logo-web9
Myślenice

Komentarz z UMiG na temat dodatkowych parkomatów: „Burmistrz dostrzega problem z parkowaniem na ulicach powiatowych i z radą (…) może pomóc go rozwiązać”

„Burmistrz dostrzega problem z parkowaniem na ulicach powiatowych i wraz z radą miejską w której kompetencjach jest uchwalanie stref płatnego parkowania, może pomóc go rozwiązać. Warunkiem koniecznym jest wpływ opłat za parkowanie do budżetu gminy myślenice, aby ze zgromadzonych środków korzystali nasi mieszkańcy”

- czytamy w komunikacie gminy Myślenice w sprawie poszerzenia stref płatnego parkowania o ulice powiatowe.

Dwa tygodnie po artykule „W Myślenicach przybędzie parkomatów? Burmistrz ze starostą prowadzą rozmowy„ otrzymaliśmy odpowiedzi z Urzędu Miasta i Gminy na pytania, jakie przesłaliśmy do burmistrza Jarosława Szlachetki (PiS), który podczas styczniowego posiedzenia rady wywołał temat poszerzenia stref płatnego parkowania o ulice powiatowe.

„Określiliśmy nasze stanowisko i oczekujemy na protokół oraz ustosunkowanie się pana starosty. Na to spotkanie czekaliśmy od jesieni zeszłego roku. Strona powiatowa otrzymała bardzo konkretne i uczciwe warunki. Jeżeli chcemy poprawić zarządzenie drogami gminnymi i powiatowymi na terenie miasta, to jest to możliwe, ale powiat musi wykazać się chęcią i wolą współpracy na warunkach do przyjęcia przez obie strony”w styczniu podczas sesji mówił gospodarz gminy.

Zarówno do starosty jak i burmistrza, w środę 3 lutego wysłaliśmy pytania w tej sprawie. W odpowiedzi starosty ten wyjaśniał, że propozycja burmistrza polegała na tym, aby włączyć do strefy płatnego parkowania ulice M. Reja i Rzemeślniczą – czyli drogi powiatowe. „Jednak pod warunkiem przejęcia tych ulic przez gminę. Burmistrz proponuje wpisanie do stref ulic powiatowych pod warunkiem, że to gmina samodzielnie będzie obsługiwać wspomnianą strefę. W związku z tym nadal prowadzimy z gminą rozmowy w tym zakresie” – wyjaśniał Józef Tomal (FZM).

Chyba nikt z nas nie chce i nie wyobraża sobie tego, że za kilka lat Myślenice staną się jedną, wielką strefą płatnego parkowania.

Jak pisaliśmy dwa tygodnie temu; starosta nie jest w stanie precyzyjnie wskazać konkretnych dróg, ani dnia od którego miałyby znaleźć się w płatnej strefie. Ale czy wizja umieszczenia parkomatów i płacenia za pozostawienie samochodu przy drogach powiatowych jest realna?

Starosta Józef Tomal (FZM); Stanowisko powiatu myślenickiego zakłada przede wszystkim tworzenie nowych, bezpłatnych miejsc parkingowych na obrzeżach centrum miasta. Konieczne jest systemowe rozwiązanie problemu parkowania, a nie tylko rozszerzanie strefy płatnego parkowania, narażając tym samym mieszkańców na kolejne koszty.

(…) Tworząc jedno płatne miejsce parkingowe, należy stworzyć 1,2 bezpłatnego miejsca. Oznacza to, że pięć płatnych miejsc parkingowych w centrum powinno wiązać się z obowiązkiem stworzenia minimum sześciu bezpłatnych w innej części miasta.

(…) W przyszłości rozwiązanie takie jest możliwe tylko w wypadku powstania bezpłatnych miejsc parkingowych na obrzeżach centrum, tak by stworzyć alternatywę dla osób, które nie chcą bądź nie stać ich na korzystanie z płatnych miejsc postojowych. Chyba nikt z nas nie chce i nie wyobraża sobie tego, że za kilka lat Myślenice staną się jedną, wielką strefą płatnego parkowania.

Jednocześnie starosta podkreśla, że w najbliższym czasie powiat nie zamierza wprowadzać opłat parkingowych. - Rozwiązanie takie może zostać wymuszone, w przyszłości, ciągłym wzrostem ilości samochodów, jednak na razie staramy się wprowadzać inne rozwiązania, które nie obarczają kosztami kierowców – dodaje Józef Tomal.

Weź udział w sondażu!

"Burmistrz dostrzega problem z parkowaniem na ulicach powiatowych i wraz z radą miejską (...) może pomóc go rozwiązać"

W poniedziałek 15 lutego otrzymaliśmy odpowiedź przesłaną z Urzędu Miasta i Gminy Myślenice. Pytania przesłane do burmistrza, reprezentujący go urzędnik prosi podpisać jako „stanowisko Urzędu Miasta i Gminy”. Żaden z jego przedstawicieli nie zabiera głosu w tej sprawie. Co zatem znajduje się w korespondencji? 

Czytamy w niej m.in., że spotkanie na temat poszerzenia stref odbyło się z inicjatywy burmistrza, a z ramienia gminy uczestniczyli w nim oprócz gospodarza – sekretarz Robert Pitala (PiS) oraz zastępca naczelnika wydziału inwestycji.

„Burmistrz dostrzega problem z parkowaniem na ulicach powiatowych i wraz z radą miejską w której kompetencjach jest uchwalanie stref płatnego parkowania, może pomóc go rozwiązać. Warunkiem koniecznym jest wpływ opłat za parkowanie do budżetu gminy Myślenice, aby ze zgromadzonych środków korzystali nasi mieszkańcy.

Na czym polega stanowisko gminy w sprawie poszerzenia stref płatnego parkowania i jakie są propozycje burmistrza oraz warunki przedstawione staroście? W przesłanym komunikacie czytamy, że „Burmistrz dostrzega problem z parkowaniem na ulicach powiatowych i wraz z radą miejską w której kompetencjach jest uchwalanie stref płatnego parkowania, może pomóc go rozwiązać. Warunkiem koniecznym jest wpływ opłat za parkowanie do budżetu gminy Myślenice, aby ze zgromadzonych środków korzystali nasi mieszkańcy. Kwestią dodatkową, którą burmistrz chciałby rozwiązać przy tej okazji jest wymiana ulic. Na spotkaniu burmistrz zadeklarował, że gmina jest gotowa oddać powiatowi będący jej własnością fragment ul. J. Słowackiego od ronda w śródmieściu do skrzyżowania z ul. Żwirki i Wigury za wyremontowaną obecnie na swój koszt ulicę T. Kościuszki wraz z fragmentem ul. Jana Sobieskiego rozpoczynającym się na wylocie z Rynku a kończącym na Rondzie im. Stefana Bałuka przy Domu Greckim i ul. M. Reja. Jest to propozycja równoważna w zakresie kilometrażu wymienianych ulic jak i ich dobrego stanu nie wymagającego dodatkowych nakładów finansowych”.

Weź udział w sondażu!

Na razie rada miejska nie podjęła nowych uchwał dotyczących rozszerzenia stref płatnego parkowania. 

Parkomatów przybywa od 2019 roku

Przypomnijmy; pierwsze parkomaty zastąpiły parkingowych w 2019 r., po tym jak radni miejscy przegłosowali uchwałę w sprawie ustalenia miejsc i opłat za parkowanie w Myślenicach. W efekcie w maju 2019 r. w Śródmieściu stanęło 9 takich urządzeń, a strefa płatnego parkowania objęła ulice Kilińskiego, Klakurki, Jordana, Średniawskiego, Rynek, Gałczyńskiego, Jordana i Słowackiego.

Kolejne 2 gmina zainstalowała w marcu 2020 r. przy ulicy Szpitalnej. Jak argumentowano podczas sesji; ich obecność ma zwiększyć rotację wolnych miejsc parkingowych.

Weź udział w sondażu!

Jak dotąd płatne strefy parkowania na terenie miasta były wyznaczane przy drogach gminnych. Jak wyjaśniali samorządowcy; był to efekt zapowiadanego przez nich „uporządkowania ruchu samochodowego w centrum miasta”. Czy w przyszłości płacić będziemy również na ulicach powiatowych?

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!