Krzyszkowice

Krzyszkowice. Tunel chce budować 7 firm. Na kogo postawi Generalna Dyrekcja?

Krzyszkowice. Tunel chce budować 7 firm. Na kogo postawi Generalna Dyrekcja?

Siedem firm wzięło udział w przetargu na budowę węzła drogowego na Zakopiance w Krzyszkowicach. Najniższa oferta to 91,1 mln zł, a najwyższa wynosi 103,3 mln zł.

„Oprócz kryterium ceny, bardzo ważnym okaże się kryterium jakości” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

 

Jak informuje GDDKiA; do przetargu przystąpiło 7 podmiotów. Najniższą ofertę o wartości 91,1 mln zł zaproponowała firma Nowak-Mosty. Najdroższą, PORR na kwotę 103,3 mln zł. Drogowcy na budowę tunelu w Krzyszkowicach planowali wydać 115,1 mln zł .

Oferenci:
Nowak-Mosty – 91 076 804,98 zł;
Swietelsky – 95 107 322,49 zł;
Konsorcjum firm: IMB-Podbeskidzie, Eurovia – 95 998 326,71 zł;
SKANSKA – 98 236 685,41 mln zł;
Mota-Engil – 98 402 539,80 zł; 
Strabag – 99 347 100,00 zł; 
PORR – 103 277 360,11 zł 

„Komisja przetargowa rozpocznie teraz ocenę złożonych ofert. Oprócz kryterium ceny, bardzo ważnym okaże się kryterium jakości. Chcemy uzyskać jak najdłuższą gwarancję na obiekty mostowe, a także na ekrany akustyczne” – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Drogowcy przewidują, że „w ciągu trzech miesięcy będziemy mogli podpisać umowę”. Wykonawca na budowę węzła będzie miał 18 miesięcy od podpisania umowy, nie licząc 3-miesięcznych przerw zimowych. Uwzględniając te przerwy, węzeł powinien powstać w ciągu 2 lat. 

 

Pięć lat

Temat bezpiecznej przeprawy przez DK7 w Krzyszkowicach przez polityków i mieszkańców maglowany jest od lat. Był też jedną z obietnic w kampanii wyborczej w 2018 roku.

Kadencja 2018-24 rozpoczęła się od protestu mieszkańców, którzy na początku 2020 r. postanowili zablokować drogę krajową nr 7. Tym sposobem zainteresowali problemem nie tylko lokalne władze i GDDKiA, ale też ogólnopolskie media.

W kolejnych latach, mimo wielu zapewnień ze strony drogowców, czy lokalnych polityków budowa tunelu przesuwała się w czasie. Jeszcze w lipcu tego roku GDDKiA informowała o kolejnym opóźnieniu wynikającym z uchylenia orzeczenia wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.

W czwartek 26 października drogowcy poinformowali „o ogłoszeniu przetargu na budowę węzła drogowego na Zakopiance w Krzyszkowicach. Inwestycja pozwoli na bezkolizyjny wjazd na drogę krajową nr 7. Na oferty czekamy do 30 listopada”.

Przez cały ten czas; mieszkańcy korzystają z własnych rozwiązań, przechodząc pod DK7 taką przeprawą:

Projekt bezkolizyjnego węzła zakłada m.in.: likwidację lewoskrętów, budowę tunelu pod DK7 dla ruchu lokalnego i pieszych, pasów włączenia i wyłączenia, budowę chodnika, przejść dla pieszych na łącznicach i jezdniach dodatkowych, a także korektę lokalizacji zatok autobusowych wraz z peronami przystankowymi. 

 

Potrzebne będą drogi dojazdowe

Rozstrzygnięcie przetargu na budowę tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach nie rozwiązuje wszystkich problemów mieszkańców. Ci zwracają uwagę, że aby do niego dojechać potrzebne będą drogi lokalne.

„Efekt jest taki, że jest ZRiD, jest ogłoszony przetarg, a dróg gminnych łączących przysiółki Wójciakówka, Bugaj, Psiary nie ma” – podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic mówił Waldemar Kleszcz.

„Nie mogliśmy rozpocząć projektowania dróg zbiorczych, bo odpowiada za nie inwestor – GDDKiA. Będziemy, tak jak przy projektowaniu węzła dbać o to, aby wszystkie państwa interesy były zabezpieczone jak najlepiej, żeby ta komunikacja pomiędzy poszczególnymi przysiółkami też była skomunikowana z drogami zbiorczymi” – zapewniał burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS).

W okolicy przyszłego węzła Zakopianką przejeżdża codziennie prawie 40 tysięcy pojazdów. Te dane pochodzą z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021. Dzięki budowie węzła i likwidacji lewoskrętów zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu.

Czy drogowcom i lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach?

  • zdecydowanie tak
  • raczej tak
  • trudno powiedzieć
  • raczej nie
  • zdecydowanie nie
  • Zobacz wyniki
  • zdecydowanie tak zdecydowanie tak 19%
  • raczej tak raczej tak 15%
  • trudno powiedzieć trudno powiedzieć 14%
  • raczej nie raczej nie 19%
  • zdecydowanie nie zdecydowanie nie 32%
  • Głosów: 947

W latach 2017-2021 doszło tutaj do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne. Te statystyki świadczą o konieczności poprawy bezpieczeństwa w Krzyszkowicach. 

Powiązane tematy

Komentarze (17)

Zobacz więcej