logo-web9
Myślenice

Myślenice potrzebują obwodnic. A gdyby tak... zachodnią budował starosta, a wschodnią burmistrz?

To najnowsza propozycja radnego Jana Bylicy (PiS), który podczas czwartej sesji rady powiatu poruszył temat budowy obwodnic Myślenic.

Ich powstanie umożliwi węzeł na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Sobieskiego. Obwodnice mogą odciążyć ruch w centrum, łącząc się z nim od północnego-wschodu i zachodu miasta.

Przez samorządowców te drogi zapowiadane są od lat, czy nadchodzi czas realizacji tych koncepcji?

Miasto potrzebuje obwodnic, aby wyprowadzić ruch samochodowy z centrum. Od lat mówi się o drodze zachodniej, która miała łączyć Zakopiankę z Górnym Przedmieściem i Osiedlem Tysiąclecia, a ostatnie lata i rozwój strefy przemysłowej, stworzyły potrzebę odciążenia drogi wojewódzkiej 967 i ul. Słowackiego. 

Budowę północno-wschodniej obwodnicy w 2022 roku obiecywał burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS), podobnie jak kontynuację projektu drogi zachodniej i budowę bezkolizyjnego skrzyżowania na Zakopiance. 

We wrześniu 2022 r. marszałek Witold Kozłowski i burmistrz Szlachetka podpisali umowę na opracowanie koncepcji jej budowy. Przebieg drogi mieliśmy poznać pod koniec 2023 roku. 

„Jeżeli mówimy o obwodnicy wschodniej to perspektywa 5-7 lat, jeżeli chodzi o złoty pociąg z Myślenic do Krakowa, to w bardzo optymistycznym wariancie mówimy o perspektywie do 10 lat” - po złożonym podpisie w programie „Tematy Dnia” w TVP Kraków zapowiadał burmistrz Myślenic. 

Weź udział w sondażu!

 

Węzeł na Zakopiance - łącznik dla obwodnic 

Przypomnijmy; obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracuje nad budową węzła u zbiegu ul. Sobieskiego i Zakopianki, gdzie w tym momencie ruch kierowany jest za pomocą sygnalizacji świetlnej.

Wykonanie węzła umożliwi dołączenie do niego tzw. drogi zachodniej oraz północno-wschodniej.

Burmistrz Szlachetka uważa, że droga zachodnia powinna być powiatowa i wraca do tematu sprzed trzech lat, kiedy jego opinii nie podzielał starosta. Ostatnia dyskusja na ten temat między samorządowcami, miała miejsce w 2021 r. Wówczas jego pomysł skrytykował starosta, który przypominał, że to obietnice Jarosława Szlachetki. 

„Ze zdziwieniem przyjąłem informację, że pan burmistrz Szlachetka chce, aby powiat myślenicki realizował jego obietnice wyborcze. Wybudowanie tzw. "obejścia zachodniego" jest w programie wyborczym pod nazwą "Plan dla Myślenic". Od początku był to pomysł gminy. (…) Będziemy ją wspierać przy wydaniu pozwolenia na tzw. ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, które leży w kompetencjach starosty" - sprawę komentował starosta Józef Tomal.

 

Radny proponuje rywalizację; starosta buduje obwodnicę zachodnią, a burmistrz wschodnią 

Radny powiatowy Jan Bylica (PiS) proponuje element rywalizacji, a podczas czwartego posiedzenia rady wnioskował o zaproszenie do dyskusji nowego dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA, którym został były burmistrz Myślenic Maciej Ostrowski

Przy okazji zasugerował, że drogę zachodnią mógłby budować starosta, a drogę wschodnią... burmistrz.

- Widziałbym możliwość budowy myślenickiej WZ-tki wschód-zachód, która wykorzystywałaby nowy węzeł powstający na skrzyżowaniu Zakopianki i ul. Sobieskiego. Mogłoby to wyglądać w ten sposób, że część zachodnią buduje starosta, a wschodnią burmistrz. Takie współzawodnictwo dla wszystkich mieszkańców nawet całego powiatu mogłoby się przydać-proponuje radny Jan Bylica (PiS). 

Weź udział w sondażu!

O ile zaproszenie dyrektora na sesję starosta przyjął z aprobatą, to podczas posiedzenia rady, nie odniósł się do samego pomysłu budowy drogi zachodniej. 

A co z drogą S7 Kraków-Myślenice?

O ile planowana obwodnica północno-wschodnia nie jest zagrożona inną inwestycją, to budowa drogi zachodniej może kolidować z przebiegiem nowej Zakopianki, czyli ekspresowego odcinka S7 między Krakowem a Myślenicami. 

To szczególnie ważny temat dla mieszkańców Myślenic, bowiem prezentowane dotychczas przebiegi tras prowadziły przez Górne Przedmieście

Przypomnijmy; Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła firmę IVIA, która jest odpowiedzialna za przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla tzw. „nowej Zakopianki” pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Na opracowanie dokumentu firma ma 6 lat, ale pierwsze propozycje przebiegu drogi S7 poznamy w 2025 roku.

Obecnie prowadzone są analizy rozległego obszaru między miastami pod kątem poprowadzenia tam nowej drogi. To obszar pomiędzy południowymi granicami Krakowa a Myślenicami. - Nie powiedzieliśmy, gdzie planowana nowa zakopianka ma się łączyć z drogą ekspresową w Myślenicach. Ma się włączyć w drogę ekspresową, która zaczyna się w Myślenicach - wyjaśnia Kacper Michna, z GDDKiA.

Weź udział w sondażu!

Jak powiedział Gazecie Krakowskiej; do opracowania wariantów przebiegu trasy potrzebne jest poznanie terenu, jego inwentaryzacja. W tym wypadku mówimy o nawet tysiącach kilometrów kwadratowych. Wykonawca Studium dla nowej trasy sprawdza więc teren pod względem geodezyjnym, przyrodniczym, musi zaznaczyć istniejące budynki, wyznaczyć osuwiska. Na mapy zostanie naniesione wszystko, co jest istotne dla późniejszego projektowania.

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!