Myślenice

Żólte autobusy pojadą przez miasto. Od Dolnego Przedmieścia przez Zarabie

Żólte autobusy pojadą przez miasto. Od Dolnego Przedmieścia przez Zarabie

Przejazd przez miasto będzie kosztować 2 zł. Autobusy przejadą na odicnku Dolne Przedmieście – Zarabie

 

Od środy 23 czerwca na Zarabie i z Zarabia zaczną kursować żołte autobusy w ramach linii nr 1 Myślenice-Kraków. Na parkingu przy boisku KS Dalin uruchomiony został przystanek, a zastępca burmistrza zapowiada, że „wkrótce pojawi się tu wiata przystankowa”. - Mając na uwadze mieszkańców Zarabia oraz turystów postanowiliśmy powrócić do koncepcji historycznej zielonej linii z tą różnicą, że teraz jest to linia żółta - wyjaśnia Mateusz Suder (PiS).

Autobus będzie zabierał pasażerów z przystanku obok placu targowego. Trasa będzie przebiegała pętlą poprzez most osieczański i wszystkie przystanki od Kopca Marszałka Józefa Piłsudskiego po przystanek na parkingu obok KS Dalin, następnie autobus będzie jechał w kierunku Carrefoura i wykonywał pętlę przez ulicę Słowackiego i Pardyaka. Bilet „miejski” kosztować będzie 2 zł.

Operatorem połączenia będzie ta sama firma, która odpowiada za „żółte autobusy” - Małopolska PKS Sp. z o.o.. realizująca od marca kursy na trasie Myślenice-Kraków.

Jest jeszcze bus miejski

Na początku roku samorządowcy z magistratu postanowili też przedłużyć linię miejską, która została zainaugurowana w 2020 roku.

Organizator przewozów nie podaje liczby sprzedanych biletów, ale informuje że „skorzystało z niej około 3000 osób” w ciągu roku. Wzrasta też koszt utrzymania linii. Na trasie wokół miasta kursuje bus, a jego roczny koszt utrzymania to 102 151 zł. 

 

Problem transportu pogłębił koronawirus

Na wiosnę 2020 r. pierwsza fala pandemii koronawirusa obnażyła słabe strony systemu komunikacji, opartego w głównej mierze na prywatnych przewoźnikach wożących ludzi busami. Ci, w reakcji na rządowe ograniczenia dotyczące przewozu osób, zawieszali lub ograniczali kursy.

Skutki takiego postępowania odczuli m.in. mieszkańcy Poręby, Jasienicy, Buliny, Krzyszkowic, Zawady, Chełmu, Sułkowic, Pcimia (Pcim-Sucha), Trzebuni, Kornatki, Dobczyc i Gdowa, którzy z powodu braku połączeń mieli trudności z dotarciem na czas do pracy i z powrotem do domów. W czasie pierwszego lockdownu wiele osób z nadzieją patrzyło na autobus MPK poruszający się po Myślenicach. Jak się jednak okazało, przeznaczony był… dla personelu szpitalnego. Wypuszczając go na trasę Kraków-Myślenice, ówczesny wojewoda Piotr Ćwik (PiS) udowodnił, że jest to możliwe.

O wieloletnich zaniedbaniach w organizacji komunikacji zbiorowej coraz głośniej mówią mieszkańcy, którzy w tej kwestii liczą na działanie samorządowców. To wspólnie z czytelnikami MiastoInfo nieustannie zwracamy uwagę rządzącym na potrzebę zorganizowania połączeń. Dzięki zgłoszeniom mieszkańców i licznych publikacjach, gospodarze gmin zwrócili uwagę na problem, organizując linie zastępcze. „To jednak pokazuje, że organizacja komunikacji zbiorowej będzie jednym z wyzwań, z którym po zakończeniu pandemii, będą musieli zmierzyć się samorządowcy” – pisaliśmy w maju ubiegłego roku. Jak widać, próbują.

Priorytetem samorządowców w polityce transportowej powinno być:

  • połączenie kolejowe Kraków-Myślenice
  • połączenia autobusowe Kraków-Myślenice
  • połączenia między gminami w powiecie
  • utrzymywanie obecnego stanu
  • Zobacz wyniki
  • połączenie kolejowe Kraków-Myślenice połączenie kolejowe Kraków-Myślenice 29%
  • połączenia autobusowe Kraków-Myślenice połączenia autobusowe Kraków-Myślenice 55%
  • połączenia między gminami w powiecie połączenia między gminami w powiecie 12%
  • utrzymywanie obecnego stanu utrzymywanie obecnego stanu 3%
  • Głosów: 1806

Na prośbę o wskazanie priorytetów dla samorządowców w polityce transportowej, czytelnicy miasto-info.pl na pierwszym miejscu wskazują utworzenie połączenia autobusowego na linii Kraków-Myślenice (55%), następnie połączenie miast linią kolejową (29%), tworzenie lokalnych połączeń między gminami w powiecie (12%), a za utrzymaniem obecnego stanu opowiada się 3% ankietowanych.

Do tej pory myśleniczanie, którzy musieli dojeżdżać do Krakowa, korzystali z busów lub prywatnych samochodów. Dzisiaj mają trzecią opcję, którą są żółte autobusy. Na sondażowe pytanie zadane naszym czytelnikom; prawie połowa (48%) deklaruje decyduje się na dojazd własnym samochodem, autobus wskazuje 41%, natomiast przejazd busem zaznaczył co dziesiąty z naszych czytelników (11%).

 

Wybierając się w trasę na odcinku Myślenice - Kraków najchętniej wsiadam w:

  • autobus autobus 65%
  • bus bus 8%
  • prywatny samochód prywatny samochód 27%
  • Głosów: 4033

Czy ten trend utrzyma się na stałe? Jakie zmiany w branży przewozu osób wprowadzi nowy gracz i czy przekona do siebie pasażerów? To temat, który będziemy śledzić w kolejnych miesiącach. 

Powiązane tematy

Komentarze (4)

Zobacz więcej