logo-web9
Myślenice

Jarosław Szlachetka w TVP: Obwodnica wschodnia za 5-7 lat, a kolej do Krakowa to perspektywa do 10 lat

„Jeżeli mówimy o obwodnicy wschodniej to perspektywa 5-7 lat, jeżeli chodzi o złoty pociąg z Myślenic do Krakowa, to w bardzo optymistycznym wariancie mówimy o perspektywie do 10 lat”

- w programie „Tematy Dnia” w TVP Kraków powiedział Jarosław Szlachetka, burmistrz miasta i gminy Myślenice.

Podczas rozmowy w TVP Kraków w programie „Tematy Dnia” Jarosław Szlachetka (PiS) mówił o wielowariantowej koncepcji dotyczącej wschodniej obwodnicy Myślenic, którą podpisał na początku miesiąca. Jak twierdzi; jej budowa to kwestia ok. 5-7 lat.

Natomiast na pytanie prowadzącej czy „złoty pociąg” dojedzie do Myślenic szybciej niż powstanie planowana obwodnica, burmistrz podkreślił, że w optymistycznym wariancie to kwestia do 10 lat.

Jarosław Szlachetka (PiS), burmistrz MiG Myślenice: Mam nadzieję, że umowa pomiędzy województwem małopolskim a Polskimi Liniami Kolejowymi zostanie podpisana na dokumentację projektową najdalej w październiku. Zresztą dzisiaj (6 września - przyp. red) rozmawialiśmy z panami marszałkami. Jeżeli będzie gotowa dokumentacja projektowa, to będziemy dążyć do tego, aby zabezpieczyć środki finansowe na realizację tej budowy.

Jeżeli mówimy o obwodnicy wschodniej, to mówimy o perspektywie 5-7 lat, jeżeli chodzi o „złoty pociąg” z Myślenic do Krakowa, to w bardzo optymistycznym wariancie - jeżeli byłoby zabezpieczone finansowanie całej inwestycji - to mówimy  o perspektywie do 10 lat. Kiedy moglibyśmy spokojnie z Myślenic do Krakowa i z Krakowa do Myślenic się przemieścić bezpiecznym ekologicznym, szybkim i w miarę jeszcze dzisiaj tanim transportem kolejowym.

Pod koniec kwietnia  PKP Polskie Linie Kolejowe podało wyniki drugiego etapu programu Kolej Plus. Zanim ogłoszono listę rankingową, premier Mateusz Morawiecki informował, że budżet programu został zwiększony z 5,5 do 11 mld zł.

Szansę na realizację otrzymały 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w 11 województwach. W Małopolsce to 4 projekty łączące Kraków z: Olkuszem (szacowana wartość ok. 217 mln zł), Niepołomicami (323 mln zł), położonym na Podkarpaciu Jasłem (602 mln zł) i oznaczone gwiazdką połączenie z Myślenicami (152 mln zł).

Gwiazdka przy pomyśle budowy „złotego pociągu” oznacza, że województwo małopolskie otrzyma pieniądze na wykonanie projektu dokumentacyjnego, a nie na budowę linii. Losy budowy tego połączenia nadal nie są przesądzone.

W programie Kolej Plus 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo, poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów to wkład własny samorządów. Wnioskodawcą do programu Kolej Plus na dofinansowanie połączenia Kraków-Myślenice jest urząd marszałkowski województwa małopolskiego. Z szacunkowej wartości 152 mln, wkład samorządu powinien wynieść ok. 22,8 mln zł.

Czy te pieniądze pochodzić będą z budżetu gminy Myślenice czy wnioskodawcy? A może zostanie zastosowany podział? "Wnioskodawcą jest Urząd Marszałkowski, w związku z tym pytanie należy skierować do UMWM" – w maju na nasze pytania w tej sprawie przesłane do UMiG odpowiedział Marek Pajka, zastępca naczelnika wydziału promocji, współpracy, sportu i kultury w UMiG Myślenice. 

Weź udział w sondażu!

Tymczasem w jednym z naszych sondaży szanse na powstanie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice oceniacie jako: „bardzo małe” (40% ankietowanych), „małe” (17%), „umiarkowane” – (18%), duże (12%), bardzo duże (13%). 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!