Tunel w Krzyszkowicach ma kolejne opóźnienie. Generalna Dyrekcja: „Krok do tyłu. Na ZRiD musimy poczekać”
Budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach, popularnie zwanego przez mieszkańców „tunelem” po raz kolejny przesunie się w czasie. To wynik uchylenia orzeczenia wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji
Mija piąty rok kadencji 2018-24 i kolejny oczekiwania na tunel pod Zakopianką. Zdania samorządowców w sprawie jego budowy są podzielone. Jedni od dawna radzą, aby „nie robić polityki” i czekać, aż Generalna Dyrekcja rozpocznie prace. Z kolei inni przekonują, że należy pogodzić się z tym, że „w tej kadencji nie będzie rozwiązania dla Krzyszkowic”.
Tymczasem Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła Krzyszkowice. A to z kolei, odsunie w czasie wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
GDDKiA: Krok do tyłu
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę węzła drogowego na skrzyżowaniu Zakopianki (DK7) z drogą powiatową w Krzyszkowicach, została wydana dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w styczniu 2022 r. przez burmistrza MiG Myślenice.
Również w 2022 r. decyzja została zaskarżona do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, który utrzymał ją w mocy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w swoim wyjaśnieniu wskazał, że samorządowe kolegium odwoławcze w uzasadnieniu podtrzymania decyzji I instancji, nie dopełniło wszystkich powinności formalno-prawnych. Dla sądu był to czynnik decydujący i na tej podstawie podważył decyzję SKO.
„Dla GDDKiA oznacza to, że na tej podstawie nie możemy uzyskać ZRID-u, a w konsekwencji ogłosić przetargu na budowę węzła. Musimy poczekać na ponowne rozpoznanie sprawy przez SKO i uzupełnienie braków formalnych w uzasadnieniu” - GDDKiA.
Jak informuje Generalna Dyrekcja; decyzja środowiskowa nadal obowiązuje, ale nie jest ostateczna. „Dla GDDKiA oznacza to, że na tej podstawie nie możemy uzyskać ZRID-u, a w konsekwencji ogłosić przetargu na budowę węzła. Musimy poczekać na ponowne rozpoznanie sprawy przez SKO i uzupełnienie braków formalnych w uzasadnieniu” – czytamy w komunikacie drogowców. Jak informują; ”realizacja inwestycji przewidziana jest na lata 2024-2026”.
Tunel obiecują od lat
Temat bezpiecznej przeprawy przez DK7 w Krzyszkowicach przez polityków i mieszkańców maglowany jest od lat. Był też jedną z obietnic w kampanii wyborczej w 2018 roku.
Kadencja 2018-24 rozpoczęła się od protestu mieszkańców, którzy na początku 2020 r. postanowili zablokować drogę krajową nr 7. Tym sposobem zainteresowali problemem nie tylko lokalne władze i GDDKiA, ale też ogólnopolskie media.
To również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W kolejnych latach mimo wielu zapewnień ze strony drogowców, czy lokalnych polityków, tunelu nadal nie ma, a jego zapowiadana budowa znowu przesuwa się w czasie.
Tymczasem jak pisaliśmy w kwietniu; mieszkańcy korzystają z własnych rozwiązań, przechodząc pod DK7 taką przeprawą:
Na przełomie roku 2020/21 średnio w tym miejscu przejeżdżało pond 39 tys. samochodów na dobę. W latach 2017-2021 w obrębie skrzyżowania doszło do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.