I LO im. Tadeusza Kościuszki w wojewódzkiej czołówce z najwyższą zdawalnością matur. Jak wypadły pozostałe szkoły powiatu myślenickiego?
- 26 sierpnia 2020
Z wynikiem zdawalności matury na poziomie 96,19% I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Myślenicach znalazło się w wojewódzkiej czołówce. Jak w tym zestawieniu wypadły pozostałe szkoły powiatu myślenickiego?
Matura 2020 była szczególna. Przeprowadzano ją w reżimie sanitarnym, w czerwcu, a nie jak zwykle w maju. Do tego przygotowania też wyglądały inaczej niż zazwyczaj, bo maturzyści do szkoły poszli po raz ostatni 12 marca, więc do końca edukacji w liceach i technikach uczyli się zdalnie.
W skali kraju maturę zdało 74 proc. podchodzących do egzaminu, natomiast w województwie małopolskim zdawalność wyniosła 77,8 proc. W Małopolsce do egzaminów z wszystkich przedmiotów obowiązkowych przystąpiło 25 953 absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (liceów ogólnokształcących i techników).
Wszyscy, którzy ukończyli szkołę w 2020 r., obowiązkowo przystępowali do egzaminu pisemnego z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego. Ze względu na matury odbywające się w cieniu walki z pandemią koronawirusa, tegoroczni maturzyści zostali zwolnieni z egzaminów ustnych.
Myślenickie LO w czołówce
W klasyfikacji zdawalności matur podanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie, spośród wszystkich szkół w Małopolsce I LO im. Tadeusza Kościuszki w Myślenicach z wynikiem 96,19 proc. znalazło się w gronie najlepszych szkół w województwie.
Wśród powiatów; myślenicki z wynikiem na poziomie 73% znalazł się na 14 miejscu w Małopolsce. Najlepiej egzamin dojrzałości zdawali maturzyści w powiecie bocheńskim (82%), mieście Kraków (82%), powiecie wadowickim (81%) i wielickim (81%). Kolejne wyniki to m. (79%), m. Nowy Sącz (78%), powiat nowotarski (78%), gorlicki (77%), limanowski (76%), olkuski (76%), tatrzański (76%), oświęcimski (75%), krakowski (74%), myślenicki (73%), chrzanowski (73%), suski (73%), brzeski (72%), dąbrowski (69%), miechowski (69%), tarnowski (63%), nowosądecki (61%) i proszowicki (56%).
Jak wypadły szkoły z powiatu myślenickiego?
Najwyższa zdawalność matur wśród liceów przypadła wspomnianemu wcześniej I LO im. Tadeusza Kościuszki z Myślenic. Natomiast wśród techników egzamin najlepiej wypadł w Technikum Turystyczno-Gastronomicznym w Myślenicach na Zarabiu, gdzie egzamin zdało 82,68% maturzystów.
1.
96,19% / 236 os.; I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Myślenicach (Myślenice, ul. Jagiellońska 8)
2.
91,95% / 87 os.; II Liceum Ogólnokształcące w Myślenicach (Myślenice, ul. Zdrojowa 18)
3.
82,68% / 127 os.; Technikum Turystyczno-Gastronomiczne w Myślenicach (Myślenice, Zdrojowa 18)
4.
78,08% / 73 os.; Technikum nr 1 (Dobczyce, Szkolna 20A)
5.
67,09% / 79 os.; Technikum Nr 2 w Myślenicach (Myślenice, ul. 3-Maja 97b)
6.
58,54% / 41 os.; I Liceum Ogólnokształcące (Dobczyce, ul. Szkolna 20A)
7.
55,26% / 190 os.; Technikum Nr 1 w Myślenicach (Myślenice, ul. Żeromskiego 17)
8.
46,15% / 26 os.; Technikum w Lubniu (Lubień 20)
9.
33,33% / 3 os.; Prywatne Technikum w Myślenicach (Myślenice, ul. Kazimierza Wielkiego 53)
10.
29,73% 37 os.; Technikum im. Karola Wojtyły w Sułkowicach (Sułkowice, ul. Szkolna 34)
11.
11,11% / 9 os.; Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Sułkowicach (Sułkowice, ul. Szkolna 34)
12.
7,14% / 14 os.; Prywatne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych (Myślenice, ul. Kazimierza Wielkiego 53)
Pełne wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego, uwzględniające również wyniki zdających w terminie dodatkowym (w lipcu) oraz w terminie poprawkowym (we wrześniu), będą udostępnione 30 września 2020 r.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Z tego co wielokrotnie słyszałem w pierwszych trzech szkołach i w piątej stosuje się bardzo ciekawą praktykę. Jeżeli uczeń jest kiepski, przechodzi z klasy do klasy na przysłowiowych dwójach i chce zdawać maturę to celowo go się uwala by nie obniżał statystyk; ewentualnie daje mu się warunek, że jak zrezygnuje ze zdawania matury to ukończy szkołę. Chciałbym zobaczyć ile osób ukończyło szkołę i ile z tych osób zdawało maturę.
Jeśli chodzi o zdawalność, to pierwsze 4 szkoły w rankingu całkiem całkiem. Od 5 miejsca w dół, to tragedia, może pasowałby, żeby ktoś się przyjrzał dlaczego zdawalaność w tych szkołach jest poniżej średniej, a jeśli nie radzą sobie z nauczaniem, to szkoda w nie inwestować, zamknąć i dofinansować lepiej te z czołówki.
Natomiast jeśli chodzi o średnie wyniki w szkołach, to tylko 1 i 2 miejsce w tym rankingu miały ponad 50% średnio z matematyki i to niewiele ponad, bo jedna 67% druga 61% i to w szkołach nastawionych tylko na zdanie matury, bez przygotowywania zawodowego. Według mnie nie jest to zadowalający wynik, reszta poniżej 50% to już szkoda komentować.
Może podchodzę zbyt krytycznie, ale uważam, że ciężko jest nie zdać matury, przecież próg jest tak niski, tylko 30%, poziom podstawowy to takie totalne minimum.
Sułkowice technikum tragedia, Lubień też co drugi kończy szkole nic nie umie nie ma matury a w byle jakim sklepie na wstępie go wyprzedza kolega z zawodówki bo umie obsłużyć kasę albo ma praktyki że sprzedaży zrobione
Ja chodziłem do technikum ekonomicznego (Finanse i rachunkowość) na Reja kilka lat temu, jeśli chodzi o poziom nauczania zawodowego - był on wysoki, zdałem egzaminy zawodowe na 98% i 99% oraz nie miałem potem problemu na studiach z tego tematu. Z poziomem przedmiotów podstawowych, a szczególnie matematyki nie było kolorowo niestety (oprócz angielskiego).
Potwierdzam, przynajmniej w jednej z wspomnianych szkół była stosowana taka praktyka przynajmniej 5 lat temu. Dziwne, bo matura to egzamin państwowy, a wymagania na 2 z danego przedmiotu są takie same gdy podchodzi się do matury albo nie podchodzi - w praktyce niestety wygląda to inaczej i znam przynajmniej kilka osób, które matury odłożyły na kolejny rok po skończeniu szkoły, wtedy ich ewentualne niepowodzenie nie jest przypisane szkole. Taka to u nas patologia, zamiast motywować ucznia by spróbował, zachęca się go do kłania matury w zamian za łatwe ukończenie szkoły