Edukacja

Dariusz Martynowicz Nauczycielem Roku 2021. "Zawsze wierzyłem w szkołę opartą na relacjach, która rozwija kompetencje XXI wieku"

Dariusz Martynowicz Nauczycielem Roku 2021. "Zawsze wierzyłem w szkołę opartą na relacjach, która rozwija kompetencje XXI wieku"
Dariusz Martynowicz z Myślenic Nauczycielem Roku 2021 Fot. Głos Nauczycielski/glos.pl

Polonista pracujący w Małopolskiej Szkole Gościnności w Myślenicach otrzymał tytuł Nauczyciela Roku 2021. 

"Zawsze wierzyłem w szkołę opartą na relacjach. Wierzyłem w szkołę, gdzie uczeń jest podmiotem, wierzyłem w szkołę pełną autonomii, wierzyłem w szkołę, która rozwija kompetencje XXI wieku"

- mówił odbierając nagrodę. 

 

Dariusz Martynowicz to nauczyciel języka polskiego na co dzień pracujący w Małopolskiej Szkole Gościnności im. Tytusa Chałubińskiego w Myślenicach. Podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie, w ramach konkursu od 19 lat organizowanego przez tygodnik „Głos nauczycielski” otrzymał tytuł Nauczyciela Roku 2021.

Dariusz Mrtynowicz, Nauczyciel Roku 2021: To, że jestem wzruszony, jest oczywiste. Przelatują mi przez głowę moi uczniowie i uczennice, bo oni byli, są i zawsze będą dla mnie najważniejsi.

Najważniejsze jest dla mnie bowiem to, co robię z moją klasą. Zawsze wierzyłem w szkołę opartą na relacjach. Wierzyłem w szkołę, gdzie uczeń jest podmiotem, wierzyłem w szkołę pełną autonomii, wierzyłem w szkołę, która rozwija kompetencje XXI wieku. Kompetencje związane przede wszystkim z życiem społecznym, kreatywnością.

Chciałbym moim uczniom serdecznie podziękować, bo nawet najwspanialszy nauczyciel nie może nic, jeśli nie ma uczniów, którzy wierzą w to, co robi i to doceniają. Przelatują mi przez głowę uczennice i uczniowie, których gdzieś tam w 35-osobowej czy 40-osobowej klasie, której byłem wychowawcą, nie zauważyłem, mogłem pominąć. I chciałem ich za to bardzo serdecznie przeprosić. Starałem się zawsze być jak najlepszym nauczycielem, ale przede wszystkim towarzyszem.

- podczas odebrania nagrody mówił nauczyciel z Myślenic.

 

Były dyrektor Małopolskiej Szkoły Gościnności go jako „nadzieję polskiej szkoły”. „Nie zdarzają się zbyt często ludzie, którzy nie tylko uczą, ale także mądrze i odpowiedzialnie zmieniają polską edukację, broniąc przy tym wartości podstawowych takich jak szacunek, tolerancja, poszanowanie różnorodności, wrażliwość i brak obojętności na zło” – pisał Jerzy Niedenthal, który przyjmował go do pracy.

Jak podaje „Głos Nauczycielski”: Pan Dariusz trafił do MSG w środku pandemii. Trudna sytuacja zmobilizowała go do działania. Napisał autorski projekt zajęć z programowania dla klasy humanistycznej, na który otrzymał grant. Dzięki temu uczniowie korzystają z zajęć z programowania w ramach projektu Centrum Mistrzostwa Informatycznego realizowanego pod patronatem najlepszych uczelni technicznych w kraju. Ich projektem opiekuje się Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. W ramach projektu uczniowie stworzyli już grę komputerową promującą turystykę i region.

Przygotowana przez jego uczniów lekcja „Matematyka w sztuce. O życiu i twórczości Leonarda da Vinci”, która połączyła zagadnienia z matematyki, programowania i sztuki, wygrała ogólnopolski konkurs „Lekcja marzeń”.

Rozwija w MSG metody realizowane wcześniej z uczniami V LO w Krakowie. Tam stworzył m.in. interdyscyplinarny zespół złożony z uczniów klasy humanistycznej oraz algorytmicznej, który w ogólnopolskich zawodach algorytmicznych (stworzony przez „humanistów” i „matematyków”) zdobyły trzy pierwsze miejsca w Małopolsce osiągając najlepsze wyniki w kraju.

W ramach współpracy z Izbą Architektów RP koordynował interdyscyplinarny projekt „Kształtowanie Przestrzeni”. Lekcje zostały wzbogacone o elementy edukacji architektonicznej, co pomagało uwrażliwić młodych ludzi na środowisko, w którym funkcjonują oraz otoczenie, po którym się codziennie poruszają. Uczniowie poznali przeszłość starych kamienic, ulic, miejsc mijanych niemal każdego dnia w drodze do szkoły. To stało się impulsem do rozważań na temat wpływu architektury na nasze życie.

"Zawsze wierzyłem w szkołę opartą na relacjach. Wierzyłem w szkołę, gdzie uczeń jest podmiotem, wierzyłem w szkołę pełną autonomii, wierzyłem w szkołę, która rozwija kompetencje XXI wieku".

Jako mieszkaniec Pcimia zrealizował w tym mieście projekt „Regio-mural Kliszczacy” dofinansowany przez PKN Orlen. Dzięki temu młodzież poznała tajniki tworzenia graffiti i sztuki współczesnej, a przy okazji dowiedziała się, co to są prawa autorskie – rzecz kluczowa dla każdego artysty. Pcim wzbogacił się natomiast o dwa murale, które swoją treścią i formą odnoszą się do tradycji Górali Kliszczackich. Jeden z nich został zdewastowany , ale dzięki nagrodzie specjalnej otrzymanej od kapituły Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, wkrótce zostanie odnowiony.

W czasie pandemii zorganizował z dwiema nauczycielkami „Tydzień uczniowskiej supermocy” - kampanię mającą na celu wzmocnienie uczniów i ich poczucie wartości. Uczniowie m.in. nakręcili film wspierający w pracy medyków. Zorganizował też obchody Święta Niepodległości w wersji on-line, kładąc szczególny nacisk na szacunek, tolerancję i otwartość, czyli wartości, które szczególnie trzeba tego dnia docenić.

Na facebooku stworzył grupę Progresownia dla 14 tys. nauczycieli oraz fanpage „Czas na progres”. Organizował bezpłatne szkolenia na temat metod pracy zdalnej. Co czwartek wieczorem robił „Wieczorówki z Darkiem”, na które zapraszał gości, by poruszyć takie tematy jak depresja wśród młodzieży, ocenianie uczniów, praca z uczniem o spe, myślenie krytyczne, motywacja. Wiosną 2021 r. zorganizował ogólnopolską konferencję dla nauczycieli „moTYwacJA – o wspieraniu uczniów i siebie”.

Po powrocie uczniów do nauki stacjonarnej zamiast kartkówek i odpytywania poprosił uczniów, aby stworzyli coś, dzięki czemu podwyższą swoją ocenę, a jednocześnie popracują nad najsłabszymi swoimi punktami z języka polskiego. Ktoś wpadł na pomysł stworzenia lapbooka z Antygony, ktoś inny – gry planszowej na podstawie „Dżumy” Alberta Camus (pod tytułem „Zagrajmy w Dżumę”), jeszcze inny – prezentację na temat interpunkcji. Z prac tych powstała wystawa w holu szkoły.

Konkurs „Nauczyciel Roku” od 19 lat organizuje tygodnik "Głos Nauczycielski". Kandydatów zgłaszają uczniowie, grona pedagogiczne, rodzice, samorządy i organizacje społeczne.

Powiązane tematy

Komentarze (13)

  • Zofia 13 paź

    gratulacje !!! myslenice powinny byc z PANA dumne!!!

    29 3 Odpowiedz
  • burzumsquat666@wp.pl 13 paź

    Brawo! Wreszcie w Myślenicach wybił się jakiś mądry człowiek, a nie kolejny PiSowiec powiązany z obajtusem. Życzę dalszych sukcesów! Takich ludzi nam trzeba, żeby odmienić mocno nadszarpnięte oblicze miasta i całej gminy.

    27 5 Odpowiedz
  • mirek@ 13 paź

    Gratulacje! Ludzie z pasja sa pitrzebni w kazdym zawodzie, oby tylko szly za tym odpowiednue pieniądze. Zycze wytrwalosci

    24 2 Odpowiedz
  • 13 paź

    i już wplątywanie do polityki,
    i już sprawdzanie jakie ma poglądy.
    "nasz" czy "ich" :(

    22 10 Odpowiedz
  • 12 paź

    Gieniusz!
    "jako mieszkaniec Pcimia zrealizował w tym mieście projekt „Regio-mural Kliszczacy” dofinansowany przez PKN Orlen. Dzięki temu młodzież poznała tajniki tworzenia graffiti i sztuki współczesnej, a przy okazji dowiedziała się, co to są prawa autorskie – rzecz kluczowa dla każdego artysty. Pcim wzbogacił się natomiast o dwa murale, które swoją treścią i formą odnoszą się do tradycji Górali Kliszczackich. Jeden z nich został zdewastowany , ale dzięki nagrodzie specjalnej otrzymanej od kapituły Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, wkrótce zostanie odnowiony."

    Panie Dariuszu, gratuluję ! Ma Pan pasję. Jest Pan rewelacyjny w łączeniu literatury, architektury i informatyki. Był Pan na gali na Zamku Królewskim." Mówi Pan:

    "Wierzyłem w szkołę, gdzie uczeń jest podmiotem, wierzyłem w szkołę pełną autonomii, wierzyłem w szkołę, która rozwija kompetencje XXI wieku. Kompetencje związane przede wszystkim z życiem społecznym, kreatywnością."
    Panie Dariuszu wierzył Pan, czy jeszcze wierzy ?
    Mam pytanie, co Pan sądzi o sytuacji Pani Dyrektor z Dobczyc?

    20 14 Odpowiedz

Zobacz więcej

Tyfus plamisty
Historia Lekkostrawna 8

Tyfus plamisty

Jest wiele form oporu opartych na różnych ideach i wartościach. Najsilniejszy jest jednak ten zrodzony z głodu i woli przetrwania Jest rok 1943. Prosty wie...