Węzeł drogowy zamiast świateł w 2023 roku
- 28 października 2019
Do 2023 roku sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Sobieskiego w Myślenicach ma zastąpić węzeł drogowy
Konsorcjum firm MPRB i MP-Mosty zajmie się opracowaniem dokumentacji projektowej węzła drogowego na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Sobieskiego w Myślenicach. Umowa została podpisana 17 października, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że projekt wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie realizacji inwestycji drogowej – red.) ma powstać w ciągu 17 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli do marca 2021 roku.
Obiecywany od lat
W styczniu podczas konferencji prasowej na tle skrzyżowania Zakopianki z ul. Sobieskiego minister Andrzej Adamczyk w towarzystwie burmistrza Jarosław Szlachetki (PiS) zapowiedział powstanie w tym miejscu bezkolizyjnego skrzyżowania. Ma zastąpić sygnalizację świetlną, uznawaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad za tymczasową.
Burmistrz podkreślał wówczas, że budowa węzła wpisuje się w plan rozwoju tej części Myślenic, gdyż estakada będzie początkiem planowanej zachodniej obwodnicy miasta.
- Temat budowy węzła w tym miejscu był poruszany już od kilkunastu lat. Jestem przekonany, że przy współpracy z Panem Ministrem w najbliższym czasie będziemy wspólne ogłaszać także w związku z planowaną budową węzła drogowego w Jaworniku oraz budową tunelu w Krzyszkowicach. Przed nami także opracowanie realnych koncepcji rozwiązania problemów komunikacyjnych w Głogoczowie - mówił Jarosław Szlachetka.
Światła znikną w marcu 2023 roku
Przetarg na wykonanie węzła miał zostać ogłoszony w pierwszym kwartale tego roku i tak też się stało. Jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad unieważniła go, ponieważ zgłosiła się do niego jedna firma, która zaproponowała cenę o 1/3 wyższą, niż zakładano (oferta opiewała na 35 mln zł, a GDDKiA planuje wydać 25,4 mln zł). W rezultacie GDDKiA postanowiła ogłosić nowy przetarg, dzieląc go na zadania: jedno dotyczyć będzie samego projektu, a drugie budowy skrzyżowania.
Węzeł ma zlikwidować sygnalizację świetlną, która do tej pory funkcjonuje na skrzyżowaniu ulicy Sobieskiego z Zakopianką. - Będzie zarazem początkiem zachodniej obwodnicy Myślenic. Mam nadzieję, że to początek dobrych zmian poprawiających bezpieczeństwo na Zakopiance – wynik przetargu komentuje Jarosław Szlachetka.
W miejscu skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstanie węzeł drogowy typu trąbka z dodatkowymi pasami włączania i wyłączania na obu jej jezdniach. Po północnej stronie inwestycji wybudowane zostaną dwie łącznice i droga przeprowadzona na wiadukcie nad DK7 i zakończona skrzyżowaniem o ruchu okrężnym w ciągu ul. Sobieskiego. Wzdłuż łącznicy powstanie chodnik, który połączy się z nowoprojektowaną dodatkową jezdnią o szerokości 3,5 m biegnącą: od skrzyżowania do przysiółka Bukówka, do wiaduktu. Łącznice na znacznym odcinku poprowadzone będą na wiadukcie, pozostałe zostaną umocnione skarpami lub murami oporowymi.
Od południowej strony DK7, na wysokości obecnego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstanie skrzyżowanie tylko na prawe skręty, z wlotem i wylotem rozdzielonym dużą wyspą trójkątną. Między DK7 a rondem zaprojektowano skrzyżowanie czterowlotowe ul. Sobieskiego z istniejącymi drogami dojazdowymi: na Tarnówkę oraz do ul. Sienkiewicza. W ciągu ul. Sobieskiego wybudowane zostanie małe rondo czterowlotowe. Północny i wschodni wlot to połączenia (łącznice) z jezdnią główną, natomiast wlot południowy będzie przedłużeniem ul. Sobieskiego w stronę centrum. Wlot zachodni umożliwi dojazd do posesji. W ramach inwestycji zostanie przebudowany także układ odwodnienia oraz oświetlenie terenu.
Koszt projektowania wraz z nadzorem autorskim nad budową węzła wyniesie 1 mln 536 tys. zł. Dopiero po opracowaniu pełnej dokumentacji wykonawca przystąpi do wykupu gruntów i przygotowaniu nieruchomości objętych inwestycją, a kolejnym etapem będzie przetarg na prace budowlane związane z powstaniem nowego węzła drogowego w Myślenicach.
Okres projektowania, uzyskiwania decyzji i nadzoru nad budową ma potrwać w sumie 46 miesięcy od podpisania umowy, co daje termin oddania budowy najpóźniej w lipcu 2023 roku.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Czy Pan Burmistrz może coś bliższego powiedzieć o tunelu w Krzyszkowicach ? Na razie jest tom bujanie w chmurachl
To akurat skrzyżowanie nie jest problemem, problematyczne jest skrzyżowanie na Sułkowice.
Tak, dopóki są światła. Skrzyżowanie zakopianki z drogą wojewódzką w kierunku Sułkowic jest najgorsze poza wyjazdem z powiatowej drogi na zakopiankę w Krzyszkowicach. Ale cieszę się, że mamy posła Władysława. On wszystko załatwi. Jeżeli nie, to będzie na kim psy wieszać.
Dokładnie, dziś znów był tam wypadek i to dość poważnie wyglądający.
Problemem jest cała Zakopianka Myślenice - Kraków, I przy załatwieniu jednego problemu narasta kolejny. Niech budują cokolwiek co zostanie na przyszłość. Jest decyzja na Myślenice
to ją wspierajmy. Byłaby na Krzyszkowice też byłoby dobrze, będzie na Jawornik- będzie wsparcie. Niech tylko budują. Potrzeby są tak duże, że kolejność nie ma znaczenia.
Nie spoczywajmy na laurach nie chwalmy się węzłem w Myślenicach, niech już zacznie się coś dziać na skręcie na Sułkowice i na przełączce w Krzyszkowicach tymczasowo światła, a docelowo zjazdy bezkolizyjne. Ci ludzie chcą być bezpieczni lepiej poczekać na światłach i bezpiecznie przejechać, niż nerwowo czekać na przejazd i ryzykowne przejeżdżać bo innej możliwości w godzinach szczytu na "Zakopiance" nie ma... Wszystko w rękach Pana Burmistrza i Pana Kurowskiego, bo jak nie oni to kto? Ludzie którzy zrobią blokady, żeby ktoś w końcu zauważył statystyki wypadków na odcinku Myślenice - Kraków