Miał rozwiązać problemy komunikacyjne miasta. Parking piętrowy "nadal jest aktualny". Budowa ma potrwać do 2028 roku
"Plan budowy parkingu jest aktualny. Zakładamy, że umowę z wykonawcą podpiszemy do końca października bieżącego roku tak, aby inwestycję realizować i zakończyć do końca grudnia 2028 roku" - mówi burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS)
Tekst, w którym ponownie poruszyliśmy narastający problem braku miejsc parkingowych w mieście, cieszy się wśród naszych czytelników rekordowym zainteresowaniem.
To początek debaty, jaką mamy zamiar zapoczątkować w ramach funkcjonowania Myślenic i jakości życia w mieście. Czekamy na Wasze opinie i sugestie w komentarzach, mediach społecznościowych oraz na redakcja@miasto-info.pl .
W artykule „Brakuje miejsc parkingowych. Samochody zostawiamy, gdzie popadnie” analizujemy ruch oraz przedstawiamy pomysły na rozwiązanie deficytu miejsc parkingowych z punktu widzenia mieszkańców, policji, burmistrza i starosty.
"Parkowanie to temat, który w przyszłości dotknie Myślenic, a można powiedzieć, że nawet już dotyka – tak, jak kiedyś Krakowa. Na pewno stanie przed władzami miasta jako wyzwanie i będzie musiał zostać rozwiązany" – podczas prezentacji dotyczącej bezpieczeństwa na terenie powiatu myślenickiego zwracał uwagę komendant Maciej Rymar.
Największy kłopot dla zmotoryzowanych mieszkańców Myślenic, osób przyjeżdżających tu do pracy, szkół i turystów stanowi znalezienie legalnego i bezpiecznego miejsca do pozostawienia swojego samochodu. Najtrudniej jest zaparkować w centrum, w rejonach szkół, sklepów, urzędów i placówek medycznych.
Kierowcy szukający miejsc parkingowych wykorzystują niemal każdą przestrzeń do pozostawienia swojego samochodu. To, jak mówi komendant, często prowadzi do wykroczeń, a najczęstsze z nich to parkowanie na przejściach dla pieszych lub zbyt blisko nich, na skrzyżowaniach oraz bezpośrednio przy nich oraz na zakazach, chodnikach, drogach pożarowych i w miejscach utrudniających widoczność.
Sytuację miał poprawić parking piętrowy
Remedium na problemy drogowe miała być budowa miejsc parkingowych, wprowadzenie parkomatów i rotacyjnego systemu pozostawiania samochodów oraz parking wielopoziomowy.
Temat jego budowy po raz pierwszy w historii Myślenic poruszano w 2012 r., w kontekście planowania prac związanych z rewitalizacją Osiedla Tysiąclecia. Według ówczesnej władzy, takie miejsca parkingowe miały powstać w miejscu tzw. blaszaków.
Rozwiązanie problemów drogowych było jednym z tematów kampanii wyborczej Jarosława Szlachetki (PiS) już w 2018 r. W spocie promującym swoją kandydaturę, nakręconym m.in. na ul. Solidarności, obecny burmistrz deklarował rozwiązanie problemów komunikacyjnych.
"Wiem jakie są problemy komunikacyjne miasta i wiem, jak je rozwiązać. (...) Dostrzegam potrzebę budowy parkingów wielopoziomowych zarówno w okolicy myślenickiego Rynku jak i Osiedla Tysiąclecia" – mówił.
W 2024 r. starając się o drugą kadencję na stanowisku burmistrza ponownie zapowiadał parking wielpoziomowy. Ten miał stanąć przy ul. Traugutta na terenie po dawnym placu targowym, przy obecnym Muzeum Niepodległości. W zależności od opcji miał pomieścić od 134 do 184 samochodów.
Rok później w ramach cyklu materiałów mówiących o problemach dotyczących parkowania w mieście zapytaliśmy go, czy temat nadal jest aktualny oraz o, to kiedy taki parking będzie mógł powstać. Interesował nas też pomysł burmistrza na rozwiązanie sytuacji drogowej, a nadesłane odpowiedzi pomiżej publikujemy w formie wywiadu.
Dbamy o to, by głos mieszkańców był słyszany
Jeśli nasze artykuły są dla Ciebie wartościowe, możesz nas wesprzeć zabierając nas na wirtualną kawę. Dziękujemy, że jesteś z nami!
Jak informuje nas Jarosław Szlachetka „plan budowy parkingu nadal jest aktualny”, szacunkowy koszt jego realizacji szacowany jest na. 16,5 mln zł netto, a realizacja inwestycji planowana jest na koniec grudnia 2028 roku.
Co więcej, parking „będzie bezpłatny dla mieszkańców oraz podróżnych korzystających z transportu zbiorowego. Będzie to parking typu „Parkuj i Jedź” (Park&Ride)”.
Jarosław Szlachetka: Plan budowy parkingu jest aktualny
Plan budowy parkingu jest aktualny. Zakładamy, że umowę z wykonawcą podpiszemy do końca października bieżącego roku tak, aby inwestycję realizować i zakończyć do końca grudnia 2028.
Czy inwestycja budowy wielopoziomowego parkingu przy ul. Traugutta jest nadal aktualna?
Jarosław Szlachetka (PiS): Tak, plan budowy parkingu jest aktualny. Obecnie oczekujemy na ocenę wniosku o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski. Po jego pozytywnej weryfikacji i podpisaniu umowy o dofinansowanie będziemy dysponować środkami na realizację przedsięwzięcia i jeśli nasza sytuacja finansowa na to pozwoli, rozpoczniemy inwestycje.
Na jakim etapie znajduje się obecnie ta inwestycja? Czy opracowano już dokumentację projektową?
Inwestycja posiada obecnie Program Funkcjonalno-Użytkowy (PFU). Po wyłonieniu wykonawcy w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, przystąpimy w pierwszym etapie do uzyskiwania wymaganych prawem dokumentów niezbędnych do realizacji inwestycji. Drugim etapem będzie budowa.
Czy gmina posiada już pozwolenie na budowę?
Nie.
Jaki jest szacunkowy koszt realizacji inwestycji?
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji, na podstawie PFU wynosi około 16,5 mln zł netto. Ostateczna wartość zostanie określona w postępowaniu przetargowym.
Z jakich środków planowane jest jej sfinansowanie – czy będą to środki własne gminy, czy zewnętrzne?
Finansowanie będzie pochodzić ze dofinasowania w ramach Funduszy Europejskich dla Małopolski 2021–2027 (FEM) oraz „wkładu własnego” gminy Myślenice. Na realizację tego zadani mamy zagwarantowane środki europejskie jako samorząd będący członkiem Stowarzyszenia Otulina Podkrakowska i tworzący tzw. Inny Instrument Terytorialny (IIT).
Czy planowane są konsultacje społeczne dotycząca tej inwestycji, w szczególności z mieszkańcami tej części miasta, w której miałby powstać?
Wstępną koncepcję zagospodarowania działki gminnej przy ul. Traugutta parkingiem dwupoziomowym zaprezentowaliśmy mieszkańcom rok temu. Od tego czasu rozmawialiśmy i wsłuchiwaliśmy się w opinie mieszkańców na temat tej inwestycji.
Między innymi dlatego oraz w związku z wysokimi kosztami zrezygnowaliśmy ostatecznie z urządzenia na dachu boisk i urządzeń małej architektury.
Opinie mieszkańców są dla nas istotne i ten projekt wpisuje się w liczne postulaty właśnie mieszkańców, o zwiększenie dostępności miejsc parkingowych w tej części miasta. Jeśli pojawi się taka potrzeba, z pewnością konsultacje z mieszkańcami zostaną wzięte pod uwagę przy dalszych pracach nad inwestycją.
Planowany parking będzie bezpłatny dla mieszkańców oraz podróżnych korzystających z transportu zbiorowego. Będzie to parking typu „Parkuj i Jedź”.
Zakładamy, że umowę z wykonawcą podpiszemy do końca października bieżącego roku tak, aby inwestycję realizować i zakończyć do końca grudnia 2028
- Jarosław Szlachetka (PiS).
Za pozostawienie samochodu kierowcy będą płacić? Na jakich zasadach będzie funkcjonować to miejsce?
Planowany parking będzie bezpłatny dla mieszkańców oraz podróżnych korzystających z transportu zbiorowego. Będzie to parking typu „Parkuj i Jedź” (Park&Ride).
Czy znany jest orientacyjny termin rozpoczęcia i zakończenia inwestycji?
Orientacyjne terminy realizacji inwestycji są przede wszystkim uzależnione od oceny wniosku w Urzędzie Marszałkowskim i udzielenia wsparcia przez Zarząd Województwa Małopolskiego, następnie rozstrzygnięć przetargowych i wyboru wykonawcy.
Zakładamy, że umowę z wykonawcą podpiszemy do końca października bieżącego roku tak aby inwestycję realizować i zakończyć do końca grudnia 2028.
- W nawiązaniu do słów komendanta Macieja Rymara; czy Pana zdaniem problem braku miejsc parkingowych rzeczywiście staje się wyzwaniem dla Myślenic?
Brak miejsc parkingowych staje się wyzwaniem związanym z dynamicznym rozwojem naszego miasta oraz wzrastającą liczbą mieszkańców. Wzrost liczby pojazdów oraz rozwój infrastruktury miejskiej sprawiają, że dostępność miejsc parkingowych jest ograniczona.
Nowe osiedla i budynki często nie są zaprojektowane z myślą o zapewnieniu wystarczającej liczby miejsc parkingowych. To pokłosie nieprzemyślanego i nieodpowiedzialnego zmian miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uchwalonych w poprzednich kadencjach do 2018 roku.
Większość z tych planów określa zbyt niskie współczynniki liczby miejsc postojowych na mieszkanie – np. 0,7 miejsca na jedno mieszkanie na osiedlach lub w ogóle brak jakichkolwiek zapisów, jak przy inwestycji przy ul. Sienkiewicza - obok budynku „Sokoła”. To doprowadziło do sytuacji, w której przybyło mieszkań, a liczba miejsc parkingowych nie wzrosła proporcjonalnie.
Dodatkowym problemem są praktyki patodeweloperskie polegające na dzieleniu lokali mieszkalnych już po odbiorze budynku na mniejsze jednostki, bez obowiązku zapewnienia dodatkowych miejsc postojowych. Dlatego konieczne jest egzekwowanie od inwestorów odpowiednich warunków obsługi parkingowej – w nowym planie dla obszaru „Myślenice Zachód” dopilnowaliśmy, aby ta kwestia została uregulowana i zabezpieczona.
Kolejną trudnością jest rozdzielność zarządzania drogami między gminą a powiatem na terenie miasta. Od kilku lat proponuję staroście wymianę części dróg, co pozwoliłoby skuteczniej poprawiać sytuację parkingową. Niestety, wszystkie moje dotychczasowe propozycje zostały odrzucone przez pana Starostę, co uniemożliwia dalsze działania w tym zakresie.
- W których częściach miasta jest on najbardziej odczuwalny?
Praktycznie cały obszar miasta boryka się z problemem deficytu miejsc parkingowych, co widać szczególnie na obrzeżach, gdzie chodniki i nawet pasy zieleni są nielegalnie zajmowane przez parkujące pojazdy.
- Jakie rozwiązania – poza piętrowym parkingiem – rozważa gmina w celu poprawy dostępności miejsc parkingowych i uporządkowania przestrzeni publicznej?
Poza budową parkingu typu P&R przy muzeum podejmujemy liczne działania punktowe mające na celu poprawę sytuacji na drogach zarządzanych przez gminę. Przykładem są już zrealizowane miejsca parkingowe przy ul. Dunin-Brzezińskiego oraz ul. Kniaziewicza. Planowana przebudowa ul. Solidarności umożliwi wyznaczenie kilkudziesięciu miejsc postojowych wzdłuż drogi.
Dodatkowo trwają prace nad zmianą organizacji ruchu, takie jak wprowadzenie ruchu jednokierunkowego przy krytej pływalni, co pozwoli utworzyć kilkanaście nowych miejsc parkingowych.
Aby dojechać do centrum Myślenic czy różnych instytucji, mieszkańcy mają wiele alternatyw do korzystania z własnych pojazdów. Zachęcamy do korzystania z oferty transportu autobusowego w ramach linii użyteczności publicznej miejskiej, podmiejskich oraz Małopolskich Linii Dowozowych, które z roku na rok utrzymujemy i rozwijamy.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.