Tunel w tym miejscu? Zaczynacie wątpić, że w ogóle powstanie
O potrzebie budowy bezpiecznego przejazdu na skrzyżowaniu Zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach, mówi się od kilku lat. Większość z was traci wiarę w powodzenie tej inwestycji
Temat budowy bezpiecznej przeprawy przez Zakopiankę w Krzyszkowicach trwa od kilku lat. Był jednym z głównych zagadnień poruszanych podczas kampanii w wyborach samorządowych 2018. Niedawno pytaliśmy Was, czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do jego budowy?
Na początku roku w myślenickim magistracie, wspólnie z burmistrzem Jarosławem Szlachetką i wiceburmistrzem Mateuszem Sudrem, przy jednym stole usiadł m.in. starosta Józef Tomal, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński oraz dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Jerzy Grabowski.
Tomasz Pałasiński z GDDKiA zaprezentował koncepcję budowy bezkolizyjnego przejazdu w Krzyszkowicach – pod Zakopianką. Dokumentacja zawierała propozycję budowy tunelu z uwzględnieniem ukształtowania terenu, ingerencji w grunty prywatne, a także obowiązujące przepisy projektowe techniczno-budowlane wraz z szacunkowymi kosztami zaproponowanej rozbudowy skrzyżowania. Gmina nie informuje o ich wysokości.
Efektem spotkania miało być porozumienie między powiatem a GDDKiA dotyczące budowy tunelu. Jak w maju informował starosta Józef Tomal: „Zespół Radców prawnych Starostwa przeanalizował treść porozumienia oraz przygotował propozycję zmian. W dniu 11 kwietnia 2019 roku skierowano pismo do dyrektora oddziału GDDKiA w Krakowie (…) do dnia dzisiejszego nie wpłynęła odpowiedź na powyższe zapytanie i oczekujemy na informację w tej sprawie”.
Podobnie jak starostwo, czekali mieszkańcy oraz pozostali samorządowcy. W jednym z naszych sondaży zapytaliśmy Was, czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach?
Dwie trzecie z ankietowanych (66%) nie wierzy w powodzenie tej inwestycji, natomiast co trzeci z naszych czytelników (34%) uważa, że samorządowcy poradzą sobie z tym wyzwaniem i doprowadzą do budowy tunelu w tym miejscu.
Radni mają intencje
Podczas XII posiedzenia, radni gminy Myślenice jednogłośnie podjęli uchwałę intencyjną o woli współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Powiatem Myślenickim w celu przyśpieszenia prac związanych z realizacją budowy dwupoziomowego skrzyżowania Zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach.
Jak czytamy w uchwale "w trosce o życie i zdrowie mieszkańców Krzyszkowic oraz innych osób korzystających ze skrzyżowania (...) apelujemy o przyśpieszenie działań mających na celu niezwłoczne podpisanie porozumienia pomiędzy GDDKiA, Powiatem Myślenickim oraz Gminą Myślenice w celu współpracy przy realizacji budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w Krzyszkowicach”.
W ramach współpracy gmina Myślenice deklaruje, że wyłoży na tę inwestycję do 500 tys. zł dla GDDKiA.
Burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS): Chcemy przyśpieszyć i zdopingować władze powiatu myślenickiego, a przede wszystkim starostę Józefa Tomala oraz zarząd do tego, aby w jak najszybszym terminie zostało podpisane porozumienie dotyczące rozpoczęcia prac związanych z poprawą bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu poprzez budowę wielopoziomowego skrzyżowania. Porozumienie między GDDKiA a starostwem otwierało możliwości, aby to działanie zostało wpisane w jakikolwiek program, np. "Program realizacji poprawy bezpieczeństwa na drogach krajowych".
Instytucjami wiodącymi w realizacji tej inwestycji powinna być GDDKiA i powiat myślenicki, bowiem jest to skrzyżowanie drogi krajowej z powiatową. Jednam mam nadzieję, że to będzie jedna z tych inwestycji, którą podejmiemy wspólnie.
Jak wyjaśniał zadającym pytania radnym; obecna uchwała określa kwotę, jaką gmina jest w stanie przekazać, aby wesprzeć prace w 2019 i 2020 roku.
Konkretny cel zostanie wskazany wraz z podjęciem właściwej uchwały po podpisaniu stosownego porozumienia, w którym zostanie zawarty zakres całości inwestycji. Pytany o koszty przebudowy skrzyżowania informował, że w koncepcji przygotowanej na zlecenie GDDKiA była mowa o 9 mln zł netto, jednak w ostatnim czasie Generalna Dyrekcja w porozumieniu wysłanym do starostwa kwotę zwiększyła. – Ostatecznie będę mógł podać ją, kiedy zostanie przygotowana dokumentacja do projektu. Obecnie jest przygotowana przez Generalną koncepcja, dotycząca zoptymalizowanego zajęcia gruntów osób prywatnych i wyburzeń, które nie ingerują w domy mieszkalne - tylko w jedno, czy dwa zabudowania gospodarskie – dodał.
Na tunele wskazujecie od lat
Dyskusja na temat rozwiązania, które pozwoli mieszkańcom na bezpieczne przecięcie Zakopianki, ciągnie się od lat. Od 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic budowała kładki dla pieszych. Koszt budowy każdej z nich wahał się między 6 a 7,5 mln zł. Takie przejścia w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych powstały w Jaworniku (I - 7,5 mln zł, II - 3,6 mln zł), w Gaju i Głogoczowie (I - 4,2 mln zł, II - 6,4 mln zł).
W 2015 roku pytaliśmy Was http://miasto-info.pl/myslenice/10698,kolejna-kladka-nad-zakopianka-wolicie-tunele.html , który sposób na przekroczenie Zakopianki jest wygodniejszy - kładki czy tunele. Zdecydowana większość z ankietowanych (87%) wskazywała na tunele, jednak GDDKiA nadal budowała kładki.
Gmina wykłada pół - powiat milion złotych
Wczoraj na oficjalnym profilu starostwa powiatowego znalazła się informacja o tym, że starosta Józef Tomal wraz z wicestarostą Rafałem Kudasem spotkali się z dyrektorem Tomaszem Pałasińskim z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz deklaracja, że powiat przekaże na budowę tunelu milion złotych.
Starosta Józef Tomal: Od początku jesteśmy za budowa tego tunelu, dlatego porozumienie w tej sprawie podpisałem jeszcze w czasie, kiedy burmistrzem był Maciej Ostrowski. Jednak szanuję publiczne pieniądze i chce żeby ta inwestycja była porządnie przygotowana, dlatego jesteśmy w stałym kontakcie z GDDKiA.
Widoczność ograniczają betonowe bariery
Skrzyżowanie Zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach jest jednym z najbardziej niebezpiecznych na odcinku od Myślenic do Głogoczowa. W 2017 roku GDDKiA przeprowadziła jego korektę (korekta lewoskrętu od Krakowa w kierunku Myślenic oraz wlotu drogi powiatowej i budowa chodników wraz z dojściami do zatok autobusowych), ale to nadal nie rozwiązuje problemu bezpiecznego przejazdu, ani przejścia z jednej strony miejscowości na drugą.
Co więcej, wzdłuż Zakopianki na odcinku kilkuset metrów (od Myślenic w kierunku Krakowa) GDDKiA postawiła betonowe bariery, które według opinii mieszkańców nie tylko ograniczają widoczność chcącym skręcić z Krzyszkowic w lewo (w kierunku Myślenic), ale stanowić mogą niebezpieczeństwo w razie wypadku.
O potrzebie przebudowy skrzyżowania na tzw. bezkolizyjne, było głośno w 2017 roku m.in. podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic z inżynierami z GDDKiA oraz lokalnymi władzami. Ze strony właściciela drogi krajowej padło zapewnienie, że zostanie opracowane rozwiązanie, które będzie spełniało wszelkie normy techniczne oraz budowlane.
Temat skrzyżowania poruszany był podczas kampanii, w trakcie wyborów samorządowych 2018. Niebezpieczeństwo związane z Zakopianką pojawiało się w spotach kandydatów, a kończący kadencję burmistrz Maciej Ostrowski wraz ze starostą Józefem Tomalem podczas konferencji prasowej podpisali porozumienie w sprawie prac związanych z budową w Krzyszkowicach bezkolizyjnego przejazdu. Jak przekonywali; to wynik braku zaangażowania w tej sprawie ze strony GDDKiA.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.