Myślenice

Projekt połączenia Kraków-Myślenice w drugim etapie programu Kolej Plus. Co to oznacza?

Projekt połączenia Kraków-Myślenice w drugim etapie programu Kolej Plus. Co to oznacza?

Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały listę wniosków zakwalifikowanych do drugiego etapu Programu Kolej Plus. Wśród nich znajduje się projekt „złotego pociągu” mającego połączyć Kraków z Myślenicami.

Na budowę połączeń rząd przeznaczy 6,6 mld zł, a łączna wartość 79 wybranych projektów szacowana jest na 30 mld. Nie wszystkie zostaną zrealizowane

 

We wtorek 24 listopada odbyła się wideokonferencja prasowa z udziałem wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzeja Bittla i prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela. W jej trakcie podsumowano zakończenie I etapu naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus”.

- Do drugiego etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 z 96 złożonych projektów o wartości ponad 30 mld zł – mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel. Dodał, że nie wszystkie z tych projektów zostaną zrealizowane, ponieważ budżet programu to 6,6 mld zł.

Jak wyjaśniał prezes PKP PLK; wykluczono tylko te propozycje, które nie spełniały podstawowego celu programu i obejmowały np. budowę ścieżek rowerowych, czy wiaduktów lub dublujące się projekty. Podkreślił, że w dalszym ciągu wszystkie województwa są reprezentowane w programie, a najliczniej śląskie.

 

Pieniędzy nie starczy dla wszystkich

Łączna kwota potrzebna na zrealizowanie wszystkich zaakceptowanych projektów wynosi 30 mld zł. Przypominamy; budżet programu to 6,6 mld zł (15% sfinansują samorządy), co oznacza, że zdecydowana większość propozycji nie zostanie zrealizowana.

Zakwalifikowane projekty obejmują rewitalizację 1000 km linii (26 projektów wartych łącznie 6,4 mld zł), odbudowę 900 km (24 proj. za 11,3 mld zł) i budowę ok. 400 km nowych linii (11 projektów na kwotę 12,5 mld zł). 

– Nie boimy się wyzwań i chcemy żeby polskie regiony były dobrze skomunikowane. Mam nadzieję że samorządy, których projekty zostały zakwalifikowane do drugiego etapu podejmą to wyzwanie i razem z nami będą likwidować wykluczenie transportowe – dodał minister Bittel. 

Czy projekt budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice otrzyma finansowanie z programu Kolej Plus?

  • TAK TAK 60%
  • NIE NIE 40%
  • Głosów: 1538

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Ich praca przebiegać będzie na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy muszą pozyskać niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych.

Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus. Program zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

 

Rok na zebranie 15% i "stonowany entuzjazm"

Zanim projekt połączenia kolejowego nazywany przez samorządowców z Myślenic „złotym pociągiem” został zgłoszony do programu Kolej Plus, burmistrz Myślenic zorganizował spotkanie z wójtami i burmistrzami oraz reprezentantami starostwa. 

Podczas posiedzenia przy jednym stole apelował do samorządowców, aby poparli inicjatywę budowy nowego połączenia kolejowego i zadeklarowali swoje wsparcie finansowe. Jeśli bowiem projekt budowy pociągu do Myślenic pozytywnie przejdzie ocenę, samorządy będą musiały pokryć 15% jego wartości, co wynosi w zależności od różnych kalkulacji od 160 do 220 mln zł.

W przedstawionym przez Jarosława Szlachetkę modelu finansowym, w ciągu kolejnych 8 lat poszczególne samorządy miałyby przeznaczyć na ten cel następujące kwoty: gmina Pcim, Tokarnia, Lubień, Wiśniowa, Dobczyce, Sułkowice – po 2 mln zł, Siepraw – 4 mln zł. Myślenice oraz powiat myślenicki po 8 mln zł.

W materiale informacyjnym przesłanym wczoraj przez gminę burmistrz Myślenic wyraża nadzieję, że „ostatecznie środki z rządowego programu Ministerstwa Infrastruktury zostaną przyznane na projekt budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic”. Jarosław Szlachetka nie porusza tematu zebranych do tej pory środków.

O ile ideę budowy połączenia kolejowego wszyscy samorządowcy oceniają pozytywnie, to do tematu dokładania pieniędzy z budżetów wójtowie, burmistrzowie i starosta podchodzą z dystansem. Wójt Wiśniowej w rozmowie z nami nastawienie radnych nazwał "stonowanym entuzjazmem". Większość gospodarzy gmin tłumaczy, że tak duża inwestycja musi zostać przedyskutowana w gronie radnych. Ostatecznie to oni podejmują decyzje o tym, w jaki sposób wydawać publiczne pieniądze.

Na pozyskanie zapewnień o finansowaniu myślenicki samorząd ma 12 miesięcy. M.in. od tego zależeć będzie czy projekt przejdzie do dalszego etapu. A konkurencja w Małopolsce jest spora, bowiem z tego regionu do 2 etapu zakwalifikowanych zostało 5 projektów.

Oprócz Myślenic na liście znajduje się projekt rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Gorlice-Jasło i budową łącznicy, budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice, połączenia Kraków – Olkusz oraz rewitalizacja linii kolejowej odc. Sucha Beskidzka – Żywiec.

Priorytetem samorządowców w polityce transportowej powinno być:

  • połączenie kolejowe Kraków-Myślenice
  • połączenia autobusowe Kraków-Myślenice
  • połączenia między gminami w powiecie
  • utrzymywanie obecnego stanu
  • Zobacz wyniki
  • połączenie kolejowe Kraków-Myślenice połączenie kolejowe Kraków-Myślenice 29%
  • połączenia autobusowe Kraków-Myślenice połączenia autobusowe Kraków-Myślenice 55%
  • połączenia między gminami w powiecie połączenia między gminami w powiecie 12%
  • utrzymywanie obecnego stanu utrzymywanie obecnego stanu 3%
  • Głosów: 1533

Tymczasem, w jednym z naszych sondaży wskazujecie, że priorytetem samorządowców w polityce transportowej w pierwszej kolejności powinno być tworzenie połączeń autobusowych na trasie Kraków Myślenice (59% ankietowanych), następnie prace nad budową kolei (25%) i połączeniami między gminami na terenie powiatu (13%). Za utrzymaniem obecnego stanu komunikacji optuje 3% głosujących.

Lista zgłoszeń spełniających wymagania formalne do II etapu naboru.

 

Powiązane tematy

Pociąg wjechał w drugi etap
Myślenice 0

Pociąg wjechał w drugi etap

Projekt połączenia Kraków-Myślenice, nazywany przez samorządowców „złotym pociągiem”, znalazł się w drugim etapie programu Kolej Plus. Co to oznacza? We wtor...

Komentarze

  • 25 lis 2020

    porażka +

    33 4 Odpowiedz
  • mirek@ 25 lis 2020

    Mydlenie Oczu Plus

    35 5 Odpowiedz
  • 25 lis 2020

    Coś mi się wydaje, że łatwiej by poszło załatwienie szybkiego tramwaju z lewicowym prezydentem Krakowa niż kolei z partią burmistrza

    A wydawało się ,że burmistrz ma przebicie w PiS, a tu-dupa .
    "dłużej stękacza niż krzykacza"

    40 8 Odpowiedz
    • Brak zdjęcia
      25 lis 2020

      W sam punkt, zobaczymy czy ściągnie tu ten "pociąg", wszyscy chcą widzieć konkrety a nie pisanie o du.erelach papierach. Tylko niech to będzie pociąg kolejowy a nie jakikolwiek inny pociąg, chyba że jego samego pociągnie inny stołek (aż mi się tu ciśnie inne słowo związane z WC). Więc pociąg pociągowi nierówny, ale obiecał i to nawet złoty.

      22 4 Odpowiedz
  • Roman 25 lis 2020

    Nie wiem w który dzień to było ale w radiu Kraków słyszałem że plany Myślenic są przeniesione na 2030 także tego... Zdrowia życzę 🍻

    35 7 Odpowiedz
  • 25 lis 2020

    gdy nie bedzie korupcji to wtedy to uwierze

    18 1 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    25 lis 2020

    Heheh, oni chyba wciąż myślą że ludzie dadzą się mamić jak barany. Budżet na Kolej+ to 6,6 mld w skali całego kraju (!!!), zaś na wiosnę 2 mld na ogłupiającą TVP poszło jak po mydle.

    Och to Korytko+, najlepszy program. A jak obiecanki już nie wystarczą to pokażą pałę. Kamiński został ułaskawiony i od razu zajął się policją, a powinien dalej wyrok odsiadywać w kiciu. To taki ewenement, że więzień nagle dyktuje policjantom co mają robić.

    "Baby ach te baby, czym by bez nich był ten świat..." Szacun dla naszych kobiet, one mają swoją intuicję i położą tamę temu pozoranctwu.

    31 9 Odpowiedz
    • 27 lis 2020

      A od kiedy to takie baby jak nazwales sam maja decydowac jak ma nasz kraj wygladac co??? Niszczenie kosciolow, obrazanie katolikow, niszczenie naszej wiary i kultury oraz zabijanie niewinnych dzieci to wedlug ciebie dobra sprawa???
      Pozoranctwo jak piszesz to tacy jak ty lewaku prezentujecie. Tych bab na ulicach jest juz z kazdym dniem mniej a jak sie rzad wkurzy i my obywatele to na ulicach nie bedziecie mieli czego szukac!!!!!!!!!!!!!

      3 9 Odpowiedz
  • OKOKI 25 lis 2020

    Jak przez PIS Polska straci dofinansowanie z UE to będziecie dymać na kopytach do Krakowa.

    32 10 Odpowiedz
  • 25 lis 2020

    ...co to odznacza ? Hmmm...to oznacza wojnę - tak powiedzieliby starsi ludzie.

    8 5 Odpowiedz
    • 26 lis 2020

      Wojny ostatnie były następstwem ideologii.
      A to co zbudował PiS -to ideologia, rozum jest w odwrocie.
      Wiec kto wie?

      14 4 Odpowiedz
  • 26 lis 2020

    Hehehehehe
    Dobrze ze władza się zmieni za chwile ...już nie długo....

    10 4 Odpowiedz
  • Jacek Karwatowski 26 lis 2020

    obiecuja cuda mamia ludzi zeby odciagac uwage od powaznych problemow

    12 3 Odpowiedz
  • Marta 26 lis 2020

    Zrobiliby porządne autobusy do Krakowa a nie marzyli o pociągu ludzie bądźcie realni

    13 3 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    27 lis 2020

    Cóż, autobus wymaga działania już teraz - planu wdrażającego, negocjacji i w ogóle całego zachodu. Nie wiem na ile jest ten pomysł po myśli naszej nowej elicie. To stara szkoła urzędowania zza biurka dla partyjnych aparatczyków.

    Pociąg jest projektem mglistym, aczkolwiek 'stołkiem i miodem płynącym' i tu upatruję większych skłonności ku pociągowi. Jedyny wysiłek dla prominentów to rzucić wyborcom raz na kilka miesięcy słowo "pociąg".

    To czas Siedzącego na Stołku, nie napiszę że byka, bo taki już żył kiedyś za oceanem i poza tym był zasłużonym wodzem.

    4 Odpowiedz
  • 29 lis 2020

    Priorytetem powinno być usprawnienie busów, potem autobus - czyli to, co jest potrzebne teraz, a nie tworzenie nierealnych planów pociągu, z których koniec końców nic nie wyjdzie. Za kilka lat okaże się, że projekt przepadł, nie ma kasy i zostanie to, co mamy - czyli ledwo co jeżdżące busy wypchane po samą szybę ściśniętymi jak sardynki w puszce ludźmi.

    8 Odpowiedz
    • 8 sty

      To prawda, ale jak ludzie będą tylko krytykować i wykazywac zero entuzjazmu i zwątpienia dla idei zbudowania tej linii kolejowej to nic z tego nie wyjdzie....osobiście uważam, że projekt jest realny...pamiętam, jak kiedyś też mówiono, że to jakies brednie o pomyśle tunelu pod Luboniem, a dziś? ( ...) Pociąg prędzej czy później musi być, inaczej przy takim wzroście liczby samochodów i natężeniu ruchu do Krakowa stanie w korkach niedługo będzie się rozpoczynać w Myślenicach.

      1 Odpowiedz

Zobacz więcej