Region myślenicki może liczyć na wsparcie województwa
- 18 lutego 2019
materiał promocyjny
W myślenickim magistracie odbyło się spotkanie marszałka Województwa Małopolskiego z samorządowcami z terenu Powiatu Myślenickiego. Tematem przewodnim były problemy dotyczące transportu i komunikacji w gminach naszego powiatu
Gospodarzem spotkania był Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice Jarosław Szlachetka, a zarząd województwa reprezentowali marszałek Witold Kozłowski, wicemarszałek Łukasz Smółka, dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich Hubert Guz oraz dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Marta Maj.
W spotkaniu uczestniczyli starosta powiatowy oraz wszyscy wójtowie i burmistrzowie gmin z Powiatu Myślenickiego, a także przedstawiciel Sejmiku Województwa Robert Bylica i zastępca burmistrza Miasta i Gminy Myślenice Mateusz Suder.
Witold Kozłowski, marszałek Województwa Małopolskiego: Bardzo dziękuję burmistrzowi Jarosławowi Szlachetce za zaproszenie do Myślenic i zorganizowane tego spotkania. Przyjechaliśmy tutaj bardziej wysłuchać Waszych problemów, niż referować. Chętnie włączamy się w rzeczową dyskusję, która będzie dla nas przedmiotem analizy i jednocześnie przybliży nas do realizacji wielkich projektów na terenie regionu myślenickiego.
Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Marty Maj, która przedstawiła ostatnie realizacje ze środków budżetu Urzędu Marszałkowskiego na terenie Powiatu Myślenickiego, a także plany na ten rok. W ostatnim czasie w Gminie Myślenice zmodernizowano między innymi drogę nr 955 na trasie Sułkowice – Jawornik, czy też rozbudowano drogę wojewódzką nr 967 pod Górę Borzęcką.
- W latach 2014–2018 w trybie Inicjatyw Samorządowych na terenie Powiatu Myślenickiego wybudowano 4,3 km chodników, 2,7 km kanalizacji oraz 6 zatok autobusowych za łączną kwotę 5,3 mln zł przy udziale jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 2,8 mln zł. Dużym projektem, o którym się mówi w perspektywie przyszłości jest budowa bezkolizyjnego węzła w Jaworniku, ale na ten moment nie ma zabezpieczonych środków finansowania na ten cel – referowała Marta Maj z Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Węzeł w Jaworniku i Złoty Pociąg do Myślenic
Temat węzła w Jaworniku został szerzej poruszony przez marszałków Witolda Kozłowskiego i Łukasza Smółkę, a także burmistrza Jarosława Szlachetkę. Poparcie dla realizacji tej inwestycji głośno wyrazili burmistrz Sułkowic Artur Grabczyk oraz starosta powiatowy Józef Tomal.
Jarosław Szlachetka, burmistrz Miasta i Gminy Myślenice: Budowa bezkolizyjnego węzła drogi krajowej z drogą wojewódzką w Jaworniku jest ważnym elementem nie tylko dla poprawy bezpieczeństwa na zakopiance, ale również dla mieszkańców i przedsiębiorców. W strefie przemysłowej w pobliżu tego skrzyżowania jest 30 dużych zakładów produkcyjnych, a zarówno pracownicy jak i przewoźnicy materiałów mają duże problemy z włączeniem się do ruchu na zakopiance. Gmina Myślenice wydała około miliona złotych na przygotowanie projektu i mamy nadzieję, że zarówno Urząd Marszałkowski jak i minister Adamczyk znajdą środki na sfinansowanie tej inwestycji.
Włodarze lokalnych gmin poruszyli podczas spotkania temat transportu zbiorowego, możliwości przedłużenia linii MPK do miejscowości z Powiatu Myślenickiego, a także perspektywie budowy linii kolejowej. Jeszcze w lutym w Urzędzie Marszałkowskim ma zostać podpisana umowa dotycząca opracowania studium wykonalności tzw. Złotego Pociągu.
Smółka, wicemarszałek Województwa Małopolskiego, a wcześniej współpracownik ministra Andrzeja Adamczyka w resorcie infrastruktury i transportu: Burmistrz Jarosław Szlachetka jeszcze jako poseł wykazywał się dużym zaangażowaniem w sprawę poprawy infrastruktury Powiatu Myślenickiego i współpracowaliśmy przy powstającym pomyśle budowy linii kolejowej Kraków – Myślenice. Marzenia są po to, aby je realizować i wierzę, że ten temat będzie się rozwijał.
Bliższa perspektywa – budowa ścieżek rowerowych
Budowa zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim była kolejnym z tematów poruszanych przez przedstawicieli Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz departamentu Funduszy Europejskich podczas piątkowego spotkania w Myślenicach.
- Obecna perspektywa inwestycji przy wsparciu Województwa Małopolskiego ze środków unijnych, to też walory turystyczne i przede wszystkim koncepcja zagospodarowania zbiornika poprzez budowę ścieżek rowerowych. Zdajemy sobie sprawę z problemów związanych z przetargami, wzrastającymi cenami, ale będziemy starać się wspólnie je rozwiązać. Podobnie z programami dotyczącymi instalacji paneli fotowoltaicznych, na które środki planujemy zwiększyć nawet trzykrotnie, czy też postępujące w końcu programy wymiany starych kotłów węglowych – wyjaśniał Hubert Guz, dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich w Urzędzie Marszałkowskim.
W ramach programu VeloMałopolska zaprojektowano 8 tras o łącznej długości 1000 kilometrów. Obecnie robotami budowlanymi bądź opracowaniem dokumentacji objętych jest 575 kilometrów na terenie Małopolski. Mieszkańców Gminy Myślenice szczególnie dotyczy 18-kilometrowa trasa wzdłuż zalewu Dobczyckiego prowadzona z Myślenic przez Borzętę w stronę Dobczyc.
Gmina Myślenice otrzymała środki unijne z Urzędu Marszałkowskiego właśnie na budowę ścieżek wokół Jeziora Dobczyckiego i punkt widokowy w Drogini, a także na dalsze etapy rewitalizacji Rynku i otoczenia starówki w Myślenicach.
Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta i Gminy Myślenice
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Linia kolejowa w Myślenicach. Marzenia ściętej głowy. ????
Niższy koszt wody i ścieków od stycznia 2019. Marzenia ?
Fenomenem miasto-info jest fakt, że problemy typu "przejazd na skrzyżowaniu" są wyolbrzymiane, natomiast prawdziwe problemy jak komunikacja(jej brak), wszechobecny syf na chodnikach (walające się śmieci, butelki, psie kupy), wywożenie śmieci(określona ilość raz w miesiącu), lub ceny za wodę (jedne z najwyższych w Kraju). Jak już pojawia się ciekawy artykuł, choć krótki, to spada na dalszy plan. Prawda jest taka, że zegar tyka, PiS mówiło że poprzedni burmistrz nic nie zdziałał, ale przynajmniej nie obiecywał "gruszek na wierzbie". Poczekamy jeszcze trochę przed Panem Szlachetką sporo wyzwań lecz czasu zostało do końca kadencji jeszcze dużo. Na razie wymienia ludzi na swoich, wystarczy zobaczyć ilu nauczycieli i dyrektorów w szkołach zostało zawieszonych lub zwolnionych, nie mówiąc już o Urzędach.
Nie wiem po co zaproszono na to spotkanie starostę Józefa Tomala, on powinien otrzymać dofinansowanie dla powiatu od PO.