logo-web9
Powiat myślenicki

Wojewoda ma 42 mln zł na stworzenie linii autobusowych. Czy samorządy skorzystają z funduszu?

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita (PiS) ogłosił dodatkowy nabór wniosków na dofinansowanie w ramach „Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej”.

Wnioski można składać do 2 października. Wysokość środków przyznanych na 2020 rok dla małopolskich samorządów wynosi ponad 42 mln złotych. Do tej pory wydano 10,5 mln.

Jak informuje wojewoda małopolski; celem dofinansowania ze środków „Funduszu zadań własnych organizatorów publicznego transportu zbiorowego” jest reaktywowanie zamkniętych lub utworzenie nowych połączeń autobusowych, a tym samym usprawnienie komunikacji publicznej i eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego na terenie jednostek samorządu terytorialnego.

Wojewoda Łukasz Kmita (PiS): Ruszamy z kolejnym naborem dotyczącym utworzenia nowych połączeń autobusowych. Zachęcam wszystkie samorządy do tego, aby odpowiedziały na apel mieszkańców. Mamy świadomość, że w czasie epidemii część kursów została zawieszona, stąd prośba do samorządowców, aby do 2 października złożyli aplikację na uruchomienie nowych połączeń.

Wniosek może złożyć właściwy organizator publicznego transportu zbiorowego, tj. gmina, związek międzygminny, związek powiatowo-gminny, powiat, związek powiatów i województwo.

Do tej pory w 2020 roku dofinansowanie przyznane zostało w dwóch naborach. W pierwszym 17 jednostkom samorządu województwa małopolskiego, obejmując 59 linii autobusowych, natomiast w drugim naborze 27 jednostkom samorządu obejmując 81 linii autobusowych. Podpisane umowy opiewają łącznie na kwotę przekraczającą 10,5 mln zł. Do zagospodarowania zostało jeszcze 31,5 mln zł.

 

Transport oparty na busach zawiódł

Pandemia koronawirusa obnażyła słabe strony systemu komunikacji opartego w głównej mierze na prywatnych przewoźnikach. Ci w reakcji na rządowe ograniczenia dotyczące przewozu osób zawieszali lub ograniczali kursy.

Skutki takiego postępowania odczuli m.in. mieszkańcy Poręby, Jasienicy, Buliny, Krzyszkowic, Zawady, Chełmu, Sułkowic, Pcimia (Pcim-Sucha), Trzebuni, Kornatki, Dobczyc i Gdowa, którzy z powodu braku połączeń mieli problem z dotarciem na czas do pracy i z powrotem do domów.

Po naszych interwencjach, gospodarze gmin zwrócili uwagę na ten problem, organizując linie zastępcze. "To jednak pokazuje, że organizacja komunikacji zbiorowej będzie jednym z wyzwań z którymi po zakończeniu pandemii będą musieli zmierzyć się samorządowcy" - pisaliśmy w maju.

Organizacja komunikacji zbiorowej zaspokajającej potrzeby mieszkańców powiatu myślenickiego, to jedno z wyzwań czekających samorządowców.

W tym czasie wiele osób z nadzieją patrzyło na autobus MPK poruszający się po Myślenicach. Jak się jednak okazało przeznaczony był… dla personelu szpitalnego. Jednak wypuszczając go na trasę Kraków-Myślenice były wojewoda Piotr Ćwik (PiS) udowodnił, że można.

 

Jarosław Szlachetka zapowiada autobus do Krakowa

Podczas konferencji prasowej dotyczącej możliwości budowy połączenia kolejowego na odcinku Kraków-Myślenice, które (jeśli powstanie, to nie wcześniej niż w ciągu 8 lat) Jarosław Szlachetka (PiS) zapowiedział uruchomienie linii autobusowej we współpracy z MPK Kraków.

Weź udział w sondażu!

„Jeżeli uda się wygospodarować odpowiednie środki finansowe, to będziemy chcieli zaproponować takie połączenie przy udziale spółki gminy Kraków od nowego roku budżetowego” – mówił burmistrz Myślenic.

Zwracał również uwagę, że „za komunikację międzygminną, czy wewnątrz powiatu odpowiada starosta powiatowy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i powiatowym” wytykając mu zaniedbania w tej kwestii.

 

Starosta płaci przewoźnikom za promocję powiatu

Tydzień temu starostwo podpisało umowy z 14 przewoźnikami, którym płaci za to, że na szybach ich busów wiszą plakaty promujące działalność powiatu. „Podjęliśmy to działanie w trosce o naszych mieszkańców i by wspomóc zachowanie ciągłości połączeń” – wyjaśnia starosta Józef Tomal.

Umowy zostały zawarte do końca września z możliwością ich przedłużenia i opiewają na łączną kwotę 35 700 zł. Samorządowcy tłumaczą, że taka forma współpracy pełni funkcję informacyjną dla mieszkańców, a ponadto ma stanowić wsparcie finansowe dla przewoźników, co ma zapobiegać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców.

W komentarzach oraz listach do redakcji często zwracacie uwagę na niedoskonałości i braki w organizacji komunikacji zbiorowej. Czy dotychczasowe działania lokalnych władz w ramach prowadzonej przez nich polityki transportowej zaspokajają potrzeby mieszkańców? Czekamy na Wasze głosy w tej sprawie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!