Głogoczów. Mieszkańcy chcą 4 wariantu rozbudowy Zakopianki. „To dyskusja o przyszłości wsi”
- 10 stycznia 2023

Podczas spotkania informacyjnego mieszkańcom Głogoczowa zaprezentowano trzy warianty rozbudowy Zakopianki. Żaden nie spotkał się z ich akceptacją. Do 10 stycznia GDDKiA czeka na ankiety w tej sprawie
Spotkanie informacyjne zorganizowała firma Mosty Katowice, która przygotowuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Około 70 mieszkańców zebrało się w Wiejskim Domu Kultury w Głogoczowie, a podczas spotkania projektanci zaprezentowali im trzy warianty rozwiązań drogowych.
Każdy z opracowanych wstępnie wariantów posiada początek na terenie miejscowości Głogoczów, natomiast koniec rozbudowywanego odcinka drogi znajduje się: w wariantach nr 1 i 3 w Krzyszkowicach. Warianty nr 1 i 3 obejmują zakres rozbudowy na odcinku o długości ok. 4,2 km, natomiast wariant nr 2 uwzględnia rozbudowę na długości ok. 3,8 km.
Projekt obejmuje rozbudowę Zakopianki, przebudowę i budowę skrzyżowań z drogami przecinającymi budowaną drogę, przebudowę istniejącego układu komunikacyjnego w bezpośredniej strefie oddziaływania drogi, budowę mostów i przepustów, dodatkowych jezdni jako uzupełnienie istniejącej sieci obsługującej przyległy teren, rozwiązanie powiązań komunikacji publicznej, a także ciągów pieszych oraz rowerowych, budowę bezkolizyjnych przejść dla pieszych, elementów związanych z ochroną środowiska.
Projektowane są następujące połączenia z istniejącymi drogami:
w wariancie nr 1 (czerwonym):
– węzeł Głogoczówka w km 685+768 na przecięciu z przebudowywaną drogą gminną DG-GDDKiA2,
– wyłączenie w km 687+363 na układ istniejących dróg lokalnych zrealizowane poprzez dodatkowe jezdnie drogi krajowej nr 7,
w wariancie nr 2 (fioletowym):
– węzeł Głogoczówka w km 685+040 na przecięciu z przebudowywaną drogą gminną DG-GDDKiA2,
– wyłączenie i włączenie w km 687+825 na układ istniejących dróg lokalnych zrealizowane poprzez dodatkowe jezdnie drogi krajowej nr 7,
w wariancie nr 3 (błękitnym):
– skrzyżowanie na prawo skręty w km 685+643 na przecięciu z drogą gminną DG-GDDKiA2 i projektowanej drodze gminnej DG-2,
– węzeł Bęczarka w km 687+231 na przecięciu z drogą powiatową nr 1938K.
Jak informuje projektant; dostęp do drogi będzie się odbywał poprzez projektowane skrzyżowania i węzły, których lokalizacja jest zróżnicowana w zależności od wariantu przebiegu trasy drogi krajowej nr 7. Miejsca dostępu do drogi wynikają z kształtu istniejącej sieci drogowej jak również z parametrów wymaganych przepisami technicznymi.
Mieszkańcy chcą innych rozwiązań
Problem w tym, że żaden z przedstawionych wariantów nie przekonał Głogoczowian. Ci oczekują od projektantów czwartego rozwiązania, w którym zostaną uwzględnione ich uwagi.
Największe obawy mieszkańców dotyczą możliwości zamknięcia wjazdów na Zakopiankę przez co wzrośnie ruch we wsi. Boją się, że samochody ciężarowe i dostawcze, które nie muszą korzystać z Zakopianki, wybiorą przejazd przez ich wieś, co ułatwią planowane węzły. Mieszkańcy proponują, aby zaprojektowano szersze drogi serwisowe i zadbano o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów nie tylko w centrum.
Spore kontrowersje budził wariant fioletowy - zakładający poprowadzenie zakopianki częściowo po nowym śladzie - związany z wyburzeniami domów na Szwabach. Mieszkańcy wyartykułowali też obawy związane z usytuowaniem węzłów na terenach zalewowych, zaś przedstawiciele biznesu, wyrazili sprzeciw wobec prób odcięcia ich przedsiębiorstw od dostępu do drogi krajowej.
Sołtys Jan Sikora podkreślił, że dyskusja o DK7 jest tak naprawdę dyskusją o przyszłości Głogoczowa, gdyż przebiegająca przez środek wsi droga, determinować będzie jej rozwój. Zwracał uwagę, że ta dyskusja nie będzie łatwa. Z jednej strony, o skrzyżowaniach i przejazdach bezkolizyjnych Głogoczów marzył i dopominał się ich od wielu lat, więc trzeba wykorzystać szansę, gdy wreszcie GDDKiA jest skłonna do rozmów. Z drugiej strony, GDDKiA proponując bezkolizyjne skrzyżowania czy przejazdy łączące dwie części wsi, będzie oczekiwała zgody na pozamykanie dotychczasowych licznych zjazdów i wjazdów. Tu potrzebna będzie refleksja, jak daleko można GDDKiA ustąpić.
Jak czytamy na stronie glogoczow.pl, w dniu 9 stycznia do biura Mostów Katowice Sp. z o.o. został dostarczony pakiet 122 ankiet od mieszkańców Głogoczowa na temat przebudowy zakopianki. „Lwia część owych ankiet wypełniona była według wzoru przygotowanego na bazie konsultacji z końcówki grudnia i ustaleń z zebrania wiejskiego z 4 stycznia, ale były też ankiety opracowane indywidualnie i prezentujące inne opinie” – informuje sołtys.
Z kolei na „Blogu dla Głogoczowa” Agnieszka Węgrzyn - była radna miejska i obecna działaczka społeczna podkreśla wagę sytuacji: „Jesteśmy w tej chwili w wyjątkowym momencie gdy nasz wspólny głos, ale także głos każdego pojedynczego mieszkańca Głogoczowa, może mieć wpływ na to jak będzie wyglądała nasza wieś przez kolejne kilkadziesiąt lat”.
Zablokować przejazdy i zlikwidować pasy zwiększyć ograniczenia prędkości to zaraz będą zgody na s i głupie plakaty nie dla S7 znikną
Chcieliście węzłów, a teraz jak jest możliwość poprawy bezpieczeństwa dla Was i dla nas (przejezdnych) to się nie zgadacie. Jaja :))