logo-web9
Myślenice a droga S7

Jarosław Szlachetka: Każdy z zaproponowanych wariantów nowej S7 jest dla mieszkańców gminy Myślenice nie do zaakceptowania

„Odnosząc się do przedstawionej przez GDDKiA koncepcji budowy nowej Zakopianki, chcę jednoznacznie stwierdzić że, każdy z zaproponowanych wariantów nowej S7 jest dla mieszkańców gminy Myślenice nie do zaakceptowania.

Jako burmistrz stoję na stanowisku, że priorytetem poprawiającym komunikację ze stolicą regionu jest budowa połączenia kolejowego na trasie Kraków-Myślenice”

- o planach poprowadzenia nowego odcinka Zakopianki na odcinku Kraków-Myślenice przez miasto - mówi Jarosław Szlachetka (PiS), burmistrz Miasta i Gminy Myślenice.

Po tym jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała wstępne lokalizacje korytarzy pod przyszłą drogę ekspresową S7, uzupełniającą brakujący jej fragment od Myślenic do Krakowa, nie milkną głosy w tej sprawie. 

GDDKiA spośród wstępnych propozycji tras do dalszych analiz wytypowała 6 korytarzy. Dla wszystkich założono dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.

Wszystkie warianty przechodzą przez gminę Myślenice, cztery z propozycji przebiegają także przez gminę Siepraw, a jedna z nich proponowana jest również przez Dobczyce.

Co więcej, każdy z 6 prezentowanych korytarzy planowanej S7 przebiega przez Myślenice. Droga miałaby prowadzić od węzła na Zakopiance w północnej części miasta, następnie w okolicach kompleksu leśnego Dalin, przez zachodnią część Myślenic (tzw. Górne Przedmieście - Bysinę), tunelem pod Plebańską Górą, aby na terenie gminy Pcim połączyć się z dotychczasową Zakopianką.

Trudno określić dokładny przebieg trasy, bowiem zaprezentowane przez GDDKiA korytarze mają ok. 3 do 5 km szerokości (w pasie terenu o takiej szerokości może być projektowana droga - przyp.red.), a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy po opracowaniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Jednak z prezentowanych wariantów można określić przybliżony przebieg drogi, co pokazują opublikowane przez GDDKiA grafiki.

Poszczególne warianty opisujemy w artykule "Sześć propozycji przebiegu nowej Zakopianki od Krakowa do Myślenic. 'Po trzy pasy ruchu w każdym kierunku'." 

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o pierwszych mieszkańcach Krakowa i podkrakowskich miejscowości, którzy zbierają podpisy pod petycjami wyrażającymi sprzeciw wobec budowy drogi ekspresowej S7 Myślenice-Kraków na terenie ich gmin. Negatywnie do planów GDDKiA odnieśli się włodarze gminy Mogilany i burmistrz Wieliczki.

 

Nowa Zakopianka a sprawa Myślenic

W związku z planowanym przebiegiem tras, o zdanie w tej kwestii zapytaliśmy samorządowców reprezentujących "ziemię myślenicką". Pytamy ich o ocenę dotyczącą przebiegu nowej Zakopianki, korzyści lub ich brak dla miasta i mieszkańców regionu wynikające z takiej lokalizacji drogi, ich stanowisko w tej sprawie oraz o to, czy i jakie działania, jako przedstawiciele mieszkańców podejmą w tej sprawie. 

Pierwszy na nasze pytania odpowiedział Stanisław Bisztyga, radny Województwa Małopolskiego (KO): "Uważam, ze obwodnica wokół Myślenic "uśmierci" miasto. Przede wszystkim ruch turystyczny. Kierowcy nie będą mieć powodów, aby zjeżdżać z autostrady. "Chodzi o to, aby nie demolować ludziom życia. W pierwszej kolejności należy się zastanowić nad kosztami i terminami. Zapytam marszałka w swojej interpelacji o koszty i tempo realizacji poszczególnych wariantów" - mówi. 

Weź udział w sondażu!

Teraz głos w sprawie zabiera burmistrz Miasta i Gminy Myślenice. Jarosław Szlachetka podkreśla, że żadna z przedstawionych przez GDDKiA koncepcja "nie jest dla mieszkańców gminy Myślenice do zaakceptowania" oraz że "priorytetem poprawiającym komunikację ze stolicą regionu jest budowa połączenia kolejowego na trasie Kraków-Myślenice”.

Jarosław Szlachetka, burmistrz MiG Myślenice: Odnosząc się do przedstawionej przez GDDKiA koncepcji budowy nowej Zakopianki, chcę jednoznacznie stwierdzić że, każdy z zaproponowanych wariantów nowej S7 jest dla mieszkańców gminy Myślenice nie do zaakceptowania.

Jako burmistrz stoję na stanowisku, że priorytetem poprawiającym komunikację ze stolicą regionu jest budowa połączenia kolejowego na trasie Kraków-Myślenice.

Pamiętajmy też, że na zaawansowanym etapie znajdują się projekty bezkolizyjnych węzłów praktycznie na całym odcinku Zakopianki między Myślenicami a Krakowem oraz czynione są przez nas starania, aby uciąglone zostały drogi serwisowe wzdłuż DK7. Wszystkie te inwestycje na istniejącej Zakopiance połączone z budową kolei w znaczący sposób poprawią jej przepustowość i bezpieczeństwo.

Budowa trasy S7 nie spotkała się jak na razie z pozytywnym odbiorem ze strony włodarzy gmin, przez które miałaby przebiegać. Ja również nie wyobrażam sobie poprowadzenia tej inwestycji przez obszary silnie zurbanizowane, przeznaczone pod nowe tereny mieszkaniowe czy bardzo atrakcyjne pod kątem walorów krajobrazowych.

Realizacja inwestycji w obecnym kształcie doprowadziłaby do niekorzystnego zamknięcia Myślenic w okręgu Drogi Krajowej Nr 7 i S7. Koncepcja budowy sześciopasowej trasy, która za Myślenicami łączy się z obecną czteropasową Zakopianką a następnie przed Zakopanem jeszcze bardziej się zawęża do dwóch pasów, nie rozwiąże problemu zwiększenia przepustowości S7 oraz podważa zasadność całego zadania.

Jestem już po pierwszych rozmowach z kierownictwem resortu infrastruktury, podczas których jasno przedstawiłem nasze krytyczne stanowisko co do pomysłu przedstawionego przez GDDKiA.

Weź udział w sondażu!

Do debaty pt. „Nowa Zakopianka a sprawa Myślenic” zaprosiliśmy posła Władysława Kurowskiego (PiS), radnych województwa małopolskiego Stanisława Bisztygę (KO) i Roberta Bylicę (PiS), starostę Józefa Tomala (FZM), burmistrza Jarosława Szlachetkę (PiS), przewodniczącego rady miasta i gminy Wacława Szczotkowskiego (PiS), przedstawicieli klubów radnych Prawa i Sprawiedliwości, Wspólnie dla Gminy i Bez Układów, a także burmistrza Dobczyc Tomasza Susia oraz wójta gminy Siepraw Tadeusza Pitalę. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!