Siepraw przeciwko drodze S7 Kraków-Myślenice. Radni podejmują rezolucję, mieszkańcy zbierają podpisy
Radni gminy Siepraw jednogłośnie podjęli rezolucję przeciwko planowemu przebiegowi drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice.
Mieszkańcy dołączają do protestu i składają w GDDKiA petycję z 2668 podpisami przeciwko drodze biegnącej przez ich gminę
Podczas 13. sesji rady gminy radni jednogłośnie przyjęli uchwałę w sprawie podjęcia rezolucji wyrażającej sprzeciw wobec planowanego przebiegu drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice przez gminę Siepraw.
Jak podkreślano podczas posiedzenia, decyzja miała związek „z pojawieniem się w dniu 31 maja medialnego ‘przecieku’ wariantów przebiegu trasy S7 i dużym prawdopodobieństwem lokalizowania większości z nich na terenie gminy Siepraw”.
Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule „Do sieci trafiły warianty trasy S7 Kraków-Myślenice. GDDKiA komentuje przeciek”. Na łamach jednego z krakowskich portali pojawił się artykuł, w którym zamieszczona została grafika mająca przedstawiać „osiem wariantów przebiegu trasy S7 między Krakowem a Myślenicami”.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zajęła jednoznacznego stanowiska w tej kwestii, ale na połowę czerwca zapowiedziała prezentację trzech wariantów ekspresówki. Do chwili publikacji tego artykułu, te nie zostały opublikowane.
„Rada Gminy Siepraw wyraża zdecydowany sprzeciw przeciwko przebiegowi trasy S7 po terenie Gminy Siepraw, gdyż jest to rozwiązanie ze wszech miar nieracjonalne, nieekonomiczne, nieefektywne oraz zagrażające dezintegracją naszej małej Gminy.
Rada Gminy Siepraw rekomenduje lokalizację przebiegu trasy S7 po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 7 tzw. „zakopianki”, gdyż będzie to wariant najbardziej ekonomiczny, efektywny i budzący najmniej kontrowersji społecznych, ponieważ posiada rezerwę terenu pod jej rozbudowę” – czytamy w rezolucji.
Treść rezolucji podjętej przez Radę Gminy: W związku z pojawiającymi się w przestrzeni medialnej nowymi wariantami przebiegu trasy drogi S7 na odcinku Kraków - Myślenice, Rada Gminy Siepraw, w porozumieniu z Wójtem Gminy Siepraw, wyraża stanowczy sprzeciw wobec planów dotyczących przebiegu tej trasy przez Gminę Siepraw z poniżej wymienionych względów:
1. W przypadku poprowadzenia trasy S7 przez Gminę Siepraw istnieje konieczność / prawdopodobieństwo budowy dodatkowo Beskidzkiej Drogi Integracyjnej na terenie Gminy Siepraw. Gmina zostałaby podzielona zarówno przez tą trasę, a także dodatkowo przez S7. Gmina Siepraw jest jedną z mniejszych gmin w Małopolsce – powierzchnia Gminy to 31,85 km2. Dla porównania średnia powierzchnia gminy w woj. małopolskim to 83,42 km2, a średnia powierzchnia gminy w Polsce to 126,18 km2. Dodatkowo o jednym z najwyższych zagęszczeń ludności w Małopolsce - 292 os/km2.
Zlokalizowanie ww. dwóch tras w takim terenie rodziłoby szereg problemów:
• Powodowałoby konieczność wyburzenia wielu domów, zakładów pracy, budynków użyteczności publicznej, a co za tym idzie wysiedleń oraz utratę miejsc pracy osób, które związały swoje życie z Gminą Siepraw.
• Spowodowałoby dezintegrację przestrzenną tak małej Gminy, a co za tym idzie dezintegrację komunikacyjną i społeczną. W skrajnym przypadku dezintegracja ta spowodowałby de facto likwidację Gminy Siepraw jako odrębnego tworu terytorialnego i samorządowego.
• Utrudniłoby oraz zwiększyłoby koszty komunikacji pomiędzy poszczególnymi częściami Gminy, podzielonej trasami ekspresowymi. Oddzieliłoby centrum administracyjne Gminy (Urząd Gminy, GOPS i COS Bank Spółdzielczy, stok narciarski, centrum handlowe) od części Sieprawia, gdzie zlokalizowany jest Dom Kultury i Biblioteka Gminna, Szkoła Podstawowa, Przedszkole, żłobek (w trakcie realizacji), centrum handlowe, kościół parafialny, cmentarz.
• Likwidowałoby tereny rekreacyjne wzdłuż rzeki Sieprawka („Słoneczny Park” z boiskami sportowymi – trawiastymi oraz ze sztuczną nawierzchnią, kortami tenisowymi, placami zabaw, siłownią zewnętrzną, ścieżkami rowerowymi), z których to terenów korzystają mieszkańcy, turyści, a także Przedszkole, Szkoła Podstawowa oraz Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Sieprawiu. Wyżej wymienione inwestycje zostały wykonane w ostatnich latach w dużej mierze przy udziale środków unijnych i rządowych;
• Likwidowałoby budynek z placówką Poczty Polskiej, strażnicę OSP Siepraw, boisko trawiaste LKS Karpaty z zadaszonymi trybunami i nowo powstającym budynkiem klubowym; ***• Zwiększyłoby zanieczyszczenie powietrza na terenie Gminy, którego jakość i tak jest niezadowalająca w wyniku działania niskiej emisji oraz gęstej sieci dróg powiatowych i gminnych (dane z gminnego monitoringu powietrza Airly). Dodatkowo lokalizacja trasy BDI w dolinie rzeki pogłębiłoby ten problem (stagnacja powietrza).
• Zlikwidowałoby zabytkowy pierwszy sieprawski Kościół św. Marcina z I połowy XVII w., który jest wpisany do Rejestru Zabytków i znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej (na planowanej trasie BDI).
• Stworzyłoby bariery migracyjne dla zwierząt pomiędzy Pogórzem Wielickim, a Beskidami i Doliną Raby.
2. Trasa wariantu „wschodniego” przebiegałaby przez miejscowości Zakliczyn i Czechówka, których mieszkańcy stosunkowo niedawno byli wysiedlani pod budowę Zbiornika Dobczyckiego, co spowodowało poczucie wyrządzenia krzywdy ze strony Państwa, gdyż Państwo nie wywiązało się ze zobowiązań: budowa kanalizacji, wodociągów, boiska sportowego, szkoły podstawowej, jako rekompensaty za poniesione straty oraz wprowadzone ograniczenia użytkowania gruntów. Lokalizowanie w tym samym miejscu trasy S7 spowoduje z ww. względów silną reakcje społeczna, która będzie się tylko nasilać.
3. Przebiegające warianty trasy S7 przez Gminę Siepraw lokalizowane są w pobliżu Zbiornika Dobczyckiego – rezerwuaru wody pitnej dla Krakowa i wielu gmin, w tym Gminy Siepraw, a także w sąsiedztwie Sieprawki, która leży w strefie ochrony pośredniej ujęcia wody dla Skawiny. Lokalizacja trasy S7 zwiększa ryzyko katastrofy ekologicznej podczas wypadku komunikacyjnego. Zbiornik Dobczycki to także ważne miejsce pod kątem przyrodniczym – występuje tu ponad 240 gatunków ptaków, których koncentracje sięgają jednorazowo 4000 osobników oraz wiele innych zwierząt (vide ptaki.dobczyce.pl).
4. Warianty trasy S7 przebiegające przez Gminę Siepraw wydają się być nieefektywne ekonomicznie, poprzez większą długość trasy, konieczność budowy dodatkowego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), konieczność zaplanowania tuneli oraz obsługujące mniejszy ruch niż warianty „zachodnie”. Wydłużenie drogi BDI wydaje się nie mieć uzasadnienia, gdyż wydłuża drogę do Krakowa – większość użytkowników skorzysta z obecnej drogi krajowej nr 7 („Zakopianki”). Szczególnie w obecnej sytuacji ekonomicznej w jakiej jest Polska wariant przebiegu trasy S7 powinien być jak najtańszy (najkrótszy) i jak najbardziej efektywny w sensie przejęcia ruchu z obecnej drogi nr 7.
5. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wycofała rezerwę terenu pod przebieg trasy S7 z Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Siepraw ok. roku 2000. Tereny te zostały przeznaczone w PZP na inne cele i fizycznie zagospodarowane. Optymalnym wydaje się szukanie przebiegu trasy S7 tam gdzie istnieją takie rezerwy terenu w PZP poszczególnych gmin, co ograniczy protesty społeczne oraz koszty (brak konieczności przesiedleń).
Rada Gminy Siepraw wyraża zdecydowany sprzeciw przeciwko przebiegowi trasy S7 po terenie Gminy Siepraw, gdyż jest to rozwiązanie ze wszech miar nieracjonalne, nieekonomiczne, nieefektywne oraz zagrażające dezintegracją naszej małej Gminy.Rada Gminy Siepraw rekomenduje lokalizację przebiegu trasy S7 po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 7 tzw. „Zakopianki”, gdyż będzie to wariant najbardziej ekonomiczny, efektywny i budzący najmniej kontrowersji społecznych, ponieważ posiada rezerwę terenu pod jej rozbudowę.
Przyjęta przez radnych rezolucja trafiła do GDDKiA w Krakowie oraz została przesłana do wiadomości Ministra Infrastruktury, posłom i senatorowi z naszego rejonu, Wojewodzie Małopolskiemu, Marszałkowi Województwa, a także Staroście Myślenickiemu.
Dbamy o to, by głos mieszkańców był słyszany
Jeśli nasze artykuły są dla Ciebie wartościowe, możesz nas wesprzeć zabierając nas na wirtualną kawę. Dziękujemy, że jesteś z nami!
Jak się okazuje do Generalnej Dyrekcji trafi nie tylko rezolucja radnych. Mieszkańcy gminy jednoczą się wokół komitetu „Nie dla S7 przez gminę Siepraw” i grupy facebookowej Aktywni i Odważni - Gmina Siepraw oraz grupy ZAKLICZYN, SIEPRAW,CZECHÓWKA, ŁYCZANKA PRZECIW S7 .
Zbierali też podpisy pod petycją do GDDKiA w sprawie uwzględnienia protestu przeciw przebiegowi trasy drogi S7 na odcinku Kraków – Myślenice przez gminę Siepraw. Łącznie dokument podpisało 2668 osób.
Wójt Gminy Siepraw wraz z Prezydentem Miasta Krakowa, burmistrzem Świątnik Górnych oraz wójtem Mogilan przyjęli wspólne stanowisko sprzeciwiające się przebiegowi trasy S7 przez południowe dzielnice Krakowa oraz tereny gmin sygnatariuszy porozumienia.
W rozmowie z nami przeprowadzonej w lutym dyrektor GDDKiA Maciej Ostrowski nie chciał zdradzić przebiegu drogi S7. Podkreślał, ze drogowcy pracują nad ośmioma przedstawionymi w styczniu 2022 roku jej wariantami, a do decyzji środowiskowej zostaną wybrane trzy lub cztery propozycje. To według jego deklaracji miało nastąpić na przełomie maja i czerwca.
Dodatkowo – jak argumentował „projektowana S7 musi połączyć się z Beskidzką Drogą Integracyjną, której przebieg zgodnie z planami kończy się dziś w Głogoczowie. Być może będzie potrzebne przedłużenie BDI, to też przygotowujemy. Ostatni jej odcinek może zostać oddany w 2031 lub 2032 roku. W tej sprawie (przebiegu drogi S7-przyp. red.) będę dążył do dobrego rozwiązania. Prace nad wariantami powoli do biegają końca, chcemy pokazać w miarę możliwe korytarze, przejścia alternatywne i szczegółowo je omówić".
Wyjaśniał, że droga S7 jako nowy ciąg „musi być zbliżona do przebiegu obecnych, głównych kanałów komunikacyjnych w kraju. Jeżeli poprowadzimy S7 za Dobczycami (tzw. „wariant wschodni” – przyp. red.), to stworzymy łącznik między drogami, a nie nowy odcinek trasy międzynarodowej. W takim przypadku nawigacje dalej będą prowadzić kierowców przez starą Zakopiankę, to się nie uda” – mówił.
Do tej pory wszystkie warianty prowadziły przez Myślenice
Nowa zakopianka to ostatnia część drogi ekspresowej S7, łączącej Gdańsk i Rabkę-Zdrój. W marcu 2024 roku drogowcy podpisali umowę na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowego (STEŚ).Założeniem tego dokumentu jest przygotowanie wariantów przebiegu nowej trasy, skonsultowanie ich z mieszkańcami oraz wybór najlepszej opcji.
Zadaniem wykonawcy jest znalezienie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7.
Wstępnie początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną (S52). Wartość umowy to 23,3 mln zł.
Zadaniem wykonawcy jest znalezienie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7.
Wstępnie początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną (S52). Wartość umowy to 23,3 mln zł.
Dla myśleniczan jest to szczególnie ważne, bowiem wszystkie dotychczas proponowane przebiegu „nowej zakopianki” przebiegały przez miasto. W ostatnim czasie swoje obawy o przebieg drogi i związane z nią konsekwencje zgłaszają mieszkańcy pozotałych miejscowości na południe od Krakowa.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.