Krzyszkowice

Czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką? [SONDAŻ]

Czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką? [SONDAŻ]

Temat budowy bezpiecznej przeprawy przez Zakopiankę w Krzyszkowicach trwa od kilku lat. Był jednym z głównych zagadnień poruszanych podczas kampanii w wyborach samorządowych 2018. Czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do jego budowy?

Na początku roku w myślenickim magistracie wspólnie z burmistrzem Jarosławem Szlachetką i wiceburmistrzem Mateuszem Sudrem przy jednym stole usiadł m.in. starosta Józef Tomal, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński oraz dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Jerzy Grabowski.

Tomasz Pałasiński z GDDKiA zaprezentował koncepcję budowy bezkolizyjnego przejazdu w Krzyszkowicach – pod Zakopianką. Dokumentacja zawierała propozycję budowy tunelu z uwzględnieniem ukształtowania terenu, ingerencji w grunty prywatne, a także obowiązujące przepisy projektowe techniczno-budowlane wraz z szacunkowymi kosztami zaproponowanej rozbudowy skrzyżowania. Gmina nie informuje o ich wysokości.

- Gmina Myślenice przy współpracy z GDDKiA planuje postarać się o wpisanie tej inwestycji do rządowego programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Dzięki temu początek realizacji inwestycji byłby możliwy w 2020 roku. Rozpoczęliśmy rozmowy ze Starostwem Powiatowym, gdyż partycypacja w kosztach ze strony Powiatu Myślenickiego podniesie ocenę merytoryczną naszego wniosku i zwiększy szanse na uzyskanie dofinansowania ze środków rządowych – mówił wówczas burmistrz Jarosław Szlachetka.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński informował, że inwestycja ma obejmować m.in. budowę pasa dzielącego pomiędzy jezdniami, przebudowę wlotów drogi powiatowej i gminnej na skręty w prawo, budowę bezkolizyjnej w stosunku do Zakopianki drogi pomiędzy drogą powiatową i drogą gminną z jednostronnym chodnikiem oraz budowę tunelu wraz z murami oporowymi na dojeździe do tunelu.

 

Radny pyta starostę. Ten czeka na odpowiedź GDDKiA

Kilka miesięcy poźniej radny powiatowy Robert Pitala (PiS) w swojej interpelacji pyta starostę o porozumienie między powiatem a GDDKiA dotyczące budowy tunelu. Radny dopytuje, kiedy projekt porozumienia wpłynął do starostwa oraz czy odesłana została odpowiedź do GDDKiA. Zwraca się także z prośbą o udostępnienie projektu porozumienia oraz treści uwag, jakie zostały wniesione do projektu przez starostwo myślenickie.

Robert Pitala, radny powiatowy (PiS): Pragnę podkreślić, że mieszkańcy Krzyszkowic z ogromną niecierpliwością czekają na pozytywne rozstrzygnięcie w tej sprawie, a każdy dzień zwłoki może być na wagę ludzkiego zdrowia lub życia. Od spotkania z dyrektorem GDDKiA Panem Tomaszem Pałasińskim, na którym omawiano wstępne zarysy współpracy, minęło już prawie 3 miesiące, a nadal brak jest konkretów, na które tak czekają mieszkańcy Krzyszkowic. Proszę o podjęcie pilnych działań zmierzających do podpisania stosownego porozumienia tak, aby jeszcze w tym roku GDDKiA mogła przystąpić do realizacji tego zadania.

Jak odpowiada Józef Tomal, starosta myślenicki (Forum Ziemi Myślenickiej), projekt porozumienia wpłynął do urzędu drogą e-mail 25 lutego 2019 roku.

Józef Tomal, starosta powiatu myślenickiego: Zespół Radców prawnych Starostwa przeanalizował treść porozumienia oraz przygotował propozycję zmian. Jednocześnie informuję, że w dniu 11 kwietnia 2019 roku skierowano pismo do dyrektora oddziału GDDKiA w Krakowie, w którym zwrócono się z prośbą o wyjaśnienie i sprecyzowanie par. 3 pkt.3 porozumienia z 25 lutego. Do dnia dzisiejszego nie wpłynęła odpowiedź na powyższe zapytanie i oczekujemy na informację w tej sprawie.

Podobnie jak starostwo również my czekamy na odpowiedź w tej sprawie ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach?

  • TAK TAK 26%
  • NIE NIE 74%
  • Głosów: 1436

 

Na tunele wskazujecie od lat

Dyskusja na temat rozwiązania, które pozwoli mieszkańcom na bezpieczne przecięcie Zakopianki ciągnie się od lat. Od 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic budowała kładki dla pieszych. Koszt budowy każdej z nich wahał się między 6 a 7,5 mln zł. Takie przejścia w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych powstały w Jaworniku (I - 7,5 mln zł, II - 3,6 mln zł), w Gaju i Głogoczowie (I - 4,2 mln zł, II - 6,4 mln zł).

W 2015 roku pytaliśmy was, który sposób na przekroczenie Zakopianki jest wygodniejszy - kładki czy tunele. Zdecydowana większość z ankietowanych (87%) wskazywała na tunele, jednak GDDKiA nadal budowała kładki.

 

Krzyszkowice: Niebezpiecznie na skrzyżowaniu

Dzisiaj jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań z Zakopianką jest to w Krzyszkowicach, gdzie z drogą krajową przecina się droga powiatowa. W 2017 roku GDDKiA przeprowadziła jego korektę (korekta lewoskrętu od Krakowa w kierunku Myślenic oraz wlotu drogi powiatowej i budowa chodników wraz z dojściami do zatok autobusowych), ale to nadal nie rozwiązuje problemu bezpiecznego przejazdu, ani przejścia z jednej strony miejscowości na drugą.

O potrzebie przebudowy skrzyżowania na tzw. bezkolizyjne było głośno w 2017 roku m.in. podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic z inżynierami z GDDKiA oraz lokalnymi władzami. Ze strony właściciela drogi krajowej padło zapewnienie, że zostanie opracowane rozwiązanie, które będzie spełniało wszelkie normy techniczne oraz budowlane.

Temat skrzyżowania poruszany był podczas kampanii w trakcie wyborów samorządowych 2018. Niebezpieczeństwo związane z Zakopianką pojawiało się w spotach kandydatów, a kończący kadencję burmistrz Maciej Ostrowski wraz ze starostą Józefem Tomalem podczas konferencji prasowej podpisali porozumienie w sprawie prac związanych z budową w Krzyszkowicach bezkolizyjnego przejazdu. Jak przekonywali; to wynik braku zaangażowania w tej sprawie ze strony GDDKiA. 

Czy reprezentującym nas politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu w Krzyszkowicach? 

 

Powiązane tematy

Komentarze (11)

  • 13 maj 2019

    Szczerze życzę miłej współpracy z GDDKiA. Odnoszę wrażenie, że ta instytucja żyje w alternatywnym świecie. Znam jedną z opinii GDDKiA twierdzącą, że omawiane skrzyżowanie jest BEZPIECZNE. Podobno w ocenie bezpieczeństwa liczy się liczba wypadków, a najlepiej śmiertelnych. Chociaż widzę tu dobrą wolę Generalnej... Ten beton ochronny jest po to, aby tzw. wypadkowość ewidentnie zwiększyć, dopiero jak zginie tam więcej niż dotychczas osób , statystycznie wszystko będzie grało. Wtedy będziemy mieć szansę na tunel.Tak więc nie denerwujmy się tym betonem. TO DLA DOBRA SPRAWY.

    25 4 Odpowiedz
  • mirek@ 13 maj 2019

    wprawdzie nie jest to ten sam kaliber co budowa polaczenia kolejowego o ktorym mowi sie coraz mniej, ale podzieli jego los...

    20 6 Odpowiedz
  • 14 maj 2019

    Hm, wiec mówicie, że 18 metrowy tunel to taki kłopot.
    Proponuję chwilę refleksji i przemyśleń na tym problemem, wszystkim tym Myśleniczanom co wierzą w połączenie kolejowe w Krakowem.
    :)

    11 1 Odpowiedz
  • 13 maj 2019

    w łągiewnikach da sie zrobić tunel to w Krzyszkowicach tez da sie zrobić tunel

    9 3 Odpowiedz
  • mysleniczaninzdziada 13 maj 2019

    nie uda sie, jestem przekonany. dopóki generalna budowala kladki mozna bylo sie dolaczyc do tych dzialan, teraz trzeba namowic generalna zeby wybudowala tunel ktorego ona nie chce budowac... juz nie bedzie tak latwo

    12 7 Odpowiedz

Zobacz więcej