Myślenice a droga S7

Maciej Ostrowski: Jeżeli zmienimy myślenie, że S7 nie musi być linią między Krakowem a Myślenicami, tylko między Krakowem a BDI, to zmienia się nam optyka

Maciej Ostrowski: Jeżeli zmienimy myślenie, że S7 nie musi być linią między Krakowem a Myślenicami, tylko między Krakowem a BDI, to zmienia się nam optyka
Fot. youtube.com/ósma za 7

"Jeżeli zmienimy myślenie, że S7 nie musi być linią między Krakowem a Myślenicami, tylko między Krakowem a BDI, to zmienia się nam optyka. (…) Wyjście z A4 musi być gdzieś w Krakowie i wejście w okolicach Myślenic. Wtedy będzie to spełniało rolę komunikacyjną. My musimy przejąć BDI i dla niej przygotować trzy pasy i nad tym pracujemy"

- na temat drogi S7 Kraków – Myślenice i zmian w ruchu na zakopiance, jakie przyniesie budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej w podcaście „Ósma za 7” mówi Maciej Ostrowski – dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Gościem podcastu „Ósma za 7” realizowanego przez Głos24 był Maciej Ostrowski – dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W rozmowie poruszono temat budowy drogi S7 łączącej Kraków z Myślenicami oraz zależności i wyzwań, jakie generuje włączenie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) do zakopianki w Głogoczowie.

Przypomnijmy; Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odwleka prezentację wariantów dla trasy S7 Kraków-Myślenice. W sieci pojawiają się przecieki i rzekome przebiegu trasy dotyczące m.in. stolicy Małopolski, czy powiatu myślenickiego.

Tymczasem przeciwko budowie drogi S7 opowiadają się kolejne samorządy gmin znajdujących się na południe od Krakowa. W samej stolicy województwa w czerwcu radni podjęli rezolucję w sprawie stanowiska Rady Miasta Krakowa dotyczącego budowy odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice.

Niedawno głos na ten temat zabrał też prezydent Krakowa (PO), który widzi dwie możliwości poprowadzenia nowej zakopianki do Myślenic – na wschód lub na zachód od miasta stolicy Małopolski.

 

BDI dzieli zakopiankę na 2 odcinki

W rozmowie z Głosem24 dyrektor Maciej Ostrowski odniósł się do przecieków wyjaśniając, że obecnie Generalna Dyrekcja jest związana umową z 2024 r. na podstawie założeń i wariantów zaprezentowanych przez GDDKiA w 2022 r. Obecnie wybrana w przetargu firma wykonuje dokumentacje do decyzji środowiskowej związaną z budową drogi S7.

"Wsłuchując się w głosy samorządów, mieszkańców analizujemy te przebiegi, mamy parę uwag. Wiemy, że mamy pokazać przebiegi tej drogi i prowadzimy rozmowy z samorządami. Te w ostatnim czasie bardzo się uaktywniły. Kraków, Świątniki, Wieliczka, Mogilany, Siepraw, Myślenice - to gminy, przez które potencjalnie mogą przebiegać warianty S7. Do tego dochodzi przyśpieszenie prac z budową BDI, która dzisiaj musi mieć połączenie z zakopianką, a w przyszłości z S7" – mówił dyrektor Ostrowski.

Podkreślał, że stara zakopianka nie spełnia warunków drogi o standardzie ekspresowym i podkreślał rolę samorządowców w procesie projektowania S7 na południe od Krakowa.

"Wójtowie, burmistrzowie, prezydent miasta Kraków, gdzie się zaczyna lub kończy ta droga - w zależności jak popatrzymy na kierunek, to są główni partnerzy, którzy reprezentują mieszkańców i powinni brać udział we współtworzeniu, wybieraniu wariantów drogi S7" – mówi.

Według Macieja Ostrowskiego „droga, która powstanie ma dawać rozwój”, a Generalna Dyrekcja „przygotowuje się do tego, aby zaprezentować warianty, które powinny mieć akceptację samorządów i mieszkańców”.

Co więcej, dyrektor GDDKiA zakłada, że wspólnie z samorządowcami dojdzie do porozumienia i uda się im wypracować kompromis dotyczący przebiegu drogi.

Maciej Ostrowski zwraca uwagę, że oddanie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej dzieli trasę Kraków-Myślenice na dwie części. BDI połączy się z zakopianką w Głogoczowie, a na odcinku w kierunku stolicy Małopolski każdego dnia przybędzie od 10 do 14 tys. samochodów. Jak podkreśla na tym fragmencie starej zakopianki „muszą powstać 3 pasy od BDI w stronę Krakowa, bo na dwóch się nie pomieścimy”.

O ile włączenie BDI do zakopianki zwiększy ruch na odcinku Głogoczów-Kraków, to na trasie Głogoczów-Myślenice „nie mamy żadnego nowego zjawiska, które spowoduje nowe natężenie ruchu” – zwraca uwagę Maciej Ostrowski.

"Jeżeli zmienimy myślenie, że S7 nie musi być linią między Krakowem a Myślenicami, tylko linią między Krakowem a BDI, to w ogóle zmienia się nam optyka. Na ten temat mówimy już dość długo i w centrali i w ministerstwie. (…) Wyjście z A4 musi być gdzieś w Krakowie i wejście w okolicach Myślenic . Wtedy będzie to spełniało rolę komunikacyjną. My musimy przejąć BDI i dla niej przygotować trzy pasy i nad tym pracujemy" – mówi.

Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA: Wiem, że musimy przedstawić założenia, które będą się wszystkim opłacały i które pokażą, że to są jedyne kierunki rozwoju. Kiedy powstanie BDI ruch na zakopiance między Głogoczowem a Krakowem zwiększy się od 10 a 14 samochodów na dobę. Tu będą musiały być 3 pasy. Na dwóch się nie pomieścimy.

Do tej pory wszystkie warianty prowadziły przez Myślenice

Nowa zakopianka to ostatnia część drogi ekspresowej S7, łączącej Gdańsk i Rabkę-Zdrój. W marcu 2024 roku drogowcy podpisali umowę na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowego (STEŚ).Założeniem tego dokumentu jest przygotowanie wariantów przebiegu nowej trasy, skonsultowanie ich z mieszkańcami oraz wybór najlepszej opcji.

Zadaniem wykonawcy jest znalezienie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7.

2025. Która inwestycja powstanie wcześniej:

  • linia kolejowa Kraków-Myślenice
  • droga S7 Kraków-Myślenice
  • żadnej nie uda się zrealizować
  • Zobacz wyniki
  • linia kolejowa Kraków-Myślenice linia kolejowa Kraków-Myślenice 21%
  • droga S7 Kraków-Myślenice droga S7 Kraków-Myślenice 22%
  • żadnej nie uda się zrealizować żadnej nie uda się zrealizować 58%
  • Głosów: 2632

Dla myśleniczan jest to szczególnie ważne, bowiem wszystkie dotychczas proponowane przebiegu „nowej zakopianki” przebiegały przez miasto.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze (9)

  • Jacek Karwatowski 15 godz.

    Zmienia wam się optyka ale wariantów jak nie było tak nie ma 🤣🤣🤣 okuliści robią w tej generalnej czy jak ?

    18 Odpowiedz
  • 14 godz.

    Dlaczego Ostrowski pod rękę ze Szlachetką, chcą zniszczyć to miasto, obaj są siebie warci.

    16 1 Odpowiedz
  • 14 godz.

    Nikt tej drogi w obrębie swoich granic nie chcę, wątpię że wszyscy zainteresowani zgodzą się nawet na kompromis - wydaje mi się, że GDDKiA w końcu przeforsuje któryś wariant, nie można tego konsultować w nieskończoność, ponieważ wszystkich i tak nie zadowolą

    13 1 Odpowiedz
  • 14 godz.

    Jak czytam rozne wypowiedzi prominentow wydaje ze sprawa Myslenic jest kompletenie pomijana, tzw chodzi tutaj o brak alternatywy na dla wjazdu S7 do Myslenic przez gorne przedmiescie. W ogole nie slychac zdecydowanego sprzeciwu radnych, burmistrza czy nawet ludzi tak jakby na nas i tak juz postawiono kropke.

    11 1 Odpowiedz
  • 14 godz.

    Czy ta nowa optyka nie polega przypadkiem na budowie S7 w nowym śladzie do łącznika z BDI (trzy pasy) oraz realizacji dalszej części trasy od łącznika z BDI do Myślenic starą Zakopianką?

    11 1 Odpowiedz

Zobacz więcej