Drogi

Poślizg przy budowie tunelu pod Luboniem na Zakopiance? Wykonawca wnioskuje o przedłużenie terminu

Poślizg przy budowie tunelu pod Luboniem na Zakopiance? Wykonawca wnioskuje o przedłużenie terminu
Fot. GDDKiA

Włoski wykonawca tunelu pod Luboniem Małym na Zakopiance powinien zakończyć pracę w lutym 2022 r. Zapowiada się jednak na poślizg, bowiem wnioskuje do GDDKiA o przesunięcie terminu

W grudniu drogowcy udostępnili do ruchu prawą jezdnię S7 Lubień - Naprawa w kierunku Zakopanego. "Dzięki temu na jezdni lewej ruch odbywa się już dwoma pasami w kierunku Krakowa" – informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Tunel pod Luboniem Małym to ostatni element budowanej drogi między Lubniem a Rabką. Mimo, że odcinki od Lubnia do Naprawy oraz od Skomielnej Białej do Rabki są oddane do użytku, to kierowcy często stają w korku tuż przed tunelem i zjeżdżają na odcinek „starej Zakopianki”.

Przesunięcie terminu?

Umowa podpisana przez GDDKiA z włoskim wykonawcą obejmowała zakończenie prac w lutym 2022 r. Zapowiada się jednak na to, że oddanie inwestycji zaliczy kolejny poślizg, bowiem wykonawca wystąpił do GDDKiA z wnioskiem o przedłużenie terminu. Jako powód opóźnienia podaje niesprzyjające warunki pogodowe oraz pandemię covid i zwiąane z nią braki kadrowe.

„Wykonawca dostarcza nam kolejne dokumenty, które mają potwierdzać jego wniosek. Są one obecnie analizowane. Nie ma jeszcze ostatecznej zgody na przesunięcie terminu zakończenia prac”Gazecie Krakowskiej mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Ten sam tytuł szacuje, że opóźnienie wyniesie około 3 miesięcy, co przesuwa termin otwarcia tunelu na maj 2022 r.

Jak czytamy na stronie GDDKiA budowa tunelu wraz z drogami dojazdowymi zakończona jest w 73 proc. „Aktualnie powstaje wewnątrz powłoka ognioochronna, montowana jest instalacja oświetleniowa, głośniki tunelowe, oprawy oświetleniowe i wentylatory. Przed portalem południowym wykonano wykop pod zbiornik przeciwpożarowy, a przed portalem północnym w budynku stacji transformatorowej montowane są instalacje” – informuje GDDKiA.

Budowa trwa od 2016 roku

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy, droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią.

Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania, z czego jedno jest ukończone i oddane do ruchu w całości. Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).

Powiązane tematy

Komentarze (2)

  • 19 sty

    Poprzedni rząd, Polska w Ruinie,
    budował mało i nieterminowo.
    Obecni budują dużo szybko i terminowo.
    Co prawda 6 lat tunel 2km,
    To Chorwaci w tym tempie jeden tunel 6 km budowali by 18 lat.
    Ale dobrze że będzie, te kolejne kilka miesięcy, szlag nas nie trafi.

    6 7 Odpowiedz
  • 20 sty

    Ja jestem ciekaw kiedy i kto zawiadomi banasia o przekrętach przy budowie zakopianki

    4 1 Odpowiedz

Zobacz więcej