Co się zmieni i kto przebuduje Zakopiankę w Głogoczowie? Na przetarg GDDKiA odpowiedziały 4 firmy
- 27 stycznia 2022
Do rozbudowy są 4 kilometry odcinka Zakopianki w Głogoczowie. Trzy firmy wyceniły opracowanie dokumentacji na ok. 3,3 mln zł, a czwarta na ok. 4,7 mln zł. Rozpoczęło się sprawdzanie dokumentów. Sprawdzamy co obejmuje przebudowa
Oferty wpłynęły do przetargu ogłoszonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej.
W sierpniu 2021 roku media obiegła wiadomość o przetargu, jaki ogłosiła GDDKiA w sprawie rozbudowy Zakopianki w Głogoczowie. Podczas konferencji zorganizowanej dla redakcji, burmistrz wraz z posłem ziemi myślenickiej w towarzystwie radnych PiS, wyjaśniali szczegóły inwestycji.
Wtedy swoje oferty zgłosiły 4 firmy: Konsorcjum: TPF Sp. z o.o. z Warszawy i TPF GETINSA Euroestudios S.L. z Madrytu na kwotę ok. 2,1 mln złotych; Schuessler - Plain Inżynierzy Sp z o.o. z Warszawy z wyceną na ok. 3,8 mln złotych; *MPRB Sp. z o.o. - Mosty Kraków S.A. - MP Infra Sp z o.o. - ok. 3,4 mln złotych oraz Mosty Katowice Sp z o.o. na kwotę ok. 4,1 mln złotych.
GDDKiA wybrała Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic, z wyceną na ok. 4,1 mln zł, ale równocześnie unieważniła postępowanie, ponieważ kwota zwycięskiej oferty przewyższała znacznie budżet, jaki ma na ten cel, ok. 2,5 mln złotych. Drugi przetarg ogłoszono w grudniu.
W ciągu ostatnich 5 lat ruch na popularnej "zakopiance" pomiędzy Krakowem i Głogoczowem wzrósł o 29 proc. Na odcinku Kraków - Mogilany wynosi już średnio 57 473 pojazdy na dobę, a dalej do Głogoczowa 52 059 pojazdów dobę.
Jak informuje GDDKiA, za drugim podejściem wpłynęły oferty od następujących wykonawców: * konsorcjum: MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy) - 3 321 000 zł; * Mosty Katowice - 3 340 188 zł; * IVIA - 3 360 360 zł oraz Piotr Szymański - Zakład Projektowo Budowlany P.S. Projekt - 4 740 822,21 zł. Teraz trwa sprawdzanie dokumentacji, jaką złożyły firmy. Czekamy na rozstrzygnięcie przetargu. Tym razem GDDKiA podało, że kwota, jaką zamierza przeznaczyć na przygotowanie dokumentacji, to ok. 3,08 mln złotych.
Co obejmuje przebudowa?
Zadanie podzielono na trzy etapy. Etapy I oraz II - obejmują opracowanie STEŚ-R wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trzeba przygotować dokumentację geologiczną, hydrogeologiczną, geofizyczną i Program funkcjonalno-użytkowy. Etap III przeznaczony jest na udzielanie odpowiedzi oferentom już na etapie procedury przetargowej na realizację inwestycji.
Całość prac wykonawca będzie musiał zrealizować w ciągu 35 miesięcy. Jeżeli dla inwestycji będzie wymagany raport oddziaływania na środowisko, termin może się wydłużyć do 41 miesięcy.
Głównym celem przebudowy jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ma ona nastąpić poprzez likwidację miejsc niebezpiecznych, jakimi są trzy kolizyjne skrzyżowania drogi krajowej nr 7 oraz przejść dla pieszych przez tą drogę.
Zakładana jest likwidacja zjazdów i budowa dodatkowych jezdni w celu zapewnienia obsługi terenów przyległych. Poprawi to przepustowość i bezpieczeństwo na DK7, ponieważ ruch tranzytowy zostanie odseparowany od ruchu lokalnego. Nastąpi korekta nienormatywnego łuku i tym samym poprawiona zostanie geometria drogi krajowej. Powstaną dodatkowe pasy ruchu dla skręcających na skrzyżowaniach w prawo.
Jak wynika z danych zarządcy drogi, "w ciągu ostatnich 5 lat ruch na popularnej "zakopiance" pomiędzy Krakowem i Głogoczowem wzrósł o 29 proc. Na odcinku Kraków - Mogilany wynosi już średnio 57 473 pojazdy na dobę, a dalej do Głogoczowa 52 059 pojazdów dobę. Na wzrost ruchu lokalnego duży wpływ ma rozwój budownictwa jednorodzinnego na południe od Krakowa i lokalizacja firm przy popularnej DK7".
Jak czytamy w komunikacie GDDKiA dotyczący "zakopianki" w Głogoczowie, "od 2017 r. funkcjonują tam dwie kładki dla pieszych, które znacznie poprawiły bezpieczeństwo mieszkańców, jednak przebudowa skrzyżowań uwzględniająca wzrost natężenia ruchu jest już konieczna".
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Ale będzie fajny korek :) co tam 4 lata szybko zlecą ?
I jak to się ma do nowych korytarzy s7 , jeden łapie tą drogę na ok 1 km.
Co????? Jak rząd pisowski się za to weźmie to nie wiem czy 2050 roku będzie koniec i ciekaw jestem czy będzie tak jak na a1 pod tarnowskimi górami
Zbierz podpisy na posła wejdz do sejmu i bedziesz rządził a nie pajacuj na forum.
Patałachy z PiSu zdołali przez 8 lat wybudować 3 bezpiecznych przejazdów na Zakopiance, a mamą nas wizją budowy nowej Zakopianki.
Nie dajmy się wciągnąć w tę dyskusję! To propaganda w najczystszej postaci. Za chwilę wyjdzie Kurowski i Szlachetka, będą gadać jaka w tym ich zasługa. Model działania znany w Myślenicach od lat - nie robimy nic, ale dużo gadamy o tym, co "będziemy robić"...
@Obserwator30 - czym zatem może się pochwalić inne ugrupowanie polityczne? Co takiego zrobiono dla naszej społeczności? Możesz podać jakieś przykłady?
Uważam, że przebudowa skrzyżowań na bezpieczne przejazdy czy przejścia dla pieszych przy tak wzmożonym ruchu, jaki mamy obecnie to priorytet. I na pewno nie jest to chybiony cel, bo nawet jeśli dojdzie do budowy całkiem nowego odcinka Zakopianki pomiędzy Krakowem a Myślenicami, to pojechać po nim będzie można pewnie najwcześniej za ok 5-7 lat. Do tego czasu jakoś żyć przy starej Zakopiance też trzeba.... Nie upolityczniałbym tego. Cieszmy się, ze w końcu i na nas przyszedł czas i coś nowego tutaj powstanie. Bezapelacyjnie - nowa Zakopianka to konieczność. I oby nikt z tego projektu teraz nie zrezygnował.. Nowa Zakopianka w nowym korytarzu z 3 pasami w każdą stronę - tak. Jestem za ! :-)
Tak, oczywiscie znowu Glogoczow do przerobki, maja 2 kladki.... a w Beczarce i Krzyszkowicach ani jednej, nie mowiac juz o przejazdach i wyjazdach...