logo-web9
Krzyszkowice

Krzyszkowice, Myślenice. Wojewoda wydał decyzje ZRID dla budowy tunelu i węzła na Zakopiance

Wojewoda wydał decyzje ZRID dla budowy dwóch węzłów na Zakopiance. Pierwszy z nich to tzw. „tunel” w Krzyszkowicach, a drugi ma powstać na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z DK7 w Myślenicach. Zanim jednak ruszą prace, GDDKiA musi wybrać wykonawców

Oficjalne podpisanie przez wojewodę wspomnianych decyzji miało miejsce podczas konferencji prasowej zorganizowanej na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Zakopianką w Myślenicach. W towarzystwie polityków PiS reprezentujących Sejm, szczebel wojewódzki i samorządowy poinformowano o wydaniu decyzji ZRID na budowę tzw. tunelu w Krzyszkowicach i węzła w miejscu, gdzie odbywało się spotkanie z mediami. Uczestnicy konferencji złożyli swoje podpisy na tablicy z projektami inwestycji. 

Pierwsza z podpisanych przez wojewodę Łukasza Kmitę (PiS) decyzji, dotyczy budowy węzła łączącego zakopiankę z ul. Sobieskiego w Myślenicach. Obecnie ruch sterowany jest tutaj za pomocą świateł.

– W ramach inwestycji zostanie ona zlikwidowana, a kolizyjne skrzyżowanie zostanie przebudowane na węzeł drogowy typu trąbka. Planujemy dodatkowe pasy włączania i wyłączania na obu jezdniach. Po północnej stronie inwestycji wybudowane zostaną dwie łącznice oraz droga przeprowadzona na wiadukcie nad drogą krajową nr 7, zakończona skrzyżowaniem o ruchu okrężnym w ciągu ul. Sobieskiego – zapowiadał Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.

Dodatkowo przebudowane i dobudowane zostaną chodniki, a w rejonie starego cmentarza powstanie kładka dla pieszych.

Jak podaje GDDKiA, od południowej strony DK7, na wysokości obecnego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstanie skrzyżowanie z prawoskrętami, z wlotem i wylotem rozdzielonym wyspą. Między DK7 a rondem wybudowane zostanie skrzyżowanie czterowlotowe ul. Sobieskiego z istniejącymi drogami dojazdowymi: na Tarnówkę oraz do ul. Sienkiewicza.

W ciągu ul. Sobieskiego pojawi się małe rondo. Północny i wschodni wlot ronda to połączenia (łącznice) z jezdnią główną, natomiast wlot południowy będzie przedłużeniem ul. Sobieskiego w stronę centrum. Wlot zachodni natomiast umożliwi dojazd do posesji. W ramach inwestycji zostanie przebudowany także układ odwodnienia oraz oświetlenie terenu. W miejscach, które będą tego wymagały, staną ekrany akustyczne. 

GDDKiA jest obecnie na etapie przetargu na wybór wykonawcy. Otwarcie ofert planowane jest na wtorek 10 października. Jeśli uda się wybrać zwycięską firmę, dostanie ona 18 miesięcy na wykonanie zadania, przy czym w ten okres nie są wliczane miesiące zimowe.

Budowa w tym miejscu bezkolizyjnego skrzyżowania, to temat poruszany zarówno przez byłego burmistrza Macieja Ostrowskiego jak i urzędującego po nim Jarosława Szlachetkę. Na początku kadencji, w styczniu 2019 r. informacje o przebudowie skrzyżowania podał w towarzystwie ministra Andrzeja Adamczyka. Podkreślał, że budowa węzła wpisuje się w plan rozwoju tej części miasta, gdyż estakada będzie początkiem planowanej zachodniej obwodnicy Myślenic.

Więcej na ten temat piszemy w artykule "Myślenice. GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę węzła. Ma połączyć Zakopiankę z ulicą Sobieskiego"

Krzyszkowice czekają na tunel

Temat bezpiecznej przeprawy przez DK7 w Krzyszkowicach przez polityków i mieszkańców maglowany jest od lat. Był też jedną z obietnic w kampanii wyborczej w 2018 roku.

Kadencja 2018-24 rozpoczęła się od protestu mieszkańców, którzy na początku 2020 r. postanowili zablokować drogę krajową nr 7. Tym sposobem zainteresowali problemem nie tylko lokalne władze i GDDKiA, ale też ogólnopolskie media.

Weź udział w sondażu!

To również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W kolejnych latach mimo wielu zapewnień ze strony drogowców, czy lokalnych polityków, tunelu nadal nie ma, a jego zapowiadana budowa znowu przesuwa się w czasie.

Tymczasem jak pisaliśmy w kwietniu; mieszkańcy korzystają z własnych rozwiązań, przechodząc pod DK7 taką przeprawą:

Październikowa decyzja wydana przez wojewodę małopolskiego Łukasza Kmitę (PiS) ma pozwolić na realizację zapowiadanej od lat inwestycji w Krzyszkowicach.

Na przełomie roku 2020/21 średnio w tym miejscu przejeżdżało pond 39 tys. samochodów na dobę. W latach 2017-2021 w obrębie skrzyżowania doszło do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.

„Poprawa bezpieczeństwa za pomocą takiego rozwiązania była konicznością. Planowany częściowo bezkolizyjny węzeł stanie się jednym z istotnych punktów zmian na „zakopiance”. Również w tym przypadku decyzji nadałem rygor natychmiastowej wykonalności” – mówił wojewoda.

Pod drogą krajową nr 7 zaprojektowano tunel umożliwiający bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu samochodowego jak i pieszego. Oprócz tego inwestor GDDKiA przewidział budowę: 6 łącznic, 3 jezdni dodatkowych, 3 skrzyżowań jezdni dodatkowych z łącznicami, chodników, przejść dla pieszych, zatok autobusowych, ekranów akustycznych, murów oporowych. Ponadto zaplanowano budowę i przebudowę zjazdów indywidualnych i publicznych. Dodatkowo zaprojektowano przebudowę sieci uzbrojenia terenu.

– Mamy pełną dokumentację i przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na realizację prac. Zakładamy, że stanie się to w listopadzie – portalowi lovekrakow mówi przedstawiciel GDDKiA.

 

Gaj i Libertów w budowie

Obecnie trwa budowa nowego węzła w Gaju. Powstaje tam wiadukt nad Zakopianką o długości ponad 120 m. Znajdzie się na nim też ciąg pieszy, pozwalający przemieszczać się pomiędzy ulicami Zadziele i Widokową. Dodatkowo powstaną pasy włączania na zakopiankę, chodniki o długości 750 m oraz nowa kanalizacja deszczowa.

W lipcu GDDKiA informowała natomiast o wyborze wykonawcy nowego węzła w Libertowie. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. tunel pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych. 

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!