Myślenice

To nie pierwsza propozycja nowej Zakopianki z Krakowa do Myślenic. Czy tym razem dojdzie do budowy?

To nie pierwsza propozycja nowej Zakopianki z Krakowa do Myślenic. Czy tym razem dojdzie do budowy?

Od 1988 do 2012 roku powstało 6 opracowań przebudowy lub budowy nowego odcinka Zakopianki od Krakowa do Myślenic. Żaden z nich nie zakończył się budową nowej drogi. Czy ostatnie propozycje GDDKiA i prezentacja 6 korytarzy doczekają się realizacji?

 

Obszar, na którym z końcem stycznia zaprezentowano 6 korytarzy nowego odcinka Zakopianki na odcinku Kraków - Myślenice (każda z propozycji to "korytarz" - linia ma od 3 do 5 km szerokości i na tym obszarze miałoby dojść do wytyczenia ostatecznej trasy - przyp. red.), był brany pod uwagę już wcześniej. W swoich dokumentach GDDKiA wskazuje, że do tej pory przygotowano wiele opracowań inwestycji przebiegających na obszarze analiz, które nie zostały wdrożone.

Wszystkie z nich opisywały możliwości poprowadzenia nowego przebiegu drogi ekspresowej, jak i rozbudowy istniejącej "siódemki". W ciągu ostatnich 40 lat Generalna wymienia 6 prób.

Marzec 1988 roku

Studium lokalizacyjne dla Drogi Międzyregionalnej Kraków Wróblowice – Siepraw - Myślenice, opracowało Biuro Rozwoju Krakowa. Przedstawiono w nim wyniki przebudowy i modernizacji drogi krajowej nr 7 na odcinku Kraków - Myślenice.

Warianty te poddano analizie wielokryterialnej oraz analizie ekonomicznej wraz z oceną ruchową, geologiczną oraz środowiskową. Wskazano, że w momencie wykonywania analiz, modernizacja istniejącej drogi do parametrów drogi ekspresowej jest rozwiązaniem łatwiejszym i bardziej racjonalnym, niż budowa nowego przebiegu drogi ekspresowej od węzła Tuchowska, omijając centrum Świątnik Górnych od wschodu i prowadząc dalej przebieg do Myślenic.

 

Czerwiec 1989 roku

Biuro Planowania Rozwoju Sieci Drogowej było autorem Studium Rozpoznawcze Drogi Ekspresowej Kraków - Myślenice. Główne wnioski to: trudności z dostosowaniem istniejącego odcinka drogi Opatkowice Myślenice do parametrów drogi ekspresowej (znaczna liczba wyburzeń) oraz propozycja wybudowania drogi ekspresowej w nowym przebiegu (razem z rezerwacją pasa terenu pod wyznaczony przebieg) oraz jako największą przeszkodę w budowie wskazano warunki geologiczne i duże koszty w przeciwdziałaniu szkodliwym skutkom (nieprzewidywalne skutki osuwisk).

Maj 1994 roku

Studium Rozpoznawcze drogi ekspresowej północ - południe w rejonie Krakowa przygotowało Biuro Planowania Rozwoju Sieci Drogowej – Pracownia Studiów Sieci Drogowej „Południe”.

Tym razem zaproponowano warianty przebiegu drogi ekspresowej w rejonie Krakowa po zachodniej stronie miasta od miejscowości Domiarki (początek północnego odcinka) do Głogoczowa (koniec południowego odcinka).

Czerwiec 1998 roku

Ta sama pracownia, co 4 lata wcześniej, przedstawiła Studium Porównawcze tras ekspresowych Kraków - Myślenice. Zastanawiano się nad przebudową i modernizacją "siódemki". Warianty poddano analizie wielokryterialnej, a jej rezultat to stwierdzenie, że modernizacja istniejącej drogi do parametrów drogi ekspresowej jest rozwiązaniem łatwiejszym i bardziej racjonalnym niż budowa nowego przebiegu drogi ekspresowej od węzła Tuchowska przez Świątniki Górne do Myślenic.

Czerwiec 2003 roku

Studium przebiegu drogi ekspresowej S7 w rejonie Krakowa opracowało Biuro Studiów (GDDKiA). Zaprezentowali warianty przebiegu drogi ekspresowej w rejonie Krakowa po jego zachodniej stronie, od miejscowości Poskwitów (początek północnego odcinka) do miejscowości Bęczarka (koniec południowego odcinka). Opracowanie bazuje na tym z 1994 r. i stanowi jego aktualizację, ze względu na brak aprobaty gmin ościennych dotychczasowo przedstawionych przebiegów drogi S7. Władze Krakowa oraz Skawiny nie zaakceptowały żadnego z przedstawianych w Studium z 2003 r.wariantów południowych proponowanych przez GDDKiA, a zaproponowany wariant przez gminę Skawina wymagał wykonania studium techniczno-ekonomicznego (proponowana trasa miała stać się częścią północnego obejścia miasta Skawiny).

2012 rok

Podczas prac nad Koncepcją przestrzennych dróg,  analizowano połączenie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) z Krakowem. Opracowanie zostało wykonane przez firmę ARUP na zlecenie marszałka województwa małopolskiego. W opracowaniu przedstawiono dwa główne warianty, których początek znajduje się w Głogoczowie (połączenie z dotychczasowo planowaną drogąS52), a koniec znajduje się w miejscu węzła Kraków Bieżanów na połączeniu drogi A4 i S7.

 

Rok 2022. Propozycja 6 korytarzy - najważniejszy odcinek Kraków - Głogoczów

W ostatnich dokumentach GDDKiA wskazuje, że na pewno inwestycja, jeśli będzie rozpoczęta, powstanie etapami. Najbardziej obciążony ruchem jest odcinek z Krakowa do połączenia w Głogoczowie z drogą 51, biegnącą w kierunku Bielsko-Białej.

Czy planowana sześciopasmowa droga ekspresowa S7, przebiegająca przez Myślenice, to korzystne rozwiązanie dla miasta?

  • zdecydowanie tak
  • raczej tak
  • trudno powiedzieć
  • raczej nie
  • zdecydowanie nie
  • Zobacz wyniki
  • zdecydowanie tak zdecydowanie tak 40%
  • raczej tak raczej tak 9%
  • trudno powiedzieć trudno powiedzieć 8%
  • raczej nie raczej nie 8%
  • zdecydowanie nie zdecydowanie nie 35%
  • Głosów: 3505

Projektowana droga ekspresowa S52 (BDI), planowana jest do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). W dalszej kolejności będzie realizacja odcinka od S52 do włączenia w istniejącą drogę S7 na granicy Myślenic i Pcimia, z ewentualnym dodatkowym wydzieleniem zachodniej obwodnicy Myślenic.

Źródło: streszczenie SK-S7 - Kraków - Myślenice.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze

Zobacz więcej