Myślenice. Kierowcy stoją w korku, który ma rozładować obwodnica północna. "Kiedy?"- dopytuje opozycja
- 6 grudnia 2024
O tym, że Myślenice stoją w korku, w ostatnich latach pisaliśmy już wielokrotnie. Receptą na to miały być nowe drogi, które pozwolą wyprowadzić ruch z centrum miasta.
„Obwodnica północna będzie łączyć ul. Słowackiego na podjeździe pod Górę Borzęcką, z nowo projektowanym węzłem drogowym w Jaworniku” – zapowiada burmistrz.
„Ale kiedy?” – dopytują radni opozycyjni
Obecnie największe korki w mieście tworzą się na ul. Słowackiego na Dolnym Przedmieściu. Często rozpoczynają się jeszcze przed rondem im. Lecha Kaczyńskiego, a kierowcy stoją w nich do świateł na skrzyżowaniu z Zakopianką. Podobnie jest na tej samej ulicy w kierunku Dobczyc i samej drodze krajowej 967. Ci, którzy chcą uniknąć zatoru, wybierają objazd ul. Kazimierza Wielkiego, ale tam w godzinach szczytu sytuacja wygląda podobnie.
Coraz ciaśniej jest w okolicy centrum handlowego Elipsa, gdzie w sąsiedztwie ronda krzyżuje się strumień samochodów zjeżdżających z Mostu Osieczańskiego, klientów galerii oraz pracowników strefy przemysłowej. Jak alarmujecie w wiadomościach przesyłanych do naszej redakcji; sytuację dodatkowo komplikuje wprowadzona w październiku zmiana organizacji ruchu na ul. Burmistrza Marka i remont, który ma potrwać do lutego 2025 roku.
Jak we wrześniu 2022 r. informowała gmina; każdego dnia około 20 tys. samochodów przejeżdża odcinkiem drogi wojewódzkiej 967, która biegnie przez Myślenice. Rozwiązania problemu burmistrz doszukuje się w budowie północno-wschodniej obwodnicy miasta.
Jej budowę Jarosław Szlachetka (PiS) zapowiadał w 2022 roku. Wspólnie z marszałkiem Witoldem Kozłowskim (PiS) podpisali umowę na opracowanie koncepcji obwodnicy północnej. „Jeżeli mówimy o obwodnicy to perspektywa 5-7 lat, jeżeli chodzi o złoty pociąg z Myślenic do Krakowa, to w bardzo optymistycznym wariancie mówimy o perspektywie do 10 lat” - po złożeniu podpisu, w programie „Tematy Dnia” w TVP Kraków zapowiadał burmistrz Myślenic.
"Z Osieczan do Myślenic dłużej niż pociągiem do Krakowa". Opozycja pyta „kiedy?”
Podczas 7. sesji rady gminy burmistrz informował radnych o spotkaniu z marszałkiem województwa małopolskiego Łukaszem Smółką oraz dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich Katarzyna Madeją. To miało dotyczyć kolejnych prac przy realizacji obwodnicy północnej w Myślenicach.
- Dzięki naszym staraniom i przychylności pana marszałka, w budżecie województwa małopolskiego na 2025 r. będą przeznaczone środki na realizację decyzji środowiskowej. Zarząd Dróg Wojewódzkich zleci do wykonania takie prace, żeby decyzja środowiskowa mogła posłużyć do zaprojektowania, a następnie wykonania obwodnicy północnej. Ta będzie łączyć ul. Słowackiego na podjeździe pod Górę Borzęcką z nowo projektowanym węzłem drogowym w Jaworniku - wyjaśniał Jarosław Szlachetka.
Czy lokalnym władzom uda się doprowadzić do budowy północno-wschodniej obwodnicy Myślenic?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- trudno powiedzieć
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- Zobacz wyniki
Radny Jerzy Cachel (WDG) dopytywał o to, gdzie można zapoznać się z koncepcją przebiegu inwestycji i czy odbędą się spotkania z mieszkańcami dotyczące projektu obwodnicy? Jak zapewnia burmistrz; prowadzone będą konsultacje społeczne i spotkania informacyjne, a z koncepcją i przebiegami obwodnicy – jak mówi – można zapoznać się w Zarządzie Dróg Wojewódzkich.
Ewa Wincenciak - Walas (PO) sugerowała, że bez dodatkowych działań w przyszłości korkującą się trasę z Osieczan do Myślenic mieszkańcy pokonywać będą „dłużej niż tym zapowiadanym pociągiem do Krakowa”. Proponowała, aby zająć się problemami drogowymi, jakie powstają w tej części miasta i sąsiednich miejscowościach.
Burmistrz sugerował, że prowadzenie drogi S7 na wschód od Myślenic spowoduje spadek ruchu na drodze powiatowej od Wiśniowej przez Trzemeśnię, Droginię, Osieczany i "Most Osieczański". Według Jarosława Szlachetki „nowa Zakopianka” mogłaby przejąć ruch od Wiśniowej do Osieczan, odciążając drogę powiatową. Więcej na ten temat piszemy w artykule „Jarosław Szlachetka: Proszę nie wmawiać mieszkańcom, że S7 przyniesie korzyści, bo tak się nie stanie. Zapewni to tylko i wyłącznie kolej".
Jak oceniasz organizację ruchu i dostępność miejsc parkingowych na terenie Myślenic w 2024 roku?
- wzorowo
- bardzo dobrze
- dobrze
- dostatecznie
- dopuszczająco
- niedostatecznie
- Zobacz wyniki
- Ponad dwa lata temu jako gmina Myślenice rozpoczęliśmy prace nad koncepcjami budowy obwodnicy północnej w Myślenicach. Efekt naszych prac trafił do Zarządu Dróg Wojewódzkich i wykonywana jest koncepcja. Nowa droga będzie łączyła ul. Słowackiego przez Górę Borzęcką, następnie skrzyżowanie do składowiska odpadów do projektowanego i niedługo wykonywanego węzła na Zakopiance w Jaworniku – zapowiada burmistrz Szlachetka.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Dużo się mówi o s7 i pociągu i zakpiance ale jazda po samych Myślenicach to KATASTROFA! Jak chce się rozwijać miasto, budować osiedla i galerie to trzeba myśleć o ruchu drogowym
Dokładnie. W Osieczanach przyznali pozwolenie dla Jani na budowę setek mieszkań a tu infrastruktura leży jeszcze przed ich zamieszkaniem. Rozwijanie gminy i powiatu od doopy strony.
ul. Słowackiego obecnie na wysokości Mrówki czy nowego centrum jest nie wydolna właściwie każdego dnia pracującego w ciągu dnia i w godzinach o natężonych ruchu. Nigdy tam nie było kolorowo, ale było jakoś, teraz jest zwyczajnie dramatycznie. Galeria przy moście blokuje północny i wschodni wjazd i wyjazd z Myślenic każdego dnia, ale musi tak być, skoro rozwiązania zjazdów do obu centrów spotykają się głownie z uprzejmością innych użytkowników ruchu, będących na drodze głównej. Nie przemyślana infrastruktura, jak to zwykle bywa, zarząd dróg jednej i drugiej jednostki samorządowej wykazał się jak z każdą inwestycją tego typu - nie kompetencją.
Dwa lata minęły a planu i decyzji jak nie było tak nie ma ! A gdzie tam jeszcze do budowy samej drogi
Ale koncepcję i plany to odznaka tej władzy
Od prawie dekady mówi się myśleniczanom o randze węzłów i kładek na Zakopiance, a miasto grzęźnie w korkach... ktoś w tej kwestii chyba zapomniał o samych Myślenicach?
Do tego dochodzi wizja pociągu, ale ciągle potrzeba rozwiązań doraźnych dotyczących dróg w samym mieście... tego moim zdaniem brakuje zwykłej hierarchii priorytetów. Planujmy pociąg i bezpieczeństwo na Zakopiance, ale dbajmy o Myślenice każdego dnia i róbmy to z głową