy, aby inne projekty ingerowały w bezpieczeństwo całej wsi. Nie pozwólmy, aby procedowanie tego nieuzasadnionego finansowo projektu odbiło się na mieszkańcach małopolski kosztem społecznym, rolnictwa, środowiska i mieszkalnictwa” - pisze.

Apeluje do mieszkańców o zgłaszanie do UMiG wniosków i uwag dotyczących: przywrócenia wariantu trasy z 2019 roku i przywrócenia przystanku komunikacyjnego Kąty.

Czasu na to jest niewiele, bowiem jak 12 sierpnia zapowiadał burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS) wraz  z projektantami; harmonogram działań jest napięty i daje niewiele czasu na wnoszenie poprawek do proponowanego przebiegu torowiska.

Jak pisaliśmy w sierpniu „warto zatem zainteresować się, którędy pojedzie kolej i czy, aby nie przez nasze podwórko, sąsiedztwo lub działki”. Podczas sierpniowego spotkania mieszkańcy pytali o możliwość udostępnienia projektu w sieci, ale nie padła jednoznaczna odpowiedź, czy i kiedy to nastąpi. Do tej pory nie można znaleźć go online.

W trakcie sierpniowej dyskusji burmistrz Szlachetka poinformował, że z przedstawioną dokumentacją można zapoznać się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Myślenice (Rynek 8/9, pokój 29) oraz, że pisma i uwagi kierowane do urzędu i zostaną przekazane projektantom w celu weryfikacji założeń. Termin składania uwag został ustalony do 12 września 2024 roku.

Harmonogram „Złotego Pociągu”;

III kw. 2024 r. - opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.
II kw. 2026 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
III kw. 2026 r. - opracowanie projektu budowlanego.
III kw. 2026 r. - uzyskanie ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
I kw. 2027 r. - opracowanie projektu wykonawczego materiałów przetargowych (ma to zapewnić finansowanie projektu).
I kw. 2027 r.- uzyskanie pozwolenia na budowę
2028 r. - realizacja robót budowlanych w formule buduj.

Przypomnijmy; jak na razie w ramach programu Kolej+ przyznano pieniądze na wykonanie projektu, ale nie na samą budowę połączenia. Obecnie koszt budowy kolei szacowany jest na 2 mld zł.

Do tej pory burmistrz Myślenic zorganizował spotkania dotyczące kolei w Krzyszkowicach (2 września), Głogoczowie (5 września), a kolejne odbędą się w Myślenicach (11 września, godz. 17 - Muzeum Niepodległości) oraz w Polance (12 września, godz. 17 w remizie OSP).

Weź udział w sondażu!
Zobacz więcej
Czytaj komentarze!