Co dalej ze światłami na Zakopiance w Krzyszkowicach? Starosta Józef Tomal: „Wiemy, że sygnalizacja w tym miejscu nie powstanie”
"W odpowiedzi na mój apel dyrektor GDDKiA potwierdził, że tymczasowa sygnalizacja świetlna na tej drodze jest niemożliwa do realizacji. (…) Z dalszej korespondencji wiemy, że nie powstanie”
- podczas odpowiedzi na pytania internautów w formacie Q&A mówił starosta Józef Tomal (FZM).
W poniedziałek 17 października starosta odpowiadał na pytania zadane przez internautów. Odniósł się również do poruszonego przez nas zagadnienia dotyczącego apelu, jaki wystosował do dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie budowy tymczasowych świateł na skrzyżowaniu Zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach.
„Panie dyrektorze GDDKiA Tomaszu Pałasiński; apeluję o jak najszybsze rozpoczęcie tej inwestycji. Jeżeli problemem są pieniądze, to samorząd powiatowy deklaruje pół miliona złotych na wykonanie tego zadania. Ale pod jednym warunkiem, że ta sygnalizacja powstanie w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy” – w nagraniu wideo we wrześniu mówił starosta Józef Tomal (FZM).
Wczoraj zapytaliśmy o to, czy apel dotarł do dyrektora i jaka była jego reakcja.
Józef Tomal (FZM), starosta powiatu myślenickiego: Apel dotarł do pana dyrektora, pan dyrektor elegancko zaprosił mnie oraz burmistrza Myślenic na spotkanie. Pozwoliłem sobie zaprosić organizatorów protestu z Krzyszkowic, reprezentujących „Wyjdźmy na pasy, chcemy bezpiecznie żyć”.
Finał był taki, że dyrektor Pałasiński potwierdził, że sygnalizacja świetlna tymczasowa na tej drodze jest niemożliwa do realizacji. Przede wszystkim z dwóch powodów formalnych, a jego zdaniem w tym miejscu sygnalizacja powodowałaby ogromne korki. Na nasze pytania, dlaczego zasugerował w liście do burmistrza Myślenic, że taka sygnalizacja mogłaby powstać, przyznał że wyraził się nieprecyzyjnie. Z dalszej korespondencji wiemy, że taka sygnalizacja tymczasowa w tym miejscu nie powstanie.
O bezkolizyjnym skrzyżowaniu w Krzyszkowicach mówi się od lat. Od protestu mieszkańców i blokady Zakopianki minęło 2,5 roku. W listopadzie 2021 r. zainteresowani mogli się wypowiedzieć na temat planowanej budowy podczas spotkania z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowcy informowali wówczas o przesunięciu terminu wykonania inwestycji z 2024 na 2025 rok.
To już nieaktualne. Jak się bowiem okazuje, realizacja trafiła na kolejne utrudnienia związane m.in. z lokalizacją zabytkowej zabudowy i „brakiem zgody właścicieli działek prywatnych na wykonanie niezbędnego rozpoznania geologicznego na ich posesjach”. Nowy termin podawany przez GDDKiA to 2026 r.
Mieszkańcy Krzyszkowic zamiast czekać, proponują tymczasową sygnalizację świetlną. Jak poinformowała nas Bożena Góra, inicjatorka protestu oraz założycielka ruchu społecznego „Wyjdźmy na pasy, chcemy bezpiecznie żyć” – jego członkowie wracają do pomysłu zamontowania przed przejściem świateł, takich jak przy wylocie ul. Sobieskiego w Myślenicach.
"Dla sygnalizacji świetlnej musielibyśmy wstrzymać prace nad budową węzła"
W dniu 8 września na facebooku burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS) opublikował opinię dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA w tej sprawie. Z pisma wynikało, że aby mogło dojść do budowy świateł, potrzebne są pieniądze, a następnie musi zostać przeprowadzona procedura administracyjna, wykonanie planów oraz pozyskanie niezbędnych pozwoleń. „(…) Szacuję, że budowa sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym skrzyżowaniu jest możliwa najwcześniej za około 2 lata” – twierdził w nim dyrektor GDDKiA Tomasz Pałasiński.
„Dzięki mojemu wystąpieniu oraz rozmowom, które przeprowadziliśmy razem z posłem Władysławem Kurowskim dyrekcja GDDKiA w Krakowie dopuszcza jednak instalacje tymczasowych „świateł” – w mediach społecznościowych pisał gospodarz gminy. „Mamy dość Pana wysokiej samooceny” – ripostowali społecznicy skupieni wokół ruchu „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpieczny żyć”.
W poniedziałek 17 października opublikowali swoją korespondencję z dyrektorem Pałasińskim, w której ten pisze, że rozpoczynanie „takiego (sygnalizacji świetlnej – przyp. red.) zadania jest sprzeczne z planami i działaniami podjętymi przez GDDKiA. (…) W marcu 2023 r. planujemy złożyć wniosek o ZRID. Zgodnie z przepisami nie można prowadzić jednocześnie dwóch postępowań na wydane decyzje ZRID na tych samych działkach. Dla wybudowania sygnalizacji świetlnej musielibyśmy wstrzymać prace nad budową węzła, co jest nieracjonalne. Dlatego nie planujemy podjęcia działań związanych z wykonaniem sygnalizacji”.
Zapewnia też, że podejmie wszelkie kroki, aby budowa węzła nastąpiła jak najszybciej i powinna zakończyć się w połowie 2026 r.
We wrześniu 2020 r. podpisano trójstronne porozumienie w sprawie budowy tunelu w Krzyszkowicach pomiędzy GDDKiA, starostwem i gminą. Jak czytaliśmy w dokumencie; szacunkowy koszt budowy wyniesie 34 mln zł. Inwestorem jest GDDKiA, która na ten cel wykłada 31,5 mln zł, powiat 2 mln, a gmina Myślenice 0,5 mln zł.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.