Krzyszkowice. Tunel chce budować 7 firm. Na kogo postawi Generalna Dyrekcja?
Siedem firm wzięło udział w przetargu na budowę węzła drogowego na Zakopiance w Krzyszkowicach. Najniższa oferta to 91,1 mln zł, a najwyższa wynosi 103,3 mln zł.
„Oprócz kryterium ceny, bardzo ważnym okaże się kryterium jakości” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Jak informuje GDDKiA; do przetargu przystąpiło 7 podmiotów. Najniższą ofertę o wartości 91,1 mln zł zaproponowała firma Nowak-Mosty. Najdroższą, PORR na kwotę 103,3 mln zł. Drogowcy na budowę tunelu w Krzyszkowicach planowali wydać 115,1 mln zł .
Oferenci:
Nowak-Mosty – 91 076 804,98 zł;
Swietelsky – 95 107 322,49 zł;
Konsorcjum firm: IMB-Podbeskidzie, Eurovia – 95 998 326,71 zł;
SKANSKA – 98 236 685,41 mln zł;
Mota-Engil – 98 402 539,80 zł;
Strabag – 99 347 100,00 zł;
PORR – 103 277 360,11 zł
„Komisja przetargowa rozpocznie teraz ocenę złożonych ofert. Oprócz kryterium ceny, bardzo ważnym okaże się kryterium jakości. Chcemy uzyskać jak najdłuższą gwarancję na obiekty mostowe, a także na ekrany akustyczne” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Drogowcy przewidują, że „w ciągu trzech miesięcy będziemy mogli podpisać umowę”. Wykonawca na budowę węzła będzie miał 18 miesięcy od podpisania umowy, nie licząc 3-miesięcznych przerw zimowych. Uwzględniając te przerwy, węzeł powinien powstać w ciągu 2 lat.
Pięć lat
Temat bezpiecznej przeprawy przez DK7 w Krzyszkowicach przez polityków i mieszkańców maglowany jest od lat. Był też jedną z obietnic w kampanii wyborczej w 2018 roku.
Kadencja 2018-24 rozpoczęła się od protestu mieszkańców, którzy na początku 2020 r. postanowili zablokować drogę krajową nr 7. Tym sposobem zainteresowali problemem nie tylko lokalne władze i GDDKiA, ale też ogólnopolskie media.
W kolejnych latach, mimo wielu zapewnień ze strony drogowców, czy lokalnych polityków budowa tunelu przesuwała się w czasie. Jeszcze w lipcu tego roku GDDKiA informowała o kolejnym opóźnieniu wynikającym z uchylenia orzeczenia wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
W czwartek 26 października drogowcy poinformowali „o ogłoszeniu przetargu na budowę węzła drogowego na Zakopiance w Krzyszkowicach. Inwestycja pozwoli na bezkolizyjny wjazd na drogę krajową nr 7. Na oferty czekamy do 30 listopada”.
Przez cały ten czas; mieszkańcy korzystają z własnych rozwiązań, przechodząc pod DK7 taką przeprawą:
Projekt bezkolizyjnego węzła zakłada m.in.: likwidację lewoskrętów, budowę tunelu pod DK7 dla ruchu lokalnego i pieszych, pasów włączenia i wyłączenia, budowę chodnika, przejść dla pieszych na łącznicach i jezdniach dodatkowych, a także korektę lokalizacji zatok autobusowych wraz z peronami przystankowymi.
Potrzebne będą drogi dojazdowe
Rozstrzygnięcie przetargu na budowę tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach nie rozwiązuje wszystkich problemów mieszkańców. Ci zwracają uwagę, że aby do niego dojechać potrzebne będą drogi lokalne.
„Efekt jest taki, że jest ZRiD, jest ogłoszony przetarg, a dróg gminnych łączących przysiółki Wójciakówka, Bugaj, Psiary nie ma” – podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic mówił Waldemar Kleszcz.
„Nie mogliśmy rozpocząć projektowania dróg zbiorczych, bo odpowiada za nie inwestor – GDDKiA. Będziemy, tak jak przy projektowaniu węzła dbać o to, aby wszystkie państwa interesy były zabezpieczone jak najlepiej, żeby ta komunikacja pomiędzy poszczególnymi przysiółkami też była skomunikowana z drogami zbiorczymi” – zapewniał burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS).
W okolicy przyszłego węzła Zakopianką przejeżdża codziennie prawie 40 tysięcy pojazdów. Te dane pochodzą z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021. Dzięki budowie węzła i likwidacji lewoskrętów zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu.
W latach 2017-2021 doszło tutaj do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne. Te statystyki świadczą o konieczności poprawy bezpieczeństwa w Krzyszkowicach.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.