Kraków nie chce busów w centrum. Jak będziemy dojeżdżać?
- 13 czerwca 2017
Od piątku busy dowożące mieszkańców podkrakowskich miejscowości nie wjadą do ścisłego centrum, które ma być otwarte wyłącznie dla transportu zero lub niskoemisyjnego
W sobotę 17 czerwca w Krakowie rozpocznie się przebudowa ul. Basztowej. Ta data to również początek procesu pozbywania się busów ze ścisłego centrum miasta.
Krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogranicza liczbę przystanków przy ulicach Pawiej, Warszawskiej i Ogrodowej (dot. przystanków przelotowych). Docelowo nie będzie również możliwe korzystanie z przystanków początkowych/końcowych zlokalizowanych w rejonie ulic Worcella i Ogrodowej.
Kolejne zmiany dotyczą zasad dostępności dla przewoźników niektórych ulic i przystanków wewnątrz tzw. II obwodnicy tj. na Alei Trzech Wieszczów, al. 29 Listopada, ul. Dietla i dalej al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubomirskiego i ul. Wita Stwosza.
Krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu informuje, że efektem takich działań będzie „(…) ograniczenie ruchu pojazdów, a co za tym idzie hałasu i spalin, w ścisłym centrum Krakowa i przyspieszenie komunikacji zbiorowej na Alejach Trzech Wieszczów”.
Celem władz miasta jest wprowadzenie do centrum wyłącznie transportu zero lub niskoemisyjnego, a busy uznawane są przez nie jako jedne z bardziej trujących. Co więcej jak informuje ZIKiT prywatni przewoźnicy mieli niejednokrotnie „blokować” autobusy miejskie.
(…) podjęto decyzję, działając w interesie pasażerów KMK, aby ruch BUS „skanalizować” poprzez udostępnienie na niektórych ciągach jedynie przystanków „dedykowanych” dla konkretnych kierunków. Polegać ma to na tym, iż np. przewoźnicy jadący z centrum w kierunku Borku Fałęckiego przez ul. Zakopiańską będą mogli się zatrzymywać na alejach jedynie na przystanku „Jubilat”, a ci kierujący się w stronę ul. Wielickiej przystanek „AGH”.
Jako przystanek początkowy i końcowy bursiarzom proponuje się pętlę „Nowy Kleparz” przy ul. Prądnickiej.
(...) Nie można się zgodzić z tezą, która pojawiła się jakiś czas temu w mediach, iż w jakikolwiek znaczący sposób na tych korektach ucierpią pasażerowie aglomeracji krakowskiej oraz sami przewoźnicy, skoro w dalszym ciągu mogą bezpośrednio dojechać w obręb tzw. II obwodnicy co niejednokrotnie nie jest możliwe dla pasażerów korzystających z systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie, gdzie konieczność przesiadki nieodłącznym elementem codziennych podróży. W dalszym ciągu trasy przewoźników osobowych przecinają się lub stykają z głównymi węzłami przesiadkowymi na terenie Krakowa, gdzie można bez problemu dokonać przesiadki na docelowy tramwaj czy autobus miejski - czytamy w komunikacie ZIKiT
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Co to znaczy nabijanie kasy przewoźnikom? W Krakowie przewozy komunikacja zbiorowa wykonywane są przez Mobilisa - prywatny oraz MPK które jest publiczne (zakład samorządowy). Zleceniodawca jest ZIKiT, który ustala cenę za wozokilometr i zleca wykonanie usługi przewozowej. Do tego to ZIKiT ustala trasy i rozkłady jazdy.
Skąd pochodzą pieniądze? W 40% z biletów, pozostałe 60% to subwencja budżetowa z budżetu miasta zasilanego podatkami mieszkańców Krakowa, a nie mieszkańców Myslenic.
Dojazd do Kleparza tez nie jest złym rozwiązaniem, bo to nadal jest centrum miasta. Przewoźnik jeśli chce może tez dojeżdżać do dworca MDA, jak robią to busiarze z Rabki, Mszany, Jordanowa, Zawoi. Likwidacja wysypanych kamieniami placów postojowych w centrum miasta przyczynia się pozytywnie do poprawy jakości sfery publicznej. Nikt nie wyrzuca zadbanych, klimatyzowanych pojazdów, mikrobusy to raczej średni sposób transportu. Jakoś do Katowic z MDA wyjeżdżają co 5-10 minut busy i autobusy.
Mieszkańcy powiatu myślenickiego mogą się albo przyzwyczaić do zmian, albo zmienić miejsce zamieszkania, pracy, uczelni. Z reszta docelowo busy typu sprinter zostaną wyrzucone na pętle tramwajów typu borek i czerwone maki. Jak w cywilizowanych miastach zachodu, komuńikacja podmiejska do centrum przesiadkowego z park ingiem parkuj i jedz a potem komuńikacja miejska.
BRAWO !!!!
niech nasi włodarze biorą się do roboty !! Istnieje możliwość stworzenia lini aglomeracyjnej na trasie Kraków Myślenice - wiem bo o to pytałem, sęk w tym, że to nasze władze muszą wyjść z tą inicjatywą do Miasta Krakowa !!!!.
Precz z trującymi śmierdzącymi traktującymi jak zwierzęta ludzi BUSAMI !!!!
Od razu biadolenie. Kleparz też jest dobrą lokalizacją, zwłaszcza że aleje posiadają buspasy. Obecnie jadąc westerplatte stoi się tam kilkadziesiąt minut bo nie ma jak ominąć korka, a aleje to będzie bajka Niektórym się pewnie nie podoba że trzeba podejść 5 minut do galerii. Czasem warto ruszyć tyłek.
Zakopianka to droga krajowa, utrzymywana przez GDDKiA, na która również składają się mieszkańcy Krakowa. Chciałeś zabłysnąć, a nie wyszło. Do tego popracuj nad ortografia. Jest straszna.
okazja dla posla zeby sie wykazal przeciez dzialal w sejmiku teraz jest jeszcze wyzej